הפיראטים המודרניים: הסייבר בשירות השוד הימי
ספינות הפיראטים של פעם נשכחו כמעט לחלוטין. אבל תחום השוד הימי עדיין פועל במלוא העוצמה באמצעות תוכנות של האקרים המשתלטות על מחשבי חברות הספנות ומסכנות את הסחר העולמי
ספינת מטען גדולה עושה את דרכה בים על פי נתיב מוכתב מראש. באמצע הדרך בנקודה ימית מרוחקת פתאום מופיעות באופק כמה יאכטות קטנות שעליהן חמושים העולים במהירות לסיפון.
פיראטים מודרניים
צילום: shutterstock
הכוח הפיראטי לא משתלט לזמן רב על ספינת התובלה אלא ניגש באופן מאורגן למכולה קטנה שבה ברקוד פרטי ומוציא ממנו מטען יקר ערך של תכשיטים. כך בתוך חמש דקות השודדים נעלמים מהספינה ומהאופק מבלי להותיר עקבות.
התרחיש הזה אינו דמיוני אלא קרה בשנים האחרונות לחברות תובלה רבות שגורם שלישי חדר למחשבים שלהן, בחן את המטען וידע מה יש בכל מכולה ומה יעדה של הספינה. בחלק מהמקרים אף שונה במקצת נתיב השיוט האוטומטי כדי להקל על השודדים.

הציים משתמשים בתוכנות מיושנות המאפשרות להאקרים לעקוב אחרי הספינות
צילום: EPA
לאחרונה ערכה חברת סייבר בינלאומית בדק בית מקיף של הפרצה הזאת, ושל פרצות רבות אחרות בתוכנות השייט והניווט של ציי הסוחר בעולם. זאת לפי בקשה של אחת מחברות הספנות הענקיות בעקבות כמה מקרי שוד מהסוג הזה בספינותיה.
הבדיקה הראתה כיצד רוב הציים בעולם משתמשים בתוכנות מיושנות יחסית, המאפשרות להאקרים לעקוב אחרי הספינות, לדעת מה המטען שלהן – גם במקרים של מטען סודי ורגיש מאוד – וכן לפגוע בנתיבי השייט של הספינות. כמו כן, באחת החברות נמצאה תוכנה שגרמה לשינוי פרטי חשבון הבנק בכל פעם שנשלחה בקשת תשלום, וכך נגבו מהחברה מיליוני דולרים עד שהפרצה התגלתה.

ספינת פיראטים
צילום: shutterstock
ברנדן סונדרס, אחד ממומחי אבטחת המחשבים שלקח חלק בבדיקה, ציין: "כמעט לא מצאנו על ספינות מערכות אנטי וירוס. מדובר בכלי שייט יקרים הנושאים מטענים יקרים ולא פעם רגישים שנעים כמעט לא מוגנים מהתקפות סייבר. כך אפשר לשנות בקלות קואורדינאטות, להזיק למכונות בספינה עד הטבעתה, ולייצר פגמים אחרים. מדובר ממש בעקב אכילס באחד התחומים החשובים לסחר העולמי".
הגילויים האלו הובילו לאחרונה את ארגון BIMCO, המועצה הבלטית הבינלאומית לשייט, וכן את ארגון השייט הבינלאומי (IMO), להוציא יחד הוראות להתקנת תוכנות מעודכנות להגנה מפני פיראטיות סייבר. הסיבה להודעה החריפה ולהוראה הכללית היא שבעולם משייטות בכל רגע נתון 51 אלף ספינות סוחר הנושאות עליהן כ-90 אחוז ממוצרי הסחר העולמי. לכן פגיעה נרחבת בספינות עלולה לפגוע קשות במסחר בעולם.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg