החיים על פי גוגל
מנוע החיפוש של גוגל כבר מזמן הפך לאייקון ולאחד ממעצבי התרבות האנושית. כך נכנסו לארי פייג' וסרגיי ברין לפנתיאון המרשים של תומס אדיסון ואלכסנדר גרהאם בל
היו מנועי חיפוש גם לפני גוגל, אבל אנחנו, הגולשים, לא חיפשנו כל כך הרבה מידע ברשת ולא מצאנו אותו בקלות וביעילות שאפשרה לנו.
גוגל הפכה את החיפוש לחלק בלתי נפרד מהגלישה באינטרנט. מלבד השינוי הטכנולוגי שהיא הכניסה לחיינו, נראה שהשינוי התרבותי המשמעותי טמון ב"חוויית החיפוש", שהפכה לאלמנט בלתי נפרד כמעט מהגלישה. מה שהיה שמור לספרניות, לארכיונאים, לחוקרים ולסטודנטים - הפך לנחלת הכלל. לא עוד שיטוט בספריות ציבוריות, אלא שורה מקוונת ועירומה המצפה למוצא מקלדתו של הגולש היחיד.
נראה שברין אמר מה שאמר על נגישות האינטרנט, משום שאחת המהפכות הגדולות שהכניסה גוגל לחיינו היא הנגשת המידע בצורה שלא הכרנו לפני כן. ואם ברין צופה שהעתיד יהיה נגיש יותר - כדאי להאמין לו. יש המגדירים את מנוע החיפוש של גוגל "עץ דעת" מודרני. אם אכן מדובר בעץ דעת, אנחנו כבר נגסנו בתפוח.
אם כך, היכן מסתתר הנחש? נראה שגוגל היא הכלאה של נחש ותפוח. היא אמנם מספקת לנו גישה למגוון אדיר של מידע, אך גם טומנת בחובה אפשרות ללמוד אותנו ולעקוב אחרינו ואף מתערבת לא מעט בבחירות שלנו, משום שהיא זו שמדרגת את תוצאות החיפוש שלנו.
מערכת היחסים בין הגולשים לבין מנוע החיפוש הפכה למורכבת ולדו-כיוונית: גוגל למדה ובחנה אותנו לא פחות מכפי שאנחנו למדנו אותה. הקלות שבה ברור לגולשים איך לחפש את המידע הרלוונטי במנוע החיפוש, מבלי שעברו הכשרה כלשהי, מבליטה את נגישותו והבנתו של גוגל את קהל הגולשים מחד גיסא, ואת היכולת של גוגל להבין מה הגולשים רוצים למצוא מאידך גיסא.

בשורת החיפוש הגוגלית מופיעה האפשרות "יותר מזל משכל". קשה שלא להשוות את הצלחתה של גוגל למשפט הזה. אין ספק שבמנוע החיפוש המצליח בעולם היה מעורב הרבה "שכל" - ברין ופייג' שניהם דוקטורנטים למחשבים - אבל קשה להאמין שגם הם חזו את הפופולריות הרבה של הפיתוