ראשי > כלכלה > כוחות השוק
בארכיון האתר
בית ספר לניהול
יוסף עסיס על ההצלחה של פרטנר והאיום שלה להפוך לחברת הסלולר מס 1
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יוסף עסיס
1/12/2004 11:40
חבל שלא שמעו בבתי הספר למנהל עסקים בארצות הברית, על ההצלחה הניהולית של חברת פרטנר. יש סיכוי, שאם היו יודעים המרצים המלומדים על ההצלחות הניהוליות של חברת הסלולר הישראלית, שהתחילה אחרונה, ועושה רושם, הולכת להיות הראשונה בתחרות על הלקוח הישראלי, הם היו מלמדים את המקרה הזה בהארוורד, ייל או MIT. כי תכנית הלימודים של פרטנר ב'בית ספר', שהיא עושה לשתי המתחרות שלה פלאפון וסלקום,  בהחלט ראויה לציון.
 
פרטנר, שהתחילה את דרכה כ-'אנדר-דוג' דיווחה שלשום כי מספר המנויים שגייסה במהלך הרבעון היה גבוה מגיוס המנויים של שתי המתחרות שלה גם יחד. 67 אלף לקוחות חדשים הצטרפו למאגר כולל של 2.27 מיליון לקוחות. לעומדת בראש, חברת סלקום, יש כיום כ- 2.47 מיליון לקוחות. נשיפותיה של פרטנר כבר מורגשות היטב בעורפה של סלקום. סביר להניח, שאחרי הדוח האחרון, בחברת הסלולר מספר 1 כבר מתחילים לקחת ממש ברצינות את האפשרות שפרטנר הולכת לעקוף אותם.
 
ההצלחה של פרטנר, בראשות עמיקם כהן, נובעת בראש ובראשונה ממהלכי שיווק מקוריים, כמו למשל הקמפיינים הפרסומיים החדשניים, שקיבלו גושפנקא להצלחה שלהם באמצעות זכיה בפרסים בעולם הפרסום. את הצעד האחרון, ששוב מציב את פרטנר בחזית, הפנתה החברה דווקא למדיה הפחות זוהרת – לאינטרנט.  פרטנר רכשה את מלוא זכויות הפרסום בכל האתרים המובילים בישראל, לקראת השקת הדור השלישי, כך שמאות אלפי האנשים שפוקדים את הרשת הישראלית יום יום, בין אם זה בוואלה, YNET או NRG, לא יוכלו להתעלם מהקמפיין המתגרה שהציג ספירה לאחור עד לרגע ההשקה. בהשקעה לא גדולה של משהו כמו 120 אלף דולר, השתלטה חברת פרטנר על המדיה, שמתפקדיה הם ככל הנראה, קהל היעד הרלוונטי ביותר לדור השלישי בסלולר. 
 
בפרטנר - לפני סלקום, לפני פלאפון - הבינו שהגולשים באינטרנט הם אלו שהכי סביר שלא יוכלו להתאפק ולהיות בין הראשונים שינסו את הדור השלישי של פרטנר. בעוד סלקום ופלאפון משקיעות מאות אלפי דולרים בניסיון להגיע לאותו לקוח דרך העיתונות המודפסת או הטלויזיה - מדיות הפונות גם למרכיב השמרני יותר באוכלוסיה בישראל, זאת בעלויות הגבוהות בעשרות אחוזים מפרסום באינטרנט – פרטנר כבשה, ולו לזמן מוגבל, את הזירה החשובה ביותר, בנזיד עדשים.
 
5 שנים לקח לחברת פרטנר להציג את שולי הרווח התפעוליים הגבוהים ביותר בתעשיה (20.5%), למצב עצמה במקום השני ברוב הפרמרטרים, כמו הכנסות או מספר לקוחות ולהציג את שיעור הגידול הגבוה ביותר בהכנסות ובלקוחות.
 
אי אפשר להגיד שלפרטנר שיחק המזל. כי למי שאינו זוכר, שניות לפני התפוצצות הבועה הטכנולוגית, הגיעה החברה לשוק המניות בקול תרועה גדול ומהר מאוד עשתה מניית פרטנר את כברת הדרך מ- 23 דולר, לבערך 1 דולר, כאשר האנליסטים לא חסכו שבטם והגדילו להזהיר מפני קריסה מוחלטת של החברה בצל החוב הרובץ עליה. הביקורות אז, היו קשות. מעבר לזה, את רוב ההישגים שלה, רשמה פרטנר דווקא בשלוש שנות מיתון, שהיה הקשה ביותר שידעה ישראל.

אז אם מזל זה לא היה, ותחרות דווקא היתה בשפע, אפשר לומר בבטחה שפרטנר היא אולי המקרה הטוב ביותר בישראל להוכחה הניצחת שניהול, הוא שם המשחק.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...
כוחות השוק
הולכת עד הסוף  
אז מי בעצם 'מטגן' אותנו?  
שאלות ותשובות  
עוד...