 |
/images/archive/gallery/918/990.jpg תלמידות מבית הספר.
מתוך אתר הבית  |
|
|
חצי כוס שתן על הבוקר, הרבה סקס טנטרי ואנשים שעומדים על הראש, ככה נראים החיים בבית ספר לטנטרה יוגה של המורה הרומני הידוע סוואמי ויווקננדה באי קופנגן שבתאילנד. בשבוע הבא הוא מגיע שוב לביקור בישראל. יואש פלדש באורגיה של זכרונות |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
יואש פלדש 16/4/2008 9:10 |
|
|
|
|
 |
לפעמים, כשעומדים על הצוק הסלעי בחום הצהריים הכבד, ומתחת פרוש הים שקט ועליו מפוזרות דומם סירות דייגים המחכות שהשמש, שגורמת לעיניים להצטמצם לחרכים קטנים, תשקע כבר, ואת האופק פולחים כמה איים קטנים, מכוסים בג'ונגל עבות - ברגעים הללו בדיוק אפשר לשמוע את הצרחות. קשה לטעות בהן. הן בוקעות מהבונגלו של סוואמי, והוא עוסק בסקס טנטרי. את קולו שלו לרוב לא שומעים - אבל שותפותיו, שככל הנראה חוות אקסטזה מינית ורוחנית, בהחלט מעוררות את האוויר השקט של קופנגן, האי התאילנדי הסובלני שבו הקים מחדש את בית הספר לטנטרה יוגה, לאחר שגורש מהודו.
 |
הרומני מתאילנד |
הגירוש מהודו, הסקס הטנטרי עם התלמידות והפרידה מהמורה גריג, אלי אשד מברר עם המורה הרומני כמה עניינים שנויים במחלוקת. ראיון |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
סוואמי ויווקננדה סארסוואטי, שנולד ברומניה בשנת 1962 כנרקיס אדוארד טרקאו, הוא גבר עצום מידות. הוא למד בצעירותו הנדסת אלקטרוניקה ואף זכה במדליית זהב ב"אולימפידת הפיזיקה" הרומנית, וברזומה שלו רשומה גם חברות בארגון מנזה, המאגד אנשים בעלי איי קיו גבוה במיוחד. אבל את עולם ההנדסה הוא מיהר לנטוש ברגע שפגש לראשונה את עולם הטנטרה ואת מי שהפך לימים למורה שלו, ביבולארו גריגוריאן, המכונה גריג, גורו כריזמטי ועוצמתי שחולש על מעצמת טנטרה ויוגה הכוללת אלפי תלמידים מרומניה ומרחבי העולם, כולל נציגות ישראלית לא מבוטלת.
את השם המיוחס סוואמי ויווקננדה סארסוואטי הוא קיבל מגורו הודי בשנת 1998 לאחר טקס טבילה בגנגס.
