מחקר: מי תשים בפייסבוק תמונה של ביקיני?
הרשתות החברתיות כבר מזמן הפכו לאתר ההיכרויות של העולם המודרני, כעת מחקר חדש בוחן מי מהגולשים יעלו תמונות חושפניות יותר ברשת ומה האחוז שלהם מהגולשים
הרשת החברתית פייסבוק כבר מזמן הפכה לאתר ממנו ניתן לכרות מידע מדעי רב ולא רק אתר להכרת אנשים אחרים. כעת במחקר חדש שערכו פרופסור אמיר חצרוני מאוניברסיטת קוץ' הטורקית ודרור גולדין ושפורסם בכתב העת המדעי הנחשב Social Behavior and Personality בוחנים השניים את דפוסי הפרסום של התמונות ברשת החברתית ומסים להגדיר מאפיינים של פרסומים אלו.שני החוקרים ניסו להעריך האם ניתן מראש לצפות את סוג התמונה שיעלה בעל פרופיל לאתר כשהם התמקדו בתמונות שכלל הגולשים יכולים לראות. בהקשר לכך מסביר פרופסור חצרוני את המתודה שעמדה ביסוד המחקר כך: " המחקר היה ניתוח תוכן כמותי-סטטיסטי. נדגמו 1000 פרופילים פומביים אקראיים של משתמשי פייסבוק בישראל שהם מדגם מייצג..

איך מחליטים על תמונת הפרופיל שלנו ברשת
שאטרסטוק
קודדתי את התמונות שהם העלו. הכוונה לתמונות פומביות. במלים אחרות - קודדתי רק תמונות שכל משתמש פייסבוק יכול לראות בלי להיות חבר, והסיבה היא שזו הדרך הכי נכונה לראות איך אנשים מציגים את עצמם לזרים. המחקר נעשה בעזרת "רובוט" - פרופיל פייסבוק שנבנה שאין לו בכלל חברים או תמונות ושדרכו התבוננו וקודדנו את הפרופילים. הנחקרים לא ידעו אפילו שהם במחקר וגם לא נדרשה הסכמתם, כי כאמור ניתחנו רק מה שכל מי שנכנס לרשת יכול לראות ".
תוצאות הבדיקה הראו כי כ-40 אחוז מהמשתמשים מעלים לרשת, בחשיפה כללית, תמונות חושפניות מאד המראות את רובו המוחלט של הגוף, קרי העלאה של הגולש או הגולשת בלבוש מינימלי כמו ביקיני. ולא בתמונות שרק החברים הקרובים יכולים לראות. "זה המחקר הראשון על הרשת החברתית שמנסה לגלות כמה אנשים מעלים תמונות חושפניות. מדהים לגלות כמה התופעה הזו מצויה" אומר פרופסור חצרוני בראיון ל-360 חדשות.
לדבריו "אחרי הבדיקה הראשונית ניסיתי לבחון לעומק את השאלה האם יש מכנה משותף לפלח זה בבעלי העמודים בפייסבוק". לדברי פרופסור חצרוני מתברר כי יש מתאם בין השכלה נמוכה לבין העלאת תמונות חושפניות ברשת. "מסתבר כי גיל צעיר, השכלה נמוכה, והעדר מערכת יחסים רומנטית מחייבת כמו נישואין מנבאים בכמעט 70% מהמקרים פרסום תמונה חושפנית של הגוף. באופן מפתיע, מגדר לא ניבא פרסום תמונות כאלה, אך שילוב של מגדר עם השכלה נמוכה היה מנבא חזק" אומר פרופסור חצרוני.

סוג התמונה תלוי בהשכלה
שאטרסטוק
אתה יכול להסביר מבחינה מחקרית למה קיים מתאם כזה?
אם לנסות להעריך "למה", תשובתי תהיה שחלף זמנם של אתרי ההיכרויות. אנשים משתמשים בפייסבוק כדי להכיר אנשים חדשים - גם למטרות רומנטיות ומיניות. לשם כך - הם "מוכרים" את גופם כאינידקטור ליופי שלהם ולעדות שהם אנשים נחשקים. הדבר יהיה משמעותי יותר אצל אנשים שאין להם מקצוע חשוב, עושר או השכלה. אדם כזה יתמקד בנקודת הכוח שלו שהיא היופי הפיזי, הרי כרגע בעיקר כשהוא אדם צעיר אין לו משהו אחר למכור.
לדברי פרופסור חצרוני קיים מתאם גבוה בין מגדר והשכלה נמוכה לבין פרסום תמונות כשהמתאם נוטה לכיוון המגדר הנשי. לדבריו "במקרה השכלה נמוכה ומגדר נשי היו סיכויים מאד גבוהים לפרסום של תמונה חושפנית בפרופיל לעיני כולם באופן יותר בולט מאשר במקרה של גברים. כמובן כפי שצוין גם גברים בעלי השכלה נמוכה נטו לפרסם תמונות חושפניות אך הדבר קיים יותר במקרה של נשים. להערכתי מדובר עדיין בתפיסה כי באופן הזה אישה יכולה 'למכור' את עצמה כשאין לה משהו אחר" הוא מסכם.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg