על דגל, תוכנית חיסכון והמנון
לרשתות השיווק שמיהרו לגייס את הדגל וההמנון לקידום אינטרסים ומבצעים המתחרזים עם הספרה 60, כדאי לשמור את הסמלים לקידום קמפיינים לאומיים אמיתיים. את הקמפיינים לעידוד המנגל יש להשאיר לימים רגילים
פעם עוד היו ממששים את הבד ותולים אותו על המכונית בהתרגשות, אבל מי צריך להניף את הדגל כשניתן לקבל את החומר האלסטי כחול-לבן בחינם עם העיתון?
הפצת הדגלים בחינם של בנק הפועלים (כי להיות ראשון זה מחייב) היא דוגמה מובהקת לכוונות טובות המחטיאות את יעדן. פעם כדי לתלות את הדגל היה צריך להוציא מהכיס כמה שקלים. למי שקנה אז היתה סיבה אמיתית לגאווה ולסיפוק אישי. היום, כשהיצע הדגלים תלוי בתמריצי הייצור של איש המתפרות הסיני או של היצרן הטורקי - מדובר בכמות אינסופית, וההתרגשות מקניית הדגל התפוגגה, וחבל.
עסקי חלוקת הדגלים של הפועלים נמשכים כבר 4 שנים, וברור כי הבנק לא יוותר על מנהג החלוקה דווקא בחגיגות ה-60 למדינה - המהוות אירוע יוצא דופן. אבל בנק הפועלים אינו לבד. גם חברת התעופה אל על, המכונה עדיין "החברה הלאומית", גייסה לצורך קידום האינטרסים המסחריים שלה (לבד מהדגל המעטר ממילא את מטוסיה) את ההמנון.
זה בהחלט מרגש לשמוע את צלילי ההמנון הלאומי במספר גרסאות, אבל מדוע יש לרתום אותו דווקא לטובת קידום אינטרס מסחרי של חברה עסקית לכל דבר?
לא רק בנק הפועלים ואל על, אלא גם גופים מסחריים רבים, רשתות שיווק ועוד מיהרו לגייס את חגיגות ה-60 לקידום האינטרסים שלהם. הנוסחה קבועה: מבצע המתחרז עם הספרה 60.
בנק לאומי מציע משכנתה של 60 אלף שקל ב-60 תשלומים ללא ריבית, וגם בנק ירושלים יצא במבצע דומה. בנק דיסקונט נותן גם הוא הטבות, ומציע את "סל עצמאות 60". בצומת ספרים יוצאים במבצע, בשיתוף לאומי, לעידוד הקריאה: 60 ספרים ב-60% הנחה.
מקרים אלה הם מובנים ומקובלים - כל עוד אינם חורגים מהטעם הטוב. עם זאת, לא ברור עד כמה באמת תורמת הגאווה הלאומית לקידום האינטרסים של החברות. הדגל הישראלי הרי אינו אומר דבר לכשליש מאוכלוסיית המדינה - הערבים והחרדים הקיצוניים.
חברת התעופה הלאומית, שגייסה לשירותיה את ההמנון, משתמשת במלודיה הצורמת לאוזנו של הסקטור הערבי. בכל מקרה, מעניין לבדוק כמה מתוכם טסים באל על, ואיזה אחוז
מהם מנצל את "האפשרויות האחרות העומדות לרשותו".
ייתכן שהמבצעים המסחריים הם באמת לא יותר מגימיק נחמד. הייתי מצפה מגופים מסחריים המעוניינים באמת לקדם את האינטרסים שלהם להניח לכבוד הדגל ולשמור את ההמנון להזדמנויות אחרות.
רצוי שסמלים אלה ימשיכו להישאר נכסי צאן ברזל לקמפיינים לאומיים אמיתיים - כמו השירות בצבא, עידוד העבודה, עידוד העלייה או פיזור אוכלוסין באזורי הספר. את הקמפיינים לעידוד המנגל או לתוכניות החיסכון יש להשאיר לימים כתיקונם.