כמו למאות תלמידים אחרים זה היה תפקידו של סוואמי גם בשבילי: הוא הופיע לפתע בדממת חיי, ונשא אותי הלאה. לא החלפתי איתו יותר משני משפטים באופן אישי, ולצערי גם לא תיניתי איתו אהבים (הכתבים ההודיים לא מתייחסים להומוסקסואליות, הסביר פעם, אך זה לא אומר בהכרח שזה לא עובד. אתה יכול לנסות), אבל הוא השפיע עלי בצורה עמוקה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/918/975.jpg
סוואמי וד''ר מיכאלה, בכירת המורות בבי''ס  |
|
סוואמי וד''ר מיכאלה, בכירת המורות בבי''ס |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הרגשתי את הצ'אקרות רוחשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אל בית הספר של סוואמי, אגמה יוגה, הגעתי במקרה בעת שחיפשתי מורה ליוגה ברישיקש. כמי שהתאמן עד אז בעיקר באשטנגה יוגה, והתרגל לקצב מהיר שבו המורים יורים שמות של תנוחות ברצף וכל השיעור הוא ניסיון להדביקם, פקפקתי בתחילה בשיטה החדשה. המדריכים הורו לי להישאר זמן רב ככל האפשר בתוך כל תנוחה, ובעת שאני שרוי בה – דקות שהתארכו עוד ועוד מדי יום – הם חזרו, כמו בהיפנוזה, על ההנחיות המוזרות: לחוש כיצד האנרגיה, הפראנה, נקלטת על ידי מהאוויר או מהקרקע, זורמת בתוך גופי ומעוררת את הצ'אקרות שלי. כל תנוחה ומסלול האנרגיה והצ'אקרה שלה. כל הדיבורים על צ'אקרות ופראנה, הרגעתי את עצמי, הן רק דימוי; אמצעי שנועד למקד את המחשבה בזמן המדיטציה. אבל כבר בהתחלה היה קשה להכחיש את ההשפעה המיידית של השיטה עלי: כל החושים נדרכו, המציאות הפכה חדה הרבה יותר, החלומות נטענו עוצמה. מדי פעם יכולתי
לדמיין רטט עובר בבשרי במסלול שתיארו המדריכים, אבל רק כמה חודשים אחרי שעזבתי את רישיקש, באמצע סדנת ויפאסנה, פתאום זה קרה: התחלתי להרגיש - אי אפשר לטעות בזה - את הפראנה זורמת בי, את הצ'אקרות רוחשות.
בערבים, באולם הקריר של בית הספר, על המזרנים העבים, אחרי יום מפרך של תירגול יוגה, קיבלנו הרצאות. סוואמי הוא מאגר עצום של ידע אזוטרי מעשי. תוך שימוש בדוגמאות מסרטים פופולריים, עקרונות מדעיים, דוגמאות היסטוריות וציטוטים מכתבים יוגיים קלאסיים, הוא סימן מטרה אחת דחופה: להגיע להארה עוד בגלגול הזה. האמצעי: טנטרה יוגה.
אינני יודע אם סוואמי עצמו הוא אכן אישיות מוארת, אבל כאשר נמצאים תחת השפעתו הוא מצליח לטעון את הסובבים בתחושת הבהילות הזאת, כזאת הגובלת בחרדת מוות, לצאת ממעגל הסבל האנושי. אפשר ממש לחוש את הדחיפות הזאת. הלב נחמץ על כל רגע שאינו מוקדש לכך.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/918/996.jpg
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
חצי כוס פיפי על הבוקר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
סוואמי, שלדבריו משמר את השיטה המקורית של היוגה, לא מלמד את הגרסאות המודרניות, שמוגדרות בפיו בבוז "התעמלות". אם כי את קצב הלימוד הוא בהחלט התאים לעידן המידע. סוואמי לא דוגל רק בשיטה אחת להגיע להארה. הוא אנציקלופדיה מפורטת של מאות שיטות בדוקות ומוכחות להתאחד עם היש. והוא ללא ספק מרצה בחסד עליון.
ההיצע מסחרר, והולך ונעשה נועז יותר ויותר ככל שמתקדמים בלימודים: ממנטרות, מדיטציות ותפילות, דרך ישיבה בתנוחה יוגית מסוימת במשך זמן קצוב ועד השגת שליטה בחלומות. אה, ויש כמובן את הסקס הטנטרי, שנלמד מחוץ למסגרת הלימודים הרגילה, וגורם למרבית התלמידים לוותר על האורגזמה המקובלת (שיטה פרימיטיבית במיוחד: כשאתם מרגישים שזה מגיע, עשו עמידת ראש).
