 |
אוהדי מכבי חיפה יופתעו בוודאי לגלות, כי בין נוסעי הרכבת בקו תל אביב-חיפה, בימי א' בערב, נמצא לעתים גם יעקב שחר, הנשיא והבעלים של קבוצת הכדורגל החיפאית. שחר טוען שהנסיעה ברכבת נוחה ונעימה. בהגיעו לחיפה מישהו כבר דואג לאסוף ולהסיעו לאיצטדיון הכדרוגל בקריית-אליעזר. ם'שחר' ו' תחבורה' משתלבות היטב, ומפתיע שאינו משתמש בשירותיו של נהג. י אוהב לנהוג", אומר שחר, שיחד עם גיסו, ל קז, שולט ביבואנית המכונית מאיר. "היום, טלפונים סלולריים, אפשר להספיק הרבה תוך כדי נסיעה". חברת מאיר, שהוקמה בשנת 1967, עוסקת בין השאר בייבוא ובשיווק משאיות וולבו, רנו ומיצובישי, וכן בייבוא מכוניות מתוצרת וולבו, יגואר
והונדה, כולל אופנועים. החברה שולטת, בשותפות עם וולבו שבדיה, במפעל מרכבים, ובנוסף היא מחזיקה בכ-90% מהבעלות על הרץ קשר רנט א קאר, בבעלות לאה על אוטו סנטר ובחברת התחבורה רית קווים (בשיתוף חברת האוטובוסים הורן את ביץ'). אולם גולת הכותרת של אחזקותיה מחוץ הרכב היא השליטה בחברת הביטוח הפניקס. טה בחברה נרכשה לפני כשנתיים וחצי מאיש ים יוסי חכמי, בסכום של 314 מיליון דולר. צת מאיר מדורגת במקום 16 בדירוג דן אנד טריט, בהיקף הפעילות בישראל, עם מחזור ת הנאמד ב-500 מיליון דולר לשנה. האם יש סיכוי שחברת מאיר תהפוך לציבורית? "בעסקים הכל יכול לקרות, אולם כרגע הדבר אינו על הפרק", משיב שחר.
שחר אינו מתלהב מחשיפה ציבורית. מבחינתו, עדיף היה לצאת בהצעת רכש לכל החברות שבבעלותו שכבר רשומות למסחר בבורסה. ייתכן שברגע כתיבת שורות אלה הוא כבר מתכנן מהלכים בכיוון זה.
שחר: "זה לא נכון לומר שאני לא אוהב חברות ציבוריות. יותר נכון לומר, שכמי שעובד שנים רבות בחברה פרטית, אני מעדיף את אופן קבלת ההחלטות בחברה עצמאית. דרכי הניהול בחברה פרטית נוחות יותר, מה שלא תמיד קיים בחברה ציבורית".
עובדה נוספת מפתיעה לגביו: אין לו נהג פרטי, והוא מעדיף לנווט בעצמו את היגואר שלו. אבל כסוחר מכוניות ממולח, שחר נזהר מלהצהיר שהוא מעלה את יגואר על ראש שמחתו, ומעדיף אותה על פני וולבו או הונדה. "כרגע אני נוסע ביגואר ומאוד נהנה", הוא מבהיר. "אבל אני נוהג לנסוע בכל מכוניות החברה. אני לא נוסע מספיק זמן באוטו, כי תמיד מגיע אליי מישהו ושואל אם אני מוכר, וכמובן שאני מוכר - כי מזה אני מתפרנס. ביגואר הנוכחית, שאותה אני מוכר בקרוב, אני נוהג מאפריל. פשוט עשיתי הרצה למי שקנה ממני את האוטו".
מי מוכן להוציא כיום מכיסו 870-500 אלף שקל עבור פח ו-4 גלגלים ?
