 |
/images/archive/gallery/147/016.jpg
צילום: ארכיון  |
|
|
איפה להכניס אדום, איפה לא להגזים עם כתום ואיפה אפשר להתפרע עם הסגול - איך משתמשים נכון בצבע
|
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר דינה ראלט, תרצה קיטל סמית 2/8/2004 9:38 |
|
|
|
|
 |
בניסוי שנערך בבית ספר במינכן בדקו חוקרים את השפעת צבע הסביבה על בני אדם, ומצאו כי ילדים שנחשפו יותר לגוונים של צהוב-ירוק, כחול וכתום בהיר, היו בעלי מנת משכל גבוהה מזו של ילדים שנחשפו לשחור ולבן בלבד. עוד נמצא, כי ילדים אלה היו עליזים וחברותיים יותר מאלה שלא נחשפו למגוון צבעים. תוצאות דומות עלו גם ממחקרים בקרב ילדים עיוורים. כלומר, לצבע יש משמעות ואפקט על חיינו בצורה הרבה יותר משמעותית ממה שאנחנו משערים. למעשה, צבע משפיע, בו זמנית, על שלושה רבדים שונים: הפסיכולוגי, הפיזיולוגי והסימבולי. צבעים למשל נקלטים באיכות שונה בהתאם לרקע עליו הם מונחים, לאופי המשטח - חלק או מחוספס, ולתאורה לה הם חשופים. איכות הצבע משתנה גם בהתאם להופעתו ככתם או כמשטח רחב וגדול יותר. שלושה מרכיבים קובעים את איכות הצבע. הגוון, הטון והעוצמה. הגוון הוא הצבע עצמו - ירוק, כחול וכו'. הטון משקף את מידת הבהירות, נקבע לפי סולם של שחור-לבן, ותלוי במידת האור החוזר אלינו מהצבע עצמו. הגורם השלישי המשפיע על איכות הצבע הוא עוצמתו - מידת הרוויה של הגוון ביחס לאפור, והיא נקבעת לפי סולם של בוהק או עמימות הגוון. צבע חזק הוא בעל עוצמה מלאה, ואילו צבע רך או חלש הוא עמום יותר. כדי להשיג גם גיוון וגם עומק, כדאי להשתמש בגוונים, טונים ורמות עוצמה שונים.
בעיצוב הבית יש להתחשב בהשפעות השונות של הצבע על המראה בכלל ועלינו בפרט. צבע יכול להעניק אשליה של חלל פתוח אם נשתמש בצבעים בהירים, או של סגירות ואטימות אם נבחר דווקא צבעים כהים, כיוון שהצבעים הכהים בולעים יותר אור מהבהירים ועצמים כהים נראים קטנים יותר מעצמים בהירים. לכן, חשוב להקפיד על תיאום בין גוון הרהיטים לבין גודל החלל. הגוונים השונים מתחלקים לקבוצת הצבעים החמים ולקבוצת הצבעים הקרים. הצבעים החמים הם האדומים, הצהובים וגווניהם השונים. הם בולטים לעין, ונראים כאילו הם נעים לעברנו. צבעים אלה מכונים בפנג שואי "צבעים מגנטיים". במשטחים גדולים, כדאי להשתמש בהם בעוצמה פחותה ובטונים בהירים יותר, מלבד הצבע הצהוב, שיכול להישמר בעוצמתו החזקה בשל היותו צבע בהיר.
