ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
חוק הרפורמה בנמלים נדחה בועדת הכספים
העברת חוק הרפורמה בנמלים היה אמור להיות מהיר, אבל נציגי ההסתדרות שהגיעו לדיון הצליחו להפתיע. בתום הדיונים הודיע יו"ר הועדה כי כמה מסעיפי החוק חוזרים לדיון בועדת הכנסת
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יהודה גולן
11/7/2004 13:48
הקואליציה ספגה מפלה קשה בועדת הכספים של הכנסת לאחר שיו"ר הועדה, ח"כ אברהם הירשזון, לא הצליח לגבש רוב כדי להתחיל בהצבעות על חוק הפרטת הנמלים שהיה אמור לעלות הבוקר להצבעות.
 
בתום דיונים ממושכים וגל התקפות מצד חברי הועדה על סעיפי החוק, הודיע ח"כ הירשזון
כי החליט להעביר לדיון בועדת הכנסת את דרישת חברי הועדה לראות בכמה מסעיפי החוק נושא חדש שעליו יש לדון קודם כל בועדת הכנסת. לפיכך תדון ועדת הכנסת מחר (יום ב') בסעיפי החוק ורק אחר כך יוחזר חוק הפרטת הנמלים לועדת הכספים בנסיון נוסף לגבש רוב לאישור החוק.
"חוק מלא חורים"
חברי ועדת הכספים של הכנסת היו בטוחים הבוקר שההצבעה על חוק הפרטת הנמלים תעבור חלק, אבל אנשי ההסתדרות ובראשם שלמה שני, יו"ר האגף לאיגוד המקצועי, יחד עם היועצת המשפטית של האגף, עו"ד דורית טנא, הציגו ליקויים רבים בהצעת החוק. הליקויים אותם חשפו בהסתדרות, העלו תמיהות בחברי הכנסת, גם בקרב חברי הקואליציה שהתכוונו לתמוך בהצעת החוק הממשלתית.
 
עיקר המחלוקת נסבה סביב זכויות הפנסיה של העובדים. בקופת הפנסיה של עובדי רשות הנמלים ובממשלה הצטברו זכויות בהיקף 5 מיליארד שקל. אולם במסגרת החוק משתחררת המדינה מאחריותה לעובדים מכיוון שתוקם רשות נמלים חדשה, אך במקביל, מצבם של אלפי עובדים,  בהם גימלאים, לא מוסדרת מבחינת אחריות הממשלה על כספי הפנסיה: "מי מבטיח לנו שהרשות החדשה שתוקם וחברות הנמלים החדשות אכן יהיו חברות עם איתנות פיננסית שתוכלנה להבטיח את תשלומי הפנסיה התקציבית לעובדים הללו?" שאל שלמה שני.
 
הוא גילה לחברי הועדה כי בחוק הפרטת הנמלים "המדינה משתחררת מכל מחויבותיה לגימלאים ולעובדים הותיקים, ידעתם את זה?" שאל שני את חברי הועדה שנדהמו מהגילויים. עו"ד דורית טנא הוסיפה: "בחוק הזה יש יותר חורים מאשר הסדרים לעובדים". שני הוסיף: "לא נסכים שאת זכויות העובדים יכפו עלינו בחקיקה. הממשלה התנערה מאחריות לעובדים בחוק הזה". עוד התברר כי לא ברור גם גורלם של מאות עובדי רכבת ישראל, שנכללים ברשות הנמלים והרכבות, ועכשיו עם הפרטת הנמלים נשארו עובדי וגימלאי הרכבת באוויר.
 
עמיחי הלפרין גימלאי של רשות הנמלים אמר: "עכשיו אני מודאג יותר מי יבטיח את זכויותינו? אני לא יודע מה לחשוב". בפתח דבריו ציין יוגב כי גם אם החוק יאושר יהיו לממשלה ולעובדי הנמלים שהות של 210 ימים להגיע להסכמות לגבי נוסח פשרה של הפרטת הנמלים. כך שלמעשה החוק, גם אם יאושר, יהיה עדיין ריק מתוכן במהלך 210  הימים שהממשלה מקציבה ( 60 יום ועוד 60 יום ועוד 90 נוספים).
 
"אתם מציבים אקדח על רקתם של העובדים" אמר ח"כ יצחק הרצוג מהעבודה. "אנחנו מייצרים יכולת להגיע להסכמה בעוד 210  ימים ולכן לא מדובר כאן על אקדח ברקתם של העובדים" השיב יוגב. דוד ביטון יו"ר עובדי נמל חיפה: "יש בהצעת החוק הזאת סעיפים מטעים. אני לא רואה את הזכויות שלנו נשמרות". גם ח"כ רוחמה אברהם וח"כ דניאל בנלולו מהליכוד הבינו כי בחוק יש מלכודות לרוב: "זה יהיה כמו חוק הרשויות המקומיות שחוקקנו, אבל העובדים לא מקבלים כסף" אמרה אברהם, וח"כ בנלולו תושב אשדוד ומקורב לעובדי הנמל אמר: "יש כאן בעיה קשה עם העובדים".


תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...