"תתפלא, אבל יש הרבה כאלה. מדובר באנשים שיודעים להעריך איכות, ושנוהגים תמיד במכוניות יוקרה. הדגם החדש של יגואר כולל מרכב אלומיניום, והוא מתקדם מאוד. באחרונה יש התעניינות רבה בו, ואנחנו מרגישים זאת במכירות. אבל אין ספק שהמיתון משפיע. בתקופה כזאת נפגעים לא מעט עסקים, ובהם גם עסקים של לקוחות שלנו. גם האווירה הכללית פוגעת בהיקף העסקים, ובמידה כזו או אחרת - גם אנחנו נפגעים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
סימני שאלה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות ששחר עומד בקשר שוטף הן עם קהל רוכשי המכוניות והן עם קהל אוהדי הספורט, הוא נרתע מחשיפה ציבורית, ולכן סירב עד היום בעקשנות להצעות להתראיין. בהחלט מסקרן לשמוע תשובות לשאלות הנוגעות במצב העסקים וההשקעות שלו מצד אחד, ובמצב הכדורגל בישראל מצד שני. גם המתרחש בקבוצת הפניקס מסקרן, ובמיוחד השמועות על כך שפרישת חברו, כוכי בן-גרא, מניהול החברה הביאה לקץ החברות ביניהם. שחר קורא עיתונים, ואי-הדיוקים בדיווחים עליו ועל עסקיו מקפיצים אותו בכל פעם מחדש. הראיון הנוכחי מהווה עבורו הזדמנות להבהיר סימני שאלה שונים שצצו בעת האחרונה, ולחשוף חלק מפעילותו בצורה מסודרת.
שחר נשוי לנילי, אחותו של השותף ישראל קז, המשמשת כמנהלת משאבי האנוש בקבוצת מאיר. במשפחת שחר 3
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ו ד ה ש ר ו נ י
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בנים: אור, בן 32, בוגר תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, המשמש כמנהל חטיבת המשאיות בקבוצה; רום, בן 31, בוגר תואר שני בניהול השקעות בלונדון, שעובד במחלקה הפיננסית בפניקס ובצמוד לד"ר אריה עובדיה, יו"ר דירקטוריון החברה; ועומר, בן 27, בוגר תואר ראשון במינהל עסקים במכללה למינהל, ועובר כיום הכשרה מקיפה בתחומי הביטוח בפניקס. גם אבנר קז, בנו של ישראל קז, עובד בקבוצת מאיר כמנהל חטיבת וולבו ויגואר. רוני קז אינו עובד בקבוצה. בחודשים האחרונים כמעט לא נחתמה עיסקה במשק ששמו של שחר לא נקשר בה. בשבוע שעבר השלים עיסקה לכניסה כמשקיע אסטרטגי לקבוצת הציוד המשרדי המפעיל. גם הקשר שלו לקבוצת המפעיל הוא משפחתי. אור, בנו הבכור, נשוי לשלי, בתו של יוסי צווילינגר, שהוא בעל השליטה בחברה. שחר וצווילינגר יהיו מעתה לא רק מחותנים, אלא גם שותפים.
האם אתה רואה את בניך רום ועומר כדור ההמשך הניהולי של קבוצת הפניקס?
"השניים יצטרכו להוכיח את עצמם ולהתקדם בתפקידיהם. אם בבוא היום מישהו מהם יתאים לתפקיד ניהולי בכיר, הוא ימצא את עצמו שם. זה תהליך טבעי. לשמחתי, עומר אוהב את נושא הביטוח, והוא לומד אותו לעומק. רום עוסק בתחום שבו התמחה: ניהול השקעות. אני מעריך כי בסופו של דבר יפנה לתחום העסקי".
אפרופו הפניקס, השמועות הן שפרישתו של כוכי בן-גרא מניהול החברה יצרה מתח במערכת היחסים ביניכם.
"אני לא צריך ראיון עיתונאי כדי להוכיח את מערכת היחסים החברית הטובה שיש לי עם כוכי. כבר לפני יותר משנה הביע כוכי בפניי את רצונו לפרוש מניהול החברה. אני חושב שהוא היה עושה את זה כבר מזמן אלמלא החברות בינינו והרגשת המחויבות שלו כלפיי. אני משוכנע, שלמרות שהוא יפנה את מקומו כמנכ"ל, הוא עוד יתרום לי ולפניקס הרבה מנסיונו וממקצועיותו".
אני מניח שהתכונה החשובה ביותר של המנכ"ל הבא תהיה יכולתו להסתדר עם היו"ר, אריה עובדיה.
"המנכ"ל הבא צריך, בראש ובראשונה, לעמוד בסטנדרטים שהציב קודמו: יושר אישי, נאמנות ומסירות אלה תנאים חשובים המלווים אותנו בכל מערכות העסקים שלנו. כמובן שקיימת שאלת המקצוענות, שהיא מובנת מאליה. אריה עובדיה הוא יושב ראש דומיננטי, ואין בזה רע. הוא מלא רעיונות, יש לו קשרים יוצאים מהכלל, והוא אמן בלקשור דברים. יו"ר כזה יכול לתרום הרבה מעבר לתחומי הביטוח'פרופר', והוא נכס לחברת הביטוח".