לקבוצת
הצבעים הקרים משתייכים הירוקים, הכחולים וגווניהם. לקבוצה זו משתייכים גם צבעי הטורקיז והסגול. הם נקראים צבעים חשמליים (Electrical Colours) ויוצרים רושם של ריחוק. נהוג להשתמש בהם בעיקר כצבעי רקע. מומלץ להשתמש בהם כשרוצים להשיג תחושת עומק, כרקע לצבע חם. באמנות מקובל להתייחס לכמה גלגלי צבעים המכילים צבעים חמים וקרים על פי קווים מנחים אמנותיים שונים. כל גלגל צבעים מבוסס על קשרים מסוימים בין הצבעים בגלגל: 1. מונוכרומט (חד-צבע) - בחירה במונוכרומט נחשבת לבטוחה ויוצרת תחושת שלווה, אבל עלולה להתגלות כבחירה משעממת. 2. צבע משלים - עיקרון זה מתבסס על שימוש בזוג צבעים מנוגדים בגלגל הצבעים, האחד קר והאחר חם. אם נתבונן בצבע אחד במשך 20 שניות ואחר-כך נפנה מיד את מבטנו לעבר משטח לבן, נראה בבירור את הצבע המשלים שלו. אפקט זה נקרא אפקט משלים. האפקט המשלים נוצר במוחו של המתבונן, אולי כדי ליצור תחושת איזון והרמוניה בין הצבעים החמים לקרים. צבעים משלימים הם סגול וצהוב, אדום וטורקיז, מג'נטה וירוק, כחול וכתום. 3. צבע תואם (Apposite) - עיקרון זה מתבסס על שימוש בשני צבעים צמודים בגלגל הצבעים, שהם גם בעלי איכויות גוון דומות. מערך צבעים כזה נחשב שקט ונעים. 4. שלישיית הצבעים (Triadic) - עיקרון זה מתבסס על שימוש בשלושה צבעים הנמצאים במרחקים שווים זה מזה בגלגל הצבעים, למשל סגול-ירוק-כתום. צבעוניות כזו יכולה ליצור איזון נעים לעין, בתנאי שנשתמש בעוצמת צבע נמוכה ובמגוון טונים שלו. 5. צבעים משלימים מופרדים (Complementary & Split) - עיקרון זה מתבסס על שימוש במערך של שלושה צבעים בגלגל, כששניים מהם צמודים או קרובים והשלישי מנוגד להם. למשל כתום-צהוב-כחול. גם צבעוניות כזו יכולה ליצור איזון נעים לעין. 6. צבעים משלימים מופרדים כפולים (Double Split Complementary) - עיקרון זה מונחה על-ידי שימוש בארבעה צבעים המורכבים משני זוגות של צבעים צמודים, כשהזוג האחד הוא הצבע המשלים של הזוג השני. למשל, ירוק וצהוב עם סגול ומג'נטה. שילוב דרמטי למדי שיוצר מראה מלא עניין וחיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חם-קר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אי אפשר לדבר על צבעים בלי להזכיר את הטעם האישי. נהוג לומר שאנשים חושניים מעדיפים על פי רוב צבעים חמים כמו אדום וכתום. אנשים עצורים מעדיפים כחול או ירוק. תושבי ארצות חמות יבכרו שימוש בגוונים החמים, בעוד שבארצות הקרות נפוץ השימוש בגוונים הקרים. מבוגרים מעדיפים צבעים בהירים, ובדרך כלל נמנעים משימוש בצבע הצהוב. בעיצוב הבית, לטעם האישי, שהוא תולדה של אופי, תפקיד מכריע בבחירת הצבעוניות. אנשים מופנמים וביישנים, למשל, יכולים להקיף עצמם בצבעים הקרים, בגלל תחושת הריחוק שהם יוצרים, אך הם עשויים לבחור דווקא בצבעים חמים, המהווים ניגוד לאופיים, וכך מאזנים אותו כלפי חוץ.
בבואכם לבחור בצבעים, היו קשובים הן לצבעים האהובים עליכם והן לצבעים שאינכם אוהבים. לעתים, דווקא הצבע הפחות אהוב הוא ההולם ביותר את אישיותכם. בכל מקרה, זיכרו כי אופי הגוונים מושפע גם מצורת המשטח, מחומריותו ומהאור המגיע אליו. כדי להשיג תוצאות טובות, הצבעים צריכים להיות מאוזנים והרמוניים על מנת להשיג את האיזון בסביבה, אבל קודם כל, הם צריכים להיות הרמוניים עם העדפותיכם האישיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ירוק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הצבע הירוק מייצג איזון והרמוניה. זהו צבעו של עולם הצומח, ולכן מיוחסות לו איכויות של פוריות ואהבה. הסינים מייחסים לו גם תכונות של צמיחה ותנועה, השייכים לאלמנט עץ. הצבע הירוק מסמל ידע ואמונה, ומעניק תחושת חופש ומרחב. הוא נחשב צבע בעל תכונות מרגיעות, משקיט את החושים ומשכך מצבי עוררות של מערכת העצבים. באולמות תיאטרון קיים חדר מיוחד שנקרא "החדר הירוק", ובו נחים השחקנים ומרגיעים את עיניהם לאחר החשיפה הממושכת לאורות הבמה החזקים. הירוק מייצג גם איכויות של צדק והצלחה; הוא תומך בשליטה עצמית ומקושר לסימפתיה, הבנה וחוש הומור. איכויותיו השליליות באות לידי ביטוי בתכונות של קנאה, חשדנות, הולכת שולל, שיפוט מוטעה, אי צדק ואי יושר.
