 |
/images/archive/gallery/276/484.jpg תמונת ארכיון
צילום: ד. רפפורט  |
|
נטל המס בישראל גבוה ב-4,400 שקל לאזרח |
|
משרד האוצר טוען כי שיעור המיסוי הישראלי יחסית לתוצר גבוה בכ-15% לעומת הממוצע המשוקלל של שיעור המיסוי במדינות ה-OECD. ההבדל הוא כ-30 מיליארד שקל נוספים על האזרחים |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
שמוליק שלח 13/4/2005 17:48 |
|
|
|
|
 |
נטל המס בישראל גבוה בכ-4,400 שקל לאזרח בממוצע לשנה לעומת נטל המיסוי במדינות ה-OECD (ארגון המדינות בעלות הכלכלה המתקדמות בעולם). סך הכל עולה הפרש המיסוי הזה בכ-30 מיליארד שקל נוספים המוטלים בשנה על תושבי ישראל, כך עולה מפרסום של משרד האוצר על מגמות בכלכלת ישראל בשנת 2005.
היקף המסים בישראל על 38.2 אחוז מהתוצר לעומת כ-32.8 אחוז מסים על מדינות ה-OECD, הבדל של כ-15%, כך מציג משרד האוצר. אולם, החישוב להלן הוא בממוצע משוקלל, המביא בחשבון גם את גודל האוכלוסיות ב-30 מדינות ה-OECD. לעומת זאת, בחישוב ממוצע פשוט, אשר אינו מבחין בגודל האוכלוסיות, עומד היקף המיסוי במדינות ה-OECD על 37.4 אחוז מהתוצר, קרוב לשיעור המיסוי הישראלי.
שיעור המיסוי הממוצע של מדינות היורו החברות ב-OECD עומד על 40.5% מהתוצר. באוצר מציינים כי "ממוצע כולל של מדינות ה-OECD היא קבוצת ייחוס מתאימה יותר להשוואה עם ישראל מבחינת רמת החיים מאשר מדינות מערב אירופה המבוססות". שיעור המיסוי במשק הישראלי עמד בשנת 2003 על 38.5% מהתוצר. לאחר הפחתות מס שבוצעו במהלך 2003 ירד שיעור המיסוי ל-38.2% מהתוצר. כאשר מביאים בחשבון כי השכר הממוצע, ברוטו, במשק הישראלי עמד בשנת 2004 על כ-7,000 שקל לחודש - מהווים 4,400 שקל פטורים ממס תוספת משמעותית במונחים שנתיים (עוד כ-70% ממשכורת 13). יצויין, כי היקף הפחתות המסים המתוכננות בשנים הקרובות אמור להפחית את מס החברות וכן את מס הכנסה בכ-5 מיליארד שקל נוספים.
הנתונים שמפרסם האוצר הם המשך ל"קרב" בין האוצר לבנק ישראל לגבי מדיניות הפחתות המסים. עמדת בנק ישראל היא כי שיעור המיסוי במשק הישראלי אינו שונה באופן מהותי מהממוצע במדינות ה-OECD. בנק ישראל התנגד בעבר להמשך הפחתת המסים וטען כי את עודפי התקציב יש לנצל למטרות אחרות כגון החזרת חובות. האוצר, כאמור, רואה את הדברים אחרת וטוען כי הפחתת המסים חיונית להמשך צמיחה מהירה.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|