אלוהי הפרטים הקטנים
ועדת הכלכלה תדרוש היום הסברים מסטנלי פישר על הדרך שעשתה רפורמת העמלות, ואפילו תאיים בכך שתתערב בחקיקה - אך לפני זה אולי כדאי לבקש הסברים דווקא מחברי הכנסת גלעד ארדן ומשה כחלון
באותה מסיבת עיתונאים הציג רוני חזקיהו את תעריפון העמלות החדש, שצמצם את מספרן מכ-200 ל-72. המפקח טען כי המבנה החדש חסך כסף רב לציבור, בעוד שהח"כים טוענים כי מדובר בייקור משמעותי של העמלות היומיומיות.
אמנם ועדת הכלכלה תדרוש היום הסברים מסטנלי פישר על הדרך שעשתה רפורמת העמלות, ואפילו תאיים בכך שתתערב בחקיקה ותגביל את התעריפון החדש - אך לפני זה כדאי לבקש את ההסברים האמיתיים דווקא מחברי הכנסת גלעד ארדן ומשה כחלון, יושב ראש הוועדה הנוכחי והקודם, הדורשים כעת לבטל את העמלות על משקי הבית.
במהלך דיוני הוועדה שעסקו בחוק וכן בעת אישורו והצגתו הסופית בשבועות האחרונים הרבו השניים להתראיין לתקשורת. הם הדגישו את הפער הגדול בין גובה העמלות הנגבה על שירותי בנקאות בישראל לעומת מדינות מרכזיות במערב - כמו בריטניה, גרמניה וארה"ב - שבהן אין כלל עמלות על משקי הבית. האמירה הזו נשמעת אמנם מבוססת ומשכנעת, אך היא רחוקה מהמציאות.
מדוח שפרסם בנק ישראל סביב הדיונים על הצעת החוק בתחילת 2007 עולה בפירוש, כי בנקים בכ-20 מדינות (ובתוכן 3 המדינות שהזכירו הח"כים) גובים עמלות על ניהול חשבון עו"ש, על אמצעי תשלום - צ'קים, כרטיסי חיוב, העברות בנקאיות והוראות קבע ועל פעולות במזומן.
מהממצאים שבדקה חברת המחקר קפג'מיני עולה שההוצאה השנתית הממוצעת על השירותים הבסיסיים עומדת על כ-78 יורו בשנת 2005 ועל 76 יורו ב-2006 - בדומה לעמלות בישראל. לעומת זאת, ההוצאה הממוצעת בארה"ב היא 93 יורו, בהולנד - 25 יורו, בבלגיה - 57 יורו ובבריטניה - 65 יורו . ממחקר חדש שפרסמה השנה קפג'מיני עולה כי בארה"ב, למשל, ההוצאה השנתית הממוצעת התייקרה אף יותר.
אמנם באותו מחקר נקבע כי בקנדה ובצרפת ישנן עמלות שונות הניתנות בחינם לציבור - אבל הנתונים שהוצגו לחברי הכנסת ולאחר מכן נשכחו במרוץ החקיקה ממחישים את ההכללות הפופוליסטיות של חברי בית המחוקקים הישראלים - גם
חשיבה מבוססת יותר היתה מפעילה אולי לחץ לפתרונות חקיקה אחרים, שהתוצאה הסופית שלהם היתה טובה הרבה יותר ללקוחות הקטנים.
מובן שאין להפנות אצבע מאשימה רק כלפי ארדן וכחלון. בוועדות הכלכלה והכספים מתקיימים 3 ימים בשבוע דיונים ארוכים על תקנות מיסוי, חוקי בנקאות, רפורמות בפנסיה - המצריכים הבנה של נתונים ופרטים רלוונטיים, שלעתים קרובות מרבית חברי הכנסת אינם מצויים בהם ולכן מצביעים על אישורי החוקים על-פי הצו הפוליטי.
המפסידים הגדולים מחוסר הידע הזה הם בעיקר האזרחים.