בעיצוב הדירה יש להשתמש בחוכמה בצבע הירוק. שימוש עודף בו (להוציא את הצמחייה בבית) יכול ליצור דווקא תחושה של דלדול אנרגיה. לכן, רצוי להשתמש בו בשילוב עם צבעים נוספים או בגוונים שונים של ירוק, תוך שימוש נכון באור וצל. בחדרים רוחשים פעילות כדאי לשלב גוונים נוספים של ירוק, כמו ירוק לימון, בגלל הצבע הצהוב שבו, כדי למתן את הדומיננטיות של הירוק. הצבע הירוק משתלב היטב עם מג'נטה, שהוא גם הצבע המשלים שלו, עם גווני ורוד בהירים, עם צהוב או כחול ועם אפרסק - שילובים נעימים לעין במיוחד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
טורקיז
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הטורקיז הוא צבעם של הים והשמים בקיץ. השימוש בו רווח בארצות ערב בכלל ובמזרח התיכון בפרט, בגלל האמונה שהוא ניחן בסגולה להגנה מפני עין הרע. לטורקיז מיוחסות השפעות גשמיות ורוחניות כאחד. הוא מעורר את תת-ההכרה ואת העולם הרגשי. איכויותיו מועילות לטיפול בבעיות עור כמו כוויות וחבלות, וגם לטיפול בכאבי גרון.
הטורקיז נחשב צבע יוקרתי, והוא מעניק לחלל החדר מראה רחב ידיים ומואר. זהו הצבע האידיאלי לשימוש בחדרים שונים - חדרי מגורים, חדרי שינה, אמבטיות, מטבחים וגם משרדים. הטורקיז, מטבעו, הוא צבע קר, וכדי לחמם אותו מעט, אפשר להשתמש בגוונים של אדום, ורוד או אפרסק. תוספת מועטה של ירוק לטורקיז נותנת גוון מרהיב עין ונעים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כחול
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הכחול הוא צבע השלום, האמת, האמון והביטחון. הוא מתקשר לסגולות רוחניות, ומעודד שביעות רצון, השראה, אמונה, נאמנות, יציבות, סבלנות וטקט. התכונות השליליות שהוא מבטא הן חשדנות, חוסר נאמנות, עצלות ושאפתנות מופרזת. הכחול גם מתקשר לדיכאון ולמלנכוליה Blue mood)). לצבע הכחול השפעה מצננת על הגוף. בכוחו להשפיע על הורדת לחץ הדם, לשכך מיגרנות וכאבי ראש ולהקל על כאבי גרון ומכות שמש. לכחול גם סגולות של חיטוי.
הכחול הוא צבע אהוב ופופולרי אך קשה להתאמה. כדאי להשתמש בו בחדר השינה, וכדי למתן את קרירותו, יש להוסיף לו כתמים של אחד הצבעים החמים, כתום, צהוב או אדום. גם תוספת של ירוק תשיג את אותו אפקט. מאחר ולצבע הכחול מיוחסות השפעות ברוכות על הבריאות, מתאים להשתמש בו במרפאות או בכל מקום שיש בו צורך באווירה רגועה, כמו משרדים, חדרי ריפוי וחדרי טיפולים. הגוונים הדרמטיים יותר של הכחול הם כחול צי (Navy) ואינדיגו. שימוש בהם מצריך שילוב עם גוונים חיוורים יותר על מנת להשיג איזון.
