 |
חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול - יורשו להשתתף בהליך המכירה של פי גלילות, אולם הממשלה תקבע מנגנון המעניק עדיפות לגורמים שאינם נמנים על חברות הדלק או קשורים אליהן, כך עולה מהמתווה הסופי להפרטת פי גלילות, כפי שסוכם באחרונה בין נציגי הממשלה וחברות הדלק. פי גלילות נמצאת בבעלות משותפת של פז, דלק וסונול (50%), והממשלה (50%) באמצעות תש"ן. המדינה וחברות הדלק הוותיקות מנהלות משא ומתן לגבי תנאי הפרטת החברה, זאת לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, החליט לפרק השותפות של החברות הוותיקות בפי גלילות. כפי שפורסם במעריב, הפעילות של פי גלילות תפוצל לקראת ההפרטה. הכונה היא שהזכויות שמחזיקה פי גלילות במקרקעין בהרצליה - שעליהם מתוכנן לקום פרויקט נדל"ן - יחד עם התחייבויות מסוימות של החברה, יוקצו בין בעלי המניות לפי חלקן היחסי, בעוד שהפעילות העסקית של החברה באמצעות המתקנים באשדוד, ירושלים ובאר-שבע - תימכר לרוכש אחד. המדינה דורשת שהסדר פיצול יהווה תנאי לחתימת הסכם למכירת מניות פי גלילות, אך בנושא זה טרם הושגה הסכמה עם חברות הדלק. הפרטת פי גלילות אמורה להיות אחד השינויים האסטרטגיים החשובים במשק הדלק. המדינה מתכוונת להשלים את מכירת פי גלילות עד סוף שנת 2005, עוד לפני שתחל המכירה של בתי-הזיקוק בחיפה ובאשדוד. מהמתווה להפרטת החברה עולה עוד, כי הרוכש העתידי של פי גלילות עשוי להיות מוגבל בהתמודדות על רכישת בתי-הזיקוק בגלל נושא בעלויות צולבות. על-פי התוכנית החדשה להפרטת החברה, המתמודדים במכרז יידרשו להגיש שתי הצעות מחיר: אחת לגבי כל המתקנים כיחידה אחת, ונוספת לגבי כל מתקן בנפרד. ההצעה שתיבחר היא זו שתניב את התמורה הכספית הגבוהה ביותר למדינה. לפי הערכות בממשלה, חלק מהתמורה ממכירת מניות פי גלילות תשמש להחזרת חובות החברה לבנקים, המוערכים ב-250-220 מיליון שקל. החזר החובות לבנקים יתחלק בין המדינה לחברות הוותיקות לפי חלקן היחסי בחברה. עד כה הביעו גורמים רבים התעניינות ברכישת פי גלילות, כולל חברות תשתית גדולות מהארץ ומחו"ל. למרות כוונת המדינה לעודד כניסת גורמים חדשים למשק הדלק, ההערכה היא שלמרות עדיפות שתיתן המדינה לחברות שאינן ממשק האנרגיה, הרוכש העתידי יבוא מבין חברות הדלק באמצעות קונסורציומים. במכרז של פי גלילות צפויות להתמודד כל חברות הדלק הגדולות, כולל חברת דור-אלון.
|
 |
 |
 |
 |
|
|