קנית את הפניקס לפני שנתיים. את המימון קיבלת ברגע האחרון מבנק הפועלים ולא מלאומי, שהיה הבנקאי שלך לאורך שנים. מה בדיוק קרה?
"באמת היינו אמורים לעשות את העיסקה עם לאומי, ותנאי העיסקה סוכמו מראש עם אהוד שפירא (ראש החטיבה העסקית בלאומי - י.ש). קודם לכן פנה אליי שלמה נחמה, יו"ר בנק הפועלים, והציע שנתחיל לעבוד עם הבנק. אמרתי לנחמה:'עוד יגיע הזמן לזה'. בינתיים , בלאומי הוחלט לשנות את תנאי המימון ולחזור מסיכומים שכבר הושגו. הרמתי טלפון לנחמה ואמרתי:'הזמן הגיע'. זה היה בתחילת השבוע, ובבנק הפועלים הבטיחו לתת תשובה עד יום חמישי באותו שבוע. הם עמדו בלוח הזמנים. צוות המשא ומתן מטעמם היה ענייני ותכליתי, ובסופו של דבר העיסקה סוכמה".
יש הטוענים שקנית את הפניקס ביוקר.
"הכניסה להפניקס היא השקעה ארוכת טווח, ולא מעניין אותי מה השווי הבורסאי הנוכחי שלה. מדי פעם עושים לנו חשבונות כמה הרווחנו או הפסדנו. כבר היו תקופות שעל-פי עקרון הבורסה, הייתי צריך למכור ולצאת ברווח גדול. הפניקס היא, מבחינתי, השקעה ארוכת טווח, ובכוונתו להרחיב את הפעילות באמצעותה ולבצע השקעות נוספות ".
איך נראית מערכת היחסים הנוכחית שלך עם שלמה אליהו, השותף הפרטי הגדול ביותר בחברה?
"מערכת היחסים תקינה. בעבר היינו אמורים לרכוש גם את חלקו של אליהו בחברה. כשהשלמנו את העיסקה עם יוסי חכמי, ביקש שלמה אליהו, באמצעות עו"ד רם כספי, להעלות את מחיר העיסקה ברגע האחרון. עו"ד כספי הודה כי היו סיכומים, אבל טען לשינויים של הרגע האחרון. לפגישה המכרעת שלמה אליהו לא הגיע, וכך העיסקה לא יצאה אל הפועל. כרגע אנחנו לא מדברים עם אליהו על החייאת התהליך. אני לא חושב שאליהו מנסה להפריע לנו בניהול הפניקס. הוא איש עסקים הפועל על סמך שיקולים עסקיים, והוא בהחלט שותף ראוי".
בשבוע שעבר פורסמו המלצות ועדת בכר לרפורמה במערכת הבנקאית. איך, לדעתך, הן ישפיעו על ענף הביטוח?
"אנחנו חיים בתקופה של שינויים משמעותיים, והמלצות בכר הן חלק משינויים אלה. ההמלצות פותחות בפני חברות הביטוח הזדמנויות עסקיות חדשות, ואנחנו נערכים לעניין. זה יהיה אחד מתפקידיו המרכזיים של המנכ"ל החדש".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עסק או תחביב
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עם כל הכבוד לעסקים, יעקב (יענק'לה) שחר ידוע יותר בזכות חיבתו לכדורגל, או ליתר דיוק לקבוצת הכדורגל של מכבי חיפה. לפחות פעם בשבוע, בדרך כלל בימי א', מתמקדות מצלמות הטלוויזיה בפניו של האוהד שחר, וקולטות את שביעות רצונו או את כעסו מדרך ניהול המשחק. קבוצת מאיר שימשה כספונסרית של קבוצת הכדורגל מעונת המשחקים 1985-1984. בשנת 1992 רכש שחר את מלוא הבעלות על הקבוצה, והיא הפכה לעסק נוסף במגוון פעילותו העסקית.
האם ההשקעה בספורט בישראל היא ביזנס, תחביב, או שניהם יחד?