גוון התכלת קשה יותר לשימוש. אפשר לשלב אותו עם סגול לילך, ירוק בהיר או לבן ולקבל אפקט עדין ונעים לעין. אפשר גם להוסיף לו צבע חם כמו חום או אפרסק, כדי לחמם מעט את הקור הנושב ממנו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
סגול
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הצבע הסגול מתקבל מעירבוב של צבע חם - האדום, וצבע קר - הכחול. זהו הצבע השנוי במחלוקת מכולם: על חלק מהאנשים הוא משרה חמימות ונינוחות, ונתפס כצבע חושני, בעוד שאצל אחרים הוא מעורר רתיעה ומבוכה. הצבע הסגול מייצג אידיאלים, הוא מעניק השראה ומעודד הקרבה עצמית. הוא מתקשר לאינטואיציה, יושר, טקסיות ולכבוד למסורת, ואולי משום כך מלכים רבים שילבו את הצבע הסגול בלבושם ובחדריהם. התכונות השליליות הן היתפסות לדעות קדומות, נטייה למחלוקות, חוסר מציאותיות, חוסר סבלנות, ריחוק ואמונה באמונות תפלות.
לצבע הסגול מיוחסת סגולת חיטוי. הוא מסייע לבעיות עיניים למיניהן כמו גם לבעיות אוזניים, אף, קרקפת ושיער. סגול כהה, שצבעו כעין השזיף, הוא צבע כבד ודומיננטי, ורצוי להשתמש בו במינונים זהירים, כיוון שהוא מעמיד בצל את שאר הצבעים בסביבתו. צבע השזיף מעורר השראה וכדאי להשתמש בו בחדרי מדיטציה, בבתי תפילה או בחדרי זיכרון. הטון הבהיר של הסגול, צבע הלוונדר, מהנה ונעים לעין, ומתאים לחללים ביתיים. הוא מעניק לחלל אשליה של גודל ומרחב. הוא מיטיב להשתלב עם מג'נטה, ורוד, כחול וירוק, ומתאים במיוחד לחדר שינה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מג'נטה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המג'נטה הוא כאמור התת גוון הראשון של האדום. שמו ניתן לו ב-1895 באיטליה, במהלך הקרב על מג'נטה. הוא מייצג אהבה, רוחניות, אחווה, רכות, עדינות, אהדה ורחמים - תכונות המקנות לו איכות מאזנת. צבע המג'נטה מסמל נאמנות וראייה מציאותית (אקטואליה). הוא כולא כעסים, תכונה המאפשרת לו לחבר ולאחד אנשים. הפן השלילי שלו מייצג גאווה ויהירות.
צבע המג'נטה מסייע בשיפור זרימת מחזור הדם ובמלחמה בחיידקים. הוא גם מעודד צמיחת שיער וציפורניים, ומשפיע לטובה על העור. איכויותיו הופכות אותו מתאים לחדר אורחים, חדר משחקים או כל חדר בו מתקיים מפגש בין אנשים. הוא מתאים גם לאולמות גדולים המיועדים להרצאות ולכנסים, ולמבואות וכניסות. המג'נטה משתלב היטב עם ירוק, טורקיז, כחול, לילך ולוונדר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ה"לא צבעים" - שחור ולבן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בתרבות הסינית, השחור מסמל מים ואת כיוון הצפון. במערב, למרות היותו צבע המסמל אבלות, קנה לו השחור מעמד מיוחד בתחומי האופנה והעיצוב.
שימוש מבוקר בצבע השחור יכול לתרום למראה המהודר של חלל המגורים או לתרום לאווירת מיסתורין בחדר. עם זאת, כדאי להימנע מצביעת הקירות בשחור, כיוון שמסה של שחור עלולה לגרום לתחושת דיכאון. הלבן הוא צבע גלוי ונטול מסתורין. בתרבות הסינית, הצבע הלבן קשור לאלמנט מתכת ולכיוון מערב. הוא מתקשר לטוהר, תמימות, ניקיון ושלמות. הלבן הוא גם סמל למותרות, כיוון שרק עשירים יכולים לשמור על סביבתם ללא רבב.
בעיצוב הבית, יש לזכור כי הלבן הוא צבע מחזיר-אור המכיל את כל קשת הצבעים. השימוש בו גורם לחדר להיראות גדול מכפי שהוא באמת, אך ללא תוספת של צבעים אחרים, החלל ייראה עקר והאור בו קשה וקר. עודף של לבן מקנה תחושה של שלמות סטרילית. כדי למתן רושם זה, אפשר לגוון את הלבן בצבעים שונים שישברו את אדישותו.
מתוך הספר: פנג שווי - אמנות המיקום, הוצאת בבל. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|