 |
/images/archive/gallery/106/782.jpg תמונ ארכיון
צילום: אורי גליקמן  |
|
מענקי הרשויות המקומיות גבוהים עד פי 3 בהתנחלויות |
|
מחקר באוניברסיטת ת"א: המענקים לרשויות המקומיות גורמים לאפליה על פי דת ומיקום |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
שמוליק שלח 19/10/2004 16:14 |
|
|
|
|
 |
מענקי האיזון שחילקה הממשלה לרשויות ב-2002 מאופיינים בחוסר איזון קיצוני. מענק האיזון פר תושב ברשות הנמצאת מעבר לקו הירוק גדול פי יותר מ-2.1 מאשר מענק האיזון שקיבלו רשויות יהודיות בדרום הארץ ופי 3 מאשר רשויות ערביות בארץ. כך עולה ממחקר של דן בן-דוד מהחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב ושל יובל ארז מבית הספר לכלכלה באוניברסיטה. המחקר יוצג בכנס שדרות לחברה שיערך בעוד שבועיים. המחקר מתייחס למענקים אותם מעבירה הממשלה לשלטון המקומי ומעלה כי בשנים 2002-2003 חלה אפליה של דת ומיקום בחלוקתם. בשנת 2002 הסתכמו המענקים לרשויות המקומיות ב-3.73 מיליארד שקל. על פי מחברי המחקר היקף האפליה במונחים אלו הגיע למיליארד שקל בשנת 2002, כרבע מהמענקים שניתנו. בשנת 2003, עקב הקיצוצים ירד היקף האפליה ל-844 מיליון שקל בלבד, אולם האפליה לא הצטמצמה. על פי נתונים שמופיעים במחקר, רשות מקומית אמידה בשטחים מקבלת מענקים (לא ביטחוניים) שהינם: גדולים יותר מאלו שמקבלת רשות יהודית עניה בצפון הארץ. ב-27% יותר גדולים מאשר ברשות יהודית עניה בדרום, ב-29% יותר גדולים מאשר ברשות יהודית עניה שאינה בצפון או בדרום, ו-58% יותר פר תושב מאשר ברשות ערבית עניה. אפלייה זו, מציינים החוקרים, מתאפשרת כתוצאה משני מסלולים למענקים לרשויות: האחד מענקי האיזון והשני מענקים הנובעים מתקנות תקציביות רבות. "המסלולים המקבילים מאפשרים תרבות שלטונית של התחמקות מהכרעות", מציינים במחקר, "במסלול השני ניתן לעקוף את כל אותם נוהלים אשר אינם נוחים למי שקובע את המדיניות". שני המסלולים הביאו לכך שהקיצוץ בתקציבי הרשויות המקומיות התבצע באופן דומה לאורך כל השכבות הסוציו-אקונומיות וללא ההנחות בקיצוץ שנקבעו על פי נוהלי משרד הפנים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|