 |
/images/archive/gallery/803/892.jpg קעקוע של לוגו אפל
Terry Johnston, cc-by  |
|
|
מחקר חדש מגלה שחשיפה ללוגואים מסחריים משפיעה ומשנה את התנהגותנו באופן תת-מודע. האם כך פועל גם הכישוף המאגי? |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
שחר שילוח 2/4/2008 10:32 |
|
|
|
|
 |
לוגו התפוח של חברת אפל גורם לנו לחשוב אחרת - גם אם אנחנו אנשי פי.סי. כך התגלה במחקר שביצעו חוקרים מהאוניברסיטאות ווטרלו בקנדה ודיוק בצפון קרוליינה.
הסתבר שאפילו חשיפה חטופה למותגים גורמת לאנשים להתנהג בדרך שמשקפת את מאפייניהם של המותגים האלה. האם אנחנו מכושפים?
גוון פיצימונס, אחד מכותבי המחקר, הסביר: "כל אחד מאיתנו נחשף לאלפי מותגים בכל יום, שרובם אינם קשורים לפרסומות. אנו מניחים שחשיפה מקרית למותג לא משפיעה עלינו, אבל במחקר שלנו מראה שאפילו מבט חטוף בלוגואים משפיע עלינו באופן די דרמטי."
כדי לבחון את ההשפעות שעליהן מדבר פיצימונס, החוקרים בחרו בשני מותגים מוכרים היטב ובעלי מסר ברור: מותג אפל שאפיין את עצמו בנון קונפורמיזם, חדשנות ויצירתיות, ומותג יב"מ שמעביר לצרכנים מסר של מסורתיות, חוכמה ואחריות.
בניסוי השתתפו 341 סטודנטים שחשבו שהם ממלאים משימה שבודקת את חדות החושים שלהם. הם נחשפו ללוגו של אחת משתי החברות שהוקרן מולם למשך זמן כה קצר, עד שלא היו מודעים לחשיפה. לאחר מכן הם מילאו שאלון שמטרתו להעריך את היצירתיות שלהם. היה עליהם להכין רשימה של שימושים אפשריים ללבנה פרט לבניית קירות.
הסטודנטים שנחשפו ללוגו של אפל יצרו באופן מובהק רשימות ארוכות יותר לשימוש בלבנה לעומת אלה שנחשפו ללוגו של יב"מ. בנוסף, הרעיונות של קבוצת "התפוחים" דורגו כיצירתיים יותר על ידי צוות של שופטים בלתי תלויים.
מעבר לכך, החוקרים וידאו שהמשתתפים אכן לא היו מודעים ללוגו שאליו נחשפו. במבדק שבו הוצע לסטודנטים סכום של 100 דולר אם יוכלו לומר איזה לוגו הוקרן מולם, איש מהם לא עמד במשימה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/402/725.jpg
אל תזלזלו בזה. חשיפה למותגים רויטרס |
רויטרס |
אל תזלזלו בזה. חשיפה למותגים |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הקסם נגיש לכולם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החוקרים טוענים שממצאים הללו אינם ייחודיים לאפל או ליב"מ. בניסוי דומה הלוגואים של ערוצי הטלוויזיה דיסני ו-E! הוקרנו מול המשתתפים ונמצא שכתוצאה מכך אלה שנחשפו ללוגו של דיסני הפגינו התנהגות כנה יותר.
משרדי הפרסום יכולים לגזור מהממצאים האלה מסקנות עם משמעות די חסכוניות, לפחות בכל מה שקשור לאורך הפרסומות בטלוויזיה ולשלטי חוצות מבהילים בגודלם. לנו, שפני הניסוי בעל כורחנו של המפרסמים ופרסומאים, מציע פיצימונס: אם אתם רוצים להצליח במשימה כלשהי, נניח במשהו ספורטיבי, אולי תרצו להקיף את עצמכם בדימויים ובלוגואים שמייצגים הצלחה בספורט."
למעשה, שיטת הלוגואים שמשפיעים על התודעה וההתנהגות היא עתיקה הרבה יותר מכל משרדי הפרסום. סיגיל, או חותם, הוא סמל שנוצר למטרות מאגיות. מקור השם Sigil הוא במילה הלטינית sigilum או במילה העברית "סגולה". מדובר בדרך כלל בסימן גרפי שכולל כמה סמלים או צירוף של צורות גיאומטריות. השימוש בחותמים מוכר מהמיסטיקה היהודית, למשל בספר רזיאל המלאך.
אמן הקומיקס הנחשב גרנט מוריסון מזכיר לנו שאנחנו לא חייבים לחיות תחת הכישוף שמפעילות עלינו חברות מסחריות, או לפחות יכולים להילחם בו בכישוף משלנו:
"לקוקה קולה יש את הסוד, האנשים האלה יודעים על מה אנחנו מדובר - ליצור סיגיל. קוקה קולה היא סיגיל, ה-M של מק'דונלד הוא סיגיל; האנשים האלה פשוט הופכים את העולם לשלהם על ידי שימוש בסיגילים. אם לא נחזיר לאחור את התהליך הזה ונהפוך את העולם לשלנו על ידי שימוש בסיגילים, אנחנו נחייה במקדונלד'ס מזורגג! הקסם נגיש לכולם, האמצעים לשינוי המציאות נגישים לכולם, וכשכולם יתחילו לעשות את זה נראה את תשוקתנו מתממשת בממדים עצומים." |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|