עסק קטן ומדליק: קומיקס וירקות
בין מדפי חנות הקומיקס בת"א מסתתרות אלפי חוברות שנונות מהארץ ומחו"ל. דני ויובל פתחו לפני שנתיים את העסק בתור תחביב – ומאז הם חייבים את ההצלחה הכלכלית שלהם לבאטמן וסופרמן
מאז החלו השניים לפני 5 שנים למכור מידי פעם קומיקס שייבאו מחו"ל בדוכנים ארעיים ברחבי תל אביב ובאירועים מיוחדים – גדל העסק שלהם לטענתם להיות רווחי למדי. "אנו מוכרים מאות חוברות קומיקס בחודש, והחזרנו כבר את כל ההשקעה שלנו", מעריך אמיתי. "צמחנו תוך ניסוי וטעייה, ועקב ביקוש של קהל חובבי הקומיקס בישראל, שדחקו בנו לפתוח חנות כזו".
האם מישהו סייע לכם לפתוח את העסק?
"אנו פתחנו את העסק על ידי תכנון אישי ללא עזרה מקצועית. למדנו לאט ובזהירות כיצד יש לנהל אותו".
כיצד פרסמתם את העסק שלכם?
"לא פרסמנו את העסק שלנו באופן מקצועי. השמועות בעיקר עברו במהלך השנים מפה לאוזן. החשיפה העיקרית היתה באירועים שונים לחובבי קומיקס בהם הצבנו דוכנים וכן דרך אתר האינטרנט שאנו מפעילים".
כיצד גייסתם את הסכום לפתוח את העסק?
"כאשר עבדנו בדוכנים גייסנו סכום ראשוני של 2000 שקל. לאחר שנתיים, פתחנו את החנות בעזרת הון אישי עצמי (בלי עזרה!) והלוואה מהבנק, בעלות של 120 אלף שקל. הסכום הזה כיסה את קניית החוברות הראשוניות ואת עיצוב החנות. כעבור שנתיים מפתיחת החנות הצלחנו להחזיר את כל סכום ההלוואה. מאז, בחודשים האחרונים התקציב שלנו מתנהל על פי הוצאות הייבוא ביחס למכירות, שגדלות כאמור כל הזמן - ולכן העסק מרוויח".
כמה חוברות יש לכם בחנות? מהיכן אתם מייבאים אותם?
"עשרות אלפי חוברות מישראל וגם חוברות המיובאות בייבוא אישי בעיקר מארה"ב אך גם מהמזרח הרחוק, ובעיקר מיפן. את מרבית החוברות אנו מקבלים על פי דרישה מידי שבוע או חודש, מהספק
האם אתם מרוויחים יותר בחנות או באירועים לחובבי קומיקס?
"בעבר הרווחנו בעיקר מאירועים. היום אנו מרוויחים מהמכירות בחנות, אך בימים מרוכזים של אירועים מיוחדים אנו מרוויחים עשרות אחוזים".
מי מנהל בפועל את החנות?
"אני ויובל מנהלים שנינו את החנות בכל ימות השבוע. כרגע אין לנו עובדים נוספים, אך בקרוב מאוד נתחיל לגייס גם כאלה בתקווה. זוהי השאיפה שלנו - להתפתח ולצמוח".
שניכם חברים. איך אתם מצליחים להתגבר על חילוקי דעות עסקיים?
"אנו מנהלים את החנות בצוותא, כמעט ללא חילוקי דעות. אם יש ויכוחים כאלה ואחרים אנו מצליחים לפתור אותם".
אילו עצות יש לך למי שמעוניין אף הוא לפתוח עסק קטן?
"אני ממליץ לשקול את כל ההליכים לאט ובזהירות תוך ניסוי וטעייה. לא צריך לוותר על החלום, גם בנו לא האמינו ובכלל לא הבינו מה הקשר בין קומיקס לעסק אבל עובדה שהצלחנו. צריך לתכנן טוב את כמות ההשקעה לעומת הרווחים הצפויים".
צילום: אלירן חיאט. עריכה: ערן צטנר
מיהו קהל היעד העיקרי שלכם בחנות?
"הקהל שמגיע אלינו מכל הארץ הוא בעיקר בני 40-18, ולא ילדים. נשים – כמעט ואינן קונות בחנות והמובילים בהיבט זה הם בעיקר הלקוחות הגבריים. בישראל יש קהל קומיקס גדל והולך – אך עדיין אין להשוותו למשל לשוק האמריקני המבוסס על מיליוני קוראים שצמחו וגדלו עם הקומיקס. לכן יש לאן לשאוף".
מיהן הדמויות האהובות על הקוראים בחנות שלכם?
"הדמויות האהובות הן הדמויות המסורתיות, והאהודות בכל העולם כגון סופרמן, באטמן ושאר הגיבורים האלמותיים. בהקשר הישראלי, לאחרונה החל שיווק חוברת סאטירית של הגיבור הציוני 'פלאפלמן', שאף הוא צובר תאוצה".
אילו עוד מוצרים יש לכם בחנות מלבד חוברות הקומיקס?
"אנו מוכרים גם בובות של דמויות ידועות ואהובות יותר או פחות כדוגמאת באטמן, סופרמן, ספיידרמן ואוייביהם, וכן של הסימפסונים ואפילו של כוכבי הסדרה 'אבודים'".
מהם המחירים בחנות שלכם?
מרבית החוברות עולות בין 30-15 שקל, ופריטי האספנים עולים סביב 250 שקל. הבובות עולות בין 250-170 שקל".
ומהיכן השם המיוחד של החנות?
"השם המקורי צץ לאחר שהחנות המקורית אותה עמדו לפתוח – ניצבה ליד חנות ירקות. ומשם הכל היסטוריה".