"מהפן של רווחים - השקעה בספורט, כמו בכדורגל, זה לא ביזנס. אבל מבחינת הדרך שבה מנוהלת הקבוצה, זה עסק לכל דבר, עם רווח והפסד. לצערי הרב, בשנים האחרונות זה היה רק הפסד. השתתפות אפשרית בשלב הבתים בגביע אירופה לאלופות היתה משנה את התמונה, כפי שהיה לפני שנתיים, אבל
לצערי הרב, השנה זה לא קרה".
מהו היקף ההפסדים שצברת מאז שרכשת
את מכבי חיפה ב-1992?
" אני מעריך את היקף ההוצאה השנתית הממוצעת ב-10 מיליון שקל לשנה, כך שהיקף ההשקעה מסתכם מאז ב-120 מיליון שקל. בוא לא נקרא לזה הפסד. זו הוצאה לא מבוטלת, שלצדה יש גם תועלת לא מבוטלת, כמו מוניטין, פרסום וכמובן דגל המצוינות, שהקבוצה חורתת על דגלה, והזיהוי עם מותג מצליח. לפני שנתיים, בזכות ההשתתפות בגביע אירופה לאלופות, סיימנו בעודף תקציבי, שהביא לירידה בהפסד, אבל בסך-הכל, זו תמונת המצב".
אתה מתייחס למכבי חיפה כאל ניהול עסק, אבל זה עסק שכל הזמן מפסיד ולכן אתה גם לא יכול למכור אותו. מדוע אתה ממשיך?
"העובדה שמועדון כדורגל אינו עסק אטרקטיבי לקונים, והעובדה שיש אחריות ציבורית לא קטנה מול האוהדים, מחייבות אותי. אנחנו מקווים מאוד ששינוי מסוים בתקנות ומצב כלכלי טוב יותר יביאו, בסופו של דבר, לאיזון התקציב.
"להיות בעלים של קבוצת כדורגל זה בפירוש לא תחביב. כשעוסקים בתחביב יש רגעים של נחת, אבל בכדורגל רגעי הנחת מעטים. המשחק נערך ביום מסוים בשבוע, אבל עוסקים בו במהלך השבוע כולו. מכיוון שמדובר בענף ספורט מוביל, הוא גם תופס חלק ניכר ממדורי הספורט".
סיפרו לי שהיית מתוסכל מאוד כשמכבי חיפה, הקבוצה הטובה בליגה, לא הצליחה להגיע לשלב הבתים בגביע אירופה. כמובן שהדבר גם פגע בהכנסות.
"נקודת הפתיחה שלנו להגעה לשלב הבתים היתה נחותה, כי אנחנו מתחילים להתחרות במשחקים בינלאומיים עוד לפני פתיחת הליגה. הייתי הרבה יותר שקט לו היינו משחקים כנגד אותן קבוצות בשלב הנוכחי. בכל מקרה, אין ביטוח שנעבור לשלבים מתקדמים יותר, ולצערי - זה גם מה שקרה לנו השנה.
"הדבר החשוב במכבי חיפה הוא המרקם הקבוצתי, וזה נכון לכל קבוצת כדורגל בעולם. בנוסף, יש מספר כוכבים הנותנים משהו מעבר. השנה שילבנו שחקנים חדשים, לא יקרים במיוחד, שהשתלבו יפה בקבוצה ותורמים לא מעט למרקם הקבוצתי".
נדמה שקניית יעקובו איגביני ומכירתו היו העיסקה הטובה ביותר שעשית בתחום.
"ללא ספק, איגביני הוא השחקן הזר הטוב ביותר שהיה בישראל. אם הוא יימכר הלאה (כיום הוא משחק בפורטסמות' - י.ש), מכבי חיפה תיהנה מאחוזים מהעיסקה. כאשר איגביני הגיע לישראל, הוא היה בסך-הכל בן 17 - ולא מפורסם כלל. מחיר הכרטיס שלו היה 400 אלף דולר. חששתי להשקיע לבד, והייתי מוכן לרכוש רק 50% מכרטיס השחקן. אמרתי לעצמי שאם מדובר בעיסקה לא טובה, הסיכון יתחלק עם אחרים, אבל אם הוא יצליח - יהיה לכולם לבריאות. איגביני התפתח יפה מאוד, וגם היום הוא ממשיך בדרך נכונה. לדעתי, אם הוא ימשיך בכמות ההבקעות מהעונה שעברה, אין ספק שפורטסמות' לא תהיה תחנתו האחרונה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ספורט וסטארט-אפים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חלק מפעילותו של שחר רחוקה מעין הזרקורים. שחר מחזיק במשותף עם ברק קנה, בנו של בעל משרד ראיית החשבון פאהן-קנה, בשליטה בחברת ההשקעות קישובים. לפני כשנה רכשה החברה מהבנק לפיתוח התעשיה 20% מחברת סטודיו C. היא גם הבעלים של נציגות חברת ציוד הספורט אוניספורט בארץ, ויש לה השקעות נוספות.