סוואמי לא פונה במוצהר אל הרגש, אלא מציע קודם כל דרך הגיונית, שבדרך פלא מסתדרת עם ההנחות המערביות לגבי העולם. תחת חסותו נראה פתאום הגיוני מאוד לשתות חצי כוס שתן על הבוקר, לשלשל מים מומלחים עד שהם יוצאים נקיים לצורך ניקוי המעייים, או לבצע טכניקה יוגית סבוכה שתוצאותיה מזכירות מאוד שאיפת גז צחוק. הוא גורם לגבולות של החיים הרגילים להיטשטש, והופך את הבלתי אפשרי למושג. אני זוכר איך סיים את השיעור שבו המליץ בחום על סקס אסטרלי: הוא עצם את עיניו, השתתק לכמה שניות, והודיע שפתח לנו פתח לחלום חלום צלול בימים הקרובים. כן, זה נראה אז הגיוני מאוד.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/918/997.jpg
מי אמר שרק סקס עושים פה?  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"החופשה הטובה ביותר היא לחקור את עצמך"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מוקף במאות תלמידים נאמנים, שבאים לבית הספר מדי עונה, רבים מהם ישראלים, סוואמי נהפך כיום כמעט לתעשייה. לאחר חמש שנים משגשגות ברישיקש, בירת היוגה העולמית, בשנת 2004 הוא נאלץ לעזוב את הודו. המקומיים לא אהבו את אימפריית הטנטרה שהרומני לבוש הגלימה הכתומה הקים להם מתחם לאפם. היעד שנבחר היה תאילנד. או ליתר דיוק האי קופנגן.
בקופנגן התלמידים החדשים נקלטים בכפר נופש קטן, שכולל בריכה, סאונה ומסעדה מתוקתקת - הרחק הרחק מהתדמית המסוגפת של מחפשי ההארה. בדרך מבנקוק אפשר גם לראות שלטי פרסומת של בית הספר, עם סלוגן פרסומי בסגנון "החופשה הטובה ביותר היא לחקור את עצמך", או משהו כזה.
שיטות השיווק של בית הספר עשויות לעורר התנגדות, אבל סוואמי לא הפך את הגאולה למוצר. אין שום סיבה לא להשתמש בפרסומות, או בבריכות וסאונות, אם זה מה שיקרב עוד אדם אל היוגה. בעידן שבו מורים רוחניים מכתירים את עצמם, פעמים רבות מבלי שתהיה להם מרכולת ממשית, סוואמי באמת נמצא לשירות התלמידים שלו. וגם אם לפעמים נדמה שהוא מדבר בנוסחאות רוחניות שהוכנו מבעוד מועד, עינו פקוחה על כל אחד ממאות התלמידים שנמצאים כרגע בבית הספר. גם אם הוא החליף איתם רק שני משפטים במהלך שהותם.
בגודל השפעתו התחלתי להרגיש דווקא בעת שאיבדתי אותה. כשחזרתי אל החיים בארץ, מה שנראה כל כך טריוויאלי על האי, כמו להשקיע שש שעות ביום ביוגה ובמדיטציה, התגלה כמשימה סבוכה יותר משציפיתי. רק על ידי הימנית נותר חוט לבן שסוואמי קשר עליה ובירך. כשאני משתעשע בו בהיסח הדעת עוד עולות באוזני צווחות העונג ההן.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/918/998.jpg
פותחים את צ'אקרת הלב  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הביקור בישראל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מורה הטנטרה סוואמי ויוקננדה יגיע לישראל ב-20 באפריל, ביחד עם אחת המורה הבכירה ד"ר מיכאלה פנטיוק. במסגרת הביקור השנה יתקיימו מפגשים וסדנאות בנושא טנטרה יוגה, סדנת אומנות המוות על פי המסורת הטנטרית של הודו וטיבט, סדנת טנטרה נשית בהנחיית מיכאלה, לימודי קאשמירי שיוואיזם ומדיטציית ספירלה המונית. כל המפגשים יתקיימו בתל אביב.
פרטים על הביקור ועל המפגשים והסדנאות שיתקיימו במהלכו ניתן למצוא כאן
כאן תוכלו לראות ולשמוע הרצאות של סוואמי
לאתר של סואמי |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|