 |
בנק המזרחי, באמצעות פקידי בנק טפחות, יוזם פניות ללקוחות בהמלצה לבצע פירעון מוקדם של הלוואות המשכנתה, צעד שיקפיץ את רווחיו ב-100 מיליון שקל. לקוחות שפנו למעריב ביקשו לברר מה מסתתר מאחורי הפנייה, והאם הפירעון המוקדם של ההלוואה כדאי מבחינתם. הפירעון המוקדם של המשכנתה כדאי ללקוח, שמקבל הנחה של כ-30% מעמלת הפירעון, אבל הוא גם משתלם מאוד לבנק לטווח הקצר. עמלות הפירעון יאפשרו לבנקים למשכנתאות להציג בדוחות 2004 וגם ב-2005 ובשנים שלאחר מכן, רווחים של מאות מיליוני שקלים.
היקף הפרעונות המוקדמים של המשכנתאות הסתכם ב-2004 ב-3 מיליארד שקל. לאומי למשכנתאות, שכבר פרסם את הדוחות, הציג רווחי עמלה בהיקף של 60 מיליון שקל. רווחי טפחות צפויים להיות גבוהים הרבה יותר.
הוראות בנק ישראל מחייבות את הבנקים לפרוס רווחים אלה לתקופה של 3 שנים, אך עדיין מדובר ברווחים של מאות מיליוני שקלים בשנה. הפירעון המוקדם של ההלוואה אינו פוגע בביצועי הבנקים, שכן מיחזור ההלוואה נחשב לצורך העניין כהלוואה חדשה. עם זאת, הבעיה היא הפגיעה ברווחיות העתידית של הבנקים למשכנתאות בכלל ושל טפחות בפרט, שכן המקורות שמימנו את מתן הלוואות העבר גויסו בריבית גבוהה.
דובר בנק המזרחי מסר כי מיחזור ההלוואות הוא חלק מהשירות שהבנק מציע ללקוחותיו, שכן אם הבנק לא ייזום פנייה, עלול הלקוח לעזוב את טפחות לטובת המתחרים המציעים לבצע בעצמם את המיחזור.
ישראל אנגל, מנכ"ל טפחות לשעבר וכיום מנהל החטיבה הקמעונית בבנק המזרחי, מסר למעריב כי הפניות ללקוחות נעשות בצורה נקודתית ומופנות בעיקר ללקוחות המתקשים בהחזר ההלוואה. אנגל טוען כי שיקולי הרווחיות המיידית של המזרחי אינם נוגעים לעניין, וכי "אפילו אני לא הייתי מודע להשלכות החשבונאיות של צעד זה ".
|
 |
 |
 |
 |
|
|