 |
/images/archive/gallery/118/976.jpg טוב שההגה בידיים של אגד
צילום: אריק סולטן  |
|
|
באגד חברים כיום 2460 אנשים, כולם גברים שנהנים מתנאים מועדפים וזכויות יתר. לכל אחד מהם מניה בשווי 374 אלף שקלים, שהועברה ב-71 השנים האחרונות אך ורק לגברים. הנשים מועסקות כשכירות ומשמשות כמזכירות, קופאיות ומנהלות מחלקה זוטרות. תנאי החברות על פי התקנון, שנכתב ב-1933, הותאמו לגברים בלבד, ומאז לא עודכנו. אגד: "לא מצאנו צורך לשנות את התקנון" |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
טל פמסון 9/6/2004 20:25 |
|
|
|
|
 |
מכירים את האמרה הידועה "חברים יש רק באגד"? ובכן, מסתבר שהיא מאוד נכונה, שכן באגד יש רק חברים. חברות מן המניין עדיין אין באגד. אפשר היה לצפות, שאחרי למעלה מ-70 שנה, אגד תראה ולו סימנים קלושים של קידמה. אז אוטובוסים חדשים ומרהיבים יש, אבל שוויון זכויות בין גברים ונשים – בעניין הזה מחכים כנראה באגד ליום הולדת 100. נכון להיום, באגודה השיתופית אגד חברים כ-2,460 איש, מתוך 6315 עובדים בסך הכל, ביניהן 425 נשים. כל החברים, ללא יוצא מן הכלל, הם גברים. לכל חבר יש מניה אחת, ששווייה כיום עומד על כ- 374 אלף שקלים – כך על פי דוברות אגד. מעבר להטבה האמורה, מניה זו מקנה לחברים יתרונות רבים. מלבד
הזכות לא לשלם בנסיעה בכל הקווים שאגד מפעילה ברחבי הארץ, בעלי המניה מרוויחים דיווידנדים בכל שנה, ומקבלים משכורת בסיס גבוהה באופן משמעותי מהשכירים באגודה, שאינם חברים. כמו כן, ממונים חברי האגודה על ניהולה השוטף, ומכאן יש בידם את הכוח להשפיע על מהלכיה ועתידה. זכויות החברים באות לידי ביטוי גם בעדיפות בבחירת סידור העבודה והקווים, ובבחירת מודל האוטובוסים. החברים נבחרים בבחירות לתפקידי ההנהלה והמזכירות בחברה, ורק הם יכולים לאייש עמדות מפתח. לאור העובדה שלשכירים (שבהגדרה אינם חברים) בכלל ולנשים בפרט, אין זכות הצבעה בעת הבחירות באגודה, הם אינם יכולים להשתלב בעמדות המפתח הניהוליות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
על משאית הן יודעות לנהוג
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"הנשים לא מעוניינות בעבודה הזו"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"העובדה כי אין חברות באגד אינה מעידה על אי קידום הנשים העובדות בארגון. באגד לא מעט נשים שהגיעו לתפקידי ניהול בכירים. הנשים קודמו על פי כישוריהן המקצועיים", לשון הדוברות. רון רטנר, דובר אגד, מוסיף כי העובדה כי אין כיום חברות באגד נובעת מהתקנון המקורי של האגודה, שנכתב בשנת 1933. תנאי החברות בתקנון זה מותאמים לגברים בלבד. רטנר מסביר כי על פי התקנון המקורי, כדי להתקבל לעבודה באגד, על העובדים להחזיק ברישיון למשאית, ובנוסף להיות בעלי וותק של 3 שנות נהיגה במשאית, בטרם ילמדו לנהוג באוטובוס. "בתקופה ההיא לא היו נשים שעמדו בדרישות הללו. כיום, בגלל המצב הביטחוני, הנשים לא מעוניינות בעבודה הזו, שכרוכה בהרבה עצבים ומתח, מה שלא בראש מעייניהן של הנשים. אשה בהריון לא חושבת על נהיגה באוטובוס, היא מעדיפה תפקידים אחרים באגודה". העובדה המפתיעה היא שהאגודה, שכבר קיימת 71 שנה, לא מצאה עדיין לנכון לשנות את התקנון, שמפלה לרעה נשים. רטנר: "התקנון של האגודה מתעדכן בהתאם לצרכים באסיפת המורשים. לאחרונה עודכנו סעיפים בתקנון. זה היה ב-30 במאי, 2004. מניסיון העבר, לא היה צריך לשנות את הסעיף הזה. מכיוון שנשים לא הביעו בכך עניין, לא מצאנו צורך לעשות זאת". נכון להיום, כאמור, עובדות באגד כ-425 נשים. כל הנשים באגודה – נהגות (19 במספר, שאינן חברות), מזכירות ומנהלות מחלקה מקצועיות בלבד (לא בהנהלה ולא במחלקות התפעוליות). כולן שכירות. אף אחת מהן חברה מן המניין.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | אוטובוסים של אגד | |
|
|
|
|
|
|
|
|