 |
/images/archive/gallery/138/891.jpg ביבי בנימין נתניהו עמיר פרץ
פלאש 90  |
|
מתקרבים לקראת פסק זמן בשביתת הנמלים |
|
בתמורה דרש עמיר פרץ ביטחונות כספיים או ביטחונות בנכסים שיערבו לזכויות העובדים והפנסיונרים של הנמלים עד שיחתמו הצדדים על הסכם קיבוצי |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גיל חורב, אילאיל שחר, רונית מורגנשטרן 18/7/2004 16:30 |
|
|
|
|
 |
ההסתדרות מודיעה הערב על התקדמות משמעותית לקראת פסק זמן בשביתת הנמלים. בתמורה להפסקת השביתה דרש יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, משר האוצר בנימין נתניהו, ביטחונות כספיים או ביטחונות בנכסים שיערבו לזכויות העובדים והפנסיונרים של הנמלים עד שיחתמו הצדדים על הסכם קיבוצי. בהסתדרות אומרים שנתניהו נענה לדרישה. צוות מטעם ההסתדרות שתפקידו יהיה לבחון את הביטחונות של האוצר יחל לפעול עוד הלילה.
לדברי גורמים בהסתדרות הצעתו של פרץ מוכיחה שההסתדרות ועובדי הנמלים הם לא אלו שרצו בשביתה או אלו שגרמו לה אלא
האוצר. "נתניהו מנסה להאריך את השביתה ולהעמיק את המשבר משיקולים פוליטיים זרים", אומרים בהסתדרות. "ההצעה שלנו מוכיחה מי באמת נהנה מהשביתה הזו". מאז שפרץ המשבר בנמלים מאשימה ההסתדרות את נתניהו בכך שהוא גורם למשבר כדי להסיט את תשומת הלב מהמגעים לממשלת אחדות עם מפלגת העבודה ומתוכנית ההתנתקות.
היום נכנסה שביתת עובדי הנמלים ליומה הרביעי ועל פי הערכות בנמלי הים מעוכבות סחורות בשווי מאות מיליוני שקלים. בהסתדרות אומרים שהציעו לאוצר את האלטרנטיבה לשביתה מתוך תחושת אחריות לגורל המשק.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יומה הרביעי של השביתה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עלות השביתה - 400 מיליון שקל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הבוקר דווח כי הממשלה החליטה לפצות סוחרים שיעקפו את הנמלים בישראל ויעבירו סחורות דרך נמלים אחרים באזור. בעקבות השביתה בנמלים, הסמיכה הממשלה את שר האוצר לתגמל יצואנים ויבואנים שיעבירו את סחורות דרך מעברי גבול יבשתיים במקום דרך הנמלים. בהחלטת הממשלה נכתב כי אגף המכס ישלם עד 700 דולר כפיצוי לסוחרים שיעבירו מכולות מטען דרך היבשה ולא דרך הים, על מנת לסייע להם לכסות את ההוצאות הכספיות הגדולות שכרוכות בהעברה יבשתית של סחורות. באופן כזה יוכלו יצואנים ויבואנים להעביר סחורות דרך נמל פורט סעיד במצרים. עוד החליטה הממשלה להסמיך את השר בנימין נתניהו להשתמש לצורך תגמול הסוחרים בעודפי תקציב בלתי מנוצלים. גובה התשלום יקבע על פי אמות מידה שונות וביניהן הנתיב בו נסעה הספינה, סוג המטען שהועבר וגודלו. בהחלטה נכתב: "97% מסחר החוץ של ישראל מתבצע דרך הנמלים, ולכן שביתת עובדי הנמלים חוסמת למעשה את מרבית דרכי הסחר במדינה. כתוצאה מכך צפויה פגיעה קשה במשק בכלל וביצוא הישראלי בפרט. לאור הנזק הצפוי למשק נערכת הממשלה ליצירת חלופות שיאפשרו את המשך הסחר בהיקפים מוגבלים באמצעות נמלים אחרים באזור". במגזר העסקי נערכים להעברת סחורות דרך נמלי עקבה ומצרים. יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים, צבי פלדה, מסר כי הנהלת המכס נענתה לפניית התאחדות התעשיינים והחל מהיום מפעילה תוכנית חלופית למזעור נזקי השביתה. פלדה ציין, כי החל מהיום יופעלו המסופים בניצנה ובעקבה באופן שיוכלו להעביר כ-100 מכולות ביום. מספר המכולות שניתן יהיה להעביר במסוף ניצנה, ילך ויגדל בימים הקרובים, עד לכדי 500 מכולות ביום. הסחורות שיועברו מישראל דרך ניצנה, יגיעו לנמלי מצרים - אלכסנדריה, פורט-סעיד ודמיאט ומשם דרך הים ליעדיהם. לדברי פלדה הפתרון להעברת סחורה דרך הנמלים השכנים הוא פתרון חלקי בלבד. "בכל יום נתון השינוע הוא 3500 מכולות יבוא ויצוא בנמלי ישראל. אפילו אם ימצא פתרון להעברת 500 מכולות מנמלי עקבה ומצרים זה יהיה חלקי בלבד". לטענת פלדה, הפתרון להעברת הסחורות זמין כבר כיום ו"יש מפעלים שאולי כבר היום יתחילו להשתמש בזה". פלדה מציין, כי למרות שערוץ הובלת הסחורות החלופי קיים החל מהיום, היישום הוא בעייתי: "סכל מקרה מדובר בהעברת סחורות בק-טו-בק (כלומר כאשר משאית זרה צמודה במחסום למשאית ישראלית) וכל מפעל יתאים את עצמו לדרישות". פלדה הוסיף כי תיתכן הפעלה של מספנות ישראל בחיפה בעקבות פניה לבית המשפט העבודה יאפשר פתיחה של הרציפים.
אולם, איגוד עובדי הנמלים הבינלאומי הודיע על תמיכתו במאבקם של עובדי הנמלים בישראל. בכנס שנערך בתיאלנד ע"י 250 נציגים של איגודי הנמלים מ-62 מדינות, הודיעו נציגי העובדים שהם תומכים במאבק של עובדי ישראלי ושהם לא יסייעו בקליטה של מטענים בנמליהם שמיועדים להישלח לישראל. נודע כי בין העובדים שהשתתפו בכנס נכחו גם נציגים מנמלי מצרים וירדן, נמלים בהם מתכוונים התעשיינים לקבל ולשלוח סחורה, כתחליף חלקי, במקום בנמלי ישראל המושבתים. היום אחר הצהריים ייפגשו שר האוצר, שר התחבורה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ההסתדרות וידונו באפשרויות לסיום מהיר של המשבר בנמלים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | נזק של מאות מיליוני שקלים | |
|
|
|
|
|
|
|
|