ראשי > כלכלה > שוק הון > כתבה
בארכיון האתר
אימפריה (במתנה?)
חברת צים, המובילה הימית הלאומית, תופסת נתח שוק של 2.5% מכלל ההובלה הימית. עם רווחים של עשרות מיליוני דולרים וצי אניות שמוערך במיליארדי דולרים, נמכרה על ידי המדינה במחירי סוף עונה. את החשבון הגישו לנו
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עומר שרביט
27/8/2004 9:10
בעתיד, בשנת 2014, כאשר ייכתב  דו"ח מבקר המדינה – "כלכלת ישראל: הסוף", בנמל חיפה יעגנו בעיקר חסקות והסוורים ישחקו שש-בש עם המצילים ועובדי חברת החשמל, ניזכר שפעם היה פה קצת אחרת.

פעם, לפני שביתת 10 השנים ומאבקי האגו האינסופיים בין מזכיר ההסתדרות לשר האוצר, היו כאן חברות ישראליות שעיקר פעילותן בחו"ל והכנסותיהן מסתכמות במיליארדי דולרים בשנה. לא, לא מדובר בחברות
השקעה. גם לא בפירמות מדע-בדיוני עם מכפילים מארץ האגדות, כלומר היי-טק, שבדומה לתעשיית הטקסטיל לפני שנים רבות, נאלצו לעשות רי-לוקיישן של מו"פ וייצור להודו וסין – ארצות המהנדסים הזולים.

ניזכר בחברות, שגם בעידן הפוסט-בועה, הרוויחו עשרות מיליוני דולרים, סך המאזן שלהן התעצם לכדי כחצי תריסר מיליארד דולר, וחשוב מכל – הן ייצרו מזומנים במאות מיליוני שקלים בשנה.
 
רווח של מיליוני דולרים ברבעון
התחייבויות של 1.9 מיליארד דולר
עד כאן הנוסטלגיה. כעת הרי 2004 ולא 2014. רגע לפני ההנפקה והבריחה למחוזות שפויים יותר בחו"ל, שווה לשים עין על חברה רבת עוצמה, כזו שעדיין מסתובבת בינינו – הלא היא צים. המספרים של חברת הספנות הוותיקה (נוסדה ב-1945) מרשימים: שורת ההכנסות למחצית הראשונה של 2004 מראה סך של 1.142 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברה לרבעון השני תפח ב-17% בהשוואה לרבעון המקביל ועמד על כ-60 מיליון דולר. צים הובילה ברבעון האחרון כמיליון (!) מכולות בכ-90 אניות מתוכן 26 בבעלות מלאה או חלקית. מחיר כל אוניה כזו נע בין 80 ל-100 מיליון דולר.
 
צים, המושלת הישראלית בימים, מפעילה 5 קווים גלובליים, במזרח הרחוק, יבשת אמריקה, צפון אירופה וקווים קצרים יותר אל ומישראל. לצים יש כ-100 סוכנים בכל העולם ולאחרונה הקימה גם חברת בת בסין. בצים שואפים להקים שותפויות עם גורמים מקומיים על מנת להקטין את עלויות השימוש וגיוסי ההון. ויש גם נתון נוסף, פחות סימפטי, אבל לא פחות מרשים. לצים יש התחייבויות בהיקף של כ-1.9 מיליארד דולר.
 
הנפח העצום של הובלת מכולות, צובר, מטעני קירור ומכוניות, לא נולד מעצמו. נכון, בזמני גאות ענף הספנות מעביר בשנה כשני טריליון דולר ערך סחורות ב-100 מיליון הובלות, כלומר יש מקום לכולם. אך הנגיסה של צים בנתח שוק של כ-2.5% מסך ההובלות מצריכה הון ויותר מזה - הרבה מאוד כסף. במסיבת העיתונאים לפני כשבוע, בה הציג יורם זבה, מנכ"ל צים, את תכנית ההצטיידות שלה לשנים הבאות, אפשר היה לחשוב שמדובר במפקד חיל האוויר המתאר את מחיר הצעצועים החדשים של החיל.
חמישה קווים גלובלים
אניות בשווי של מאות מיליוני דולרים
לאחר שביצעה תהליך הצטיידות לפני שלוש שנים במהלכו רכשה 13 אוניות גדולות בשווי מאות מיליוני דולרים, מתכוננים בצים לסיבוב הבא. החברה נערכת כעת לרכישת 12 אוניות חדשות ולשם כך זקוקה לסכום של 820 מיליון דולר - לא ביג דיל - אותם תגייס עד 2009. כחברה ממשלתית-מעורבת היא לא יכלה לגייס סכומים אלה ולפיכך לא סיפקה את הביקוש להובלה ימית בקווים הגלובליים שלה.
 
אומרים שענף הספנות הוא ענף גלי: שבע שנים של גאות ושבע שנים של שפל. לדברי גורמים מקצועיים העוקבים אחרי הענף, שבע שנות השפל הסתיימו ב-2003. לכן אפשר להאמין כי בעקבות תכנית ההצטיידות הגרנדיוזית ובהינתן ביקוש עולמי גדל להובלת סחורות, יתנפח מחזור החברה למעל 3.5 מיליארד דולר תוך פחות מחמש שנים. כך לדברי מנכ"ל צים, יורם זבה.   
 
