מרוויחים פעמיים
הרווח האמיתי של הבנקים בגין הרפורמה בעמלות, הוא גידול בהיקף הפעילות הישירה, מה שיקטין את העומס מפקידי הסניפים
התוצאה המיידית של הרפורמה מבחינת הכנסות הבנקים שנויה עדיין במחלוקת. יש הטוענים שהבנקים הפסידו 500 מיליון שקל, אחרים טוענים שהבנקים הרוויחו מהשינוי.
רוצים הוכחה? די אם נציין שעלות פעולה ישירה עלתה עד הרפורמה 1.21 שקלים וכעת היא מתייקרת לכ-1.5 שקלים . אבל מרבית הלקוחות נזקקים עדיין לפקיד, ולו הם משלמים כ-6 שקלים לפעולה.
מנגד, לקוחות שהפנימו את השינויים מצביעים ברגליים. חברות האשראי מדווחות על אלפי לקוחות המחזירים את כרטיס האשראי השני שהיה בכיסם, לנוכח הקפיצה בעלות השימוש בו.
אבל על המגמות ארוכות הטווח שהכתיבה הרפורמה אין ויכוח. נתוני יולי מצביעים על גידול של 30% בהיקף הפעילות של לקוחות הבנקים בבנקאות ישירה
על כל גווניה. התוצאה הזאת היתה כתובה על הקיר.
ברור שלקוח המשלם עמלה של 1.5 שקלים לפעולה ישירה - כשעבור אותה פעולה באמצעות פקיד ייאלץ להיפרד מ-6 שקלים - ירוץ לחפש את האפיק הישיר. מדובר במיוחד בלקוחות צעירים הנגישים לאמצעים הישירים ואינם נרתעים מהתנסות טכנולוגית.
זה הרווח האמיתי של הבנקים בגין הרפורמה. גידול בהיקף הפעילות הישירה יקטין את העומס של פקידי הסניפים. שרה או יוסי מהסניף יוכלו להתפנות לפעילות שיווקית (רצוי מחוץ לסניפים) או לפעילות אחרת שמייצרת הכנסות. פקידים שהתמחו בהפקדת צ'קים או בספירת מלאי המזומנים ייאלצו "להחליף דיסק", אחרת הם יצטרכו לחפש מקום עבודה אחר.
הבנקים חייבים לנצל את טרנד הפעילות הישירה כדי לבצע את הקיצוצים ההכרחיים במערך כוח האדם. הפועלים יסיים בסוף אוגוסט תוכנית פרישה של 300 עובדים. דיסקונט ממתין לגל הפרישה הטבעי של מאות עובדים הצפוי בעוד שנה וחצי. לאומי והבנק הבינלאומי עדיין לא אמרו את המילה האחרונה.