בנוסף, מושקע שחר במשותף עם אריה עובדיה, יו"ר הפניקס, בהשקעות נוספות בסטארט-אפים ובתחום הביו-טכנולוגיה. מעטים יודעים כי אחיו של שחר, אברהם שחר, נחשב אחד המומחים הגדולים בתחום הביו-טכנולוגיה ותאי העצב. שחר הקים בנסציונה עבור אחיו מעבדה מהמשוכללות ביותר בתחום המחקר שבו עיסוקו.
יעקב שחר עצמו מסרב להרחיב על תחום זה, אך מוכן לומר כי "אם המיזם יצליח, וניסויים ראשונים מראים שהוא הולך בכיוון הנכון, תהיה בכך תרומה רבה להרבה מאוד אנשים בכל העולם".
עושה רושם שאתה אוהב לעבוד עם עובדים המגיעים ממשרד פאהן-קנה. עוזי מור, מנהל העסקים הראשי שלך, הגיע משם; יועץ המסים שלך, רו"ח ג'ק בלנגה, הגיע משם; ועם בנו של מוריס קנה אתה עושה עסקים.
"לאורך כל שנות הפעילות שלנו מלווים אותנו 2 משרדי יועצים גדולים: משרד עורכי הדין של ישראל קנטור ומשרד רואי החשבון פאהן-קנה. במערכות שלהם מועסקים אנשים מוכשרים מאוד, ואך טבעי שהם ימצאו את דרכם גם למערכות שלנו. הכל נעשה, כמובן, עם ברכת הדרך מצד המשרדים שבהם הועסקו, וברוח טובה. הרכש הטוב ביותר שלי לאורך כל השנים בחברת מאיר הוא עוזי מור".
חברת מרכבים השלימה באחרונה את הרכבת האוטובוס החדיש'אפולו'. איך נראות המכירות?
"ראשית, מכבי חיפה רכשה את האוטובוס הראשון. שנית, אנחנו פונים לייצוא, ובימים אלה עומדים להשלים הזמנה של 20 אוטובוסים באמצעות החברההבת שהקמנו ברומניה ביחד עם הורן את לייבוביץ'. אנחנו מאמינים בשוק האוטובוסים, ולכן רכשנו את השליטה במרכבים. מרכבים גם בונה אוטובוסים עבור חברת התחבורה הציבורית קווים".
לאחרונה פורסם שהפניקס מימנה את רכישת כנפיים עבור אבשלום נוריאל. אתה מגיע מענף התחבורה. למה לא השקעת בכנפיים בעצמך?
"אני רוצה להישאר עם 2 רגליים על הקרקע".
האם מאיר מתנהלת כיום כחברת השקעות, או שהשקעותיה נעשות באופן מזדמן? האם מגיעות אליך הצעות להשקעה?
"מעמדה ומיצובה של מאיר במשק ובכלכלה הישראלית הם כאלה, שבאופן טבעי מגיעות לחברה הצעות לרכישות ולהשקעות. החברה והעומדים בראשה בוחנים את ההצעות באופן ענייני. ההשקעות נעשות לרוב מתוך חשיבה והתאמת פעילותה של החברה הנרכשת לכלל האחזקות של החברה-האם או החברות-הבנות. מאיר אינה מנהלת מדיניות השקעה במובן הפורמלי. היא נחשבת אחת מאלה שמובילות את שוק התחבורה המקומי, ובכוונתה להמשיך להיות כזאת. אנחנו לא פוסלים על הסף השקעה בכל תחום שהוא - כל עוד אנחנו מאמינים בחברה, באנשיה ובתחום עיסוקה".
* sharoni@maariv.co.il |  |  |  |  | |
|