במילים פשוטות: המובילה הישראלית באמת יכולה להתפיח את סך ההכנסות שלה, יד ביד עם עקומת הביקוש העולמית המטפסת.
כלל האצבע - צמיחה משולשת מהצמיחה הגלובלית
ב"המטען" (עיתון לענייני הובלה ולוגיסטיקה) נכתב, כי על-פי כלל האצבע בענף הספנות, יש להכפיל את שיעור הצמיחה הגלובלית  ב-3, בכדי למצוא את שיעור הגידול בביקוש להובלה ימית.  כלומר, אם הכלכלה  הגלובלית צומחת בכ- 2% בשנה, ענף ההובלה הימית יצמח – על פי כלל אצבע זה – בכ- 6% בשנה.
 
ובכל זאת, האם ובכמה הביקוש לתובלה ימית צפוי לצמוח? הערכות זהירות מדברות על גידול של בין 8% ל-10% גידול בשנה הבאה וגידול של 6.5% לאחר מכן. "המטען" מוסיף, כי הבעיה הגדולה ביותר היא בנמלי סין, הנאלצים להתמודד עם קצבי גידול בלתי-אנושיים של 30% עד 40% בהיקפי מטען בשנה, גם בעונה חלשה יחסית של ינואר עד יוני השנה. על פי קצבי הצמיחה הגבוהים של כלכלת סין בשנים האחרונות, ולאור העובדה שטרם נראים סמנים של התקררות המשק הסיני, לא נראה כי הממשלה בסין תצליח לצנן את הכלכלה (השורית) הסינית בדישה.  
 
בארה"ב המצב אינו שונה. יש הטוענים כי אין תיקרה לביקוש להובלה ימית, שכן קיים תהליך מעגלי בו תוספת ההיצע של אוניות סחר תזמין ביקושים חדשים למוצרים, זאת על ידי שיכלול המסחר הגלובלי. כך שהאניות – גם אם מספרן ילך ויגדל - יתמלאו בקצבים מהירים יותר. בעיה אחרת עלולה לצוץ, והיא שחברות הספנות עלולות לסבול מעומס על תשתית בנמלים, שיהפכו לצוואר הבקבוק.
תשתיות הנמלים - צוואר הבקבוק
מכרו בזול
בגלל הרגישות הגבוהה למספר האוניות, לכל שינוי במצבת צי האוניות עלול להיות מחיר כבד: מכירה של כלי שייט והקטנה של צי האוניות יפגע ביכולת של המובילה לנצל היטב את משאביה ולהתמודד בתחרות הקשה. צים אמנם מכרה לאחרונה שתי אניות, ועליהן רשמה רווח הון של 22 מיליון דולר. אולם בד בבד הודיעה החברה על תכנית הצטיידות של 12 אוניות חדשות שהקיבולת שלהן נעה בין 4250 ל-6350 מכולות. לצים יש כיום פוזיציה כבדה מאוד בשוק הספנות, זאת עם מעל 90 אניות משא בצי, ששווי כל אחת מהן מסתכם בכ- 90 מיליון דולר בממוצע.
 
גודל השוק והתחרות העזה המאפיינת אותו מאלצת את צים להיות ערנית כל הזמן. כמו כן, בגלל סכומי העתק שמעורבים בו, מרווח הטעות הינו קטן, ולחריגה ממנו יש משמעויות אסטרטגיות לחברה. למרות הסכנות ובגלל ההתמודדות עם התחרות, צים הודיעה על תכנית ההתרחבות שכוללת רכישה (או בניה) של 12 אוניות חדשות, בהשקעה אסטרונומית של 820 מיליון דולר – מרביתם במימון חיצוני (הלוואות). מבחינת צים, כניסתה לתקופת הגיאות בספנות העולמית, ללא הבעלות המעורבת ממשלתית/פרטית תאפשר לה להינות מגלי הגיאות הצפויים ולהשביח את ערכה. נתוני המחצית הראשונה של השנה ותוכנית ההצטיידות של החברה מצביעים בכיוון זה.
 
אבל, העיסקה שבה  החברה לישראל, בעלת השליטה בצים, רכשה מהמדינה, בניהול אייל גבאי – מנהל רשות החברות הממשלתיות - כמחצית מהחברה בשווי מגוחך של כ-234 מיליון דולר, משאירה תהיות בלתי פתורות. תהיות אלו יפארו עוד פרק בדוח מבקר המדינה. אנחנו, כמו תמיד, משלמים את המחיר.
אייל גבאי - מנהל רשות החברות הממשלתיות
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

שוק ההון
מכתב למלכה: סליחה שפספסנו את המשבר  
הנדל"ן מזנק ב-4.24%, אפריקה והחברה לישראל ב-6.86%  
דנקנר ממשיך להשקיע בקרדיט סוויס: כור הגדילה האחזקות ל-2.33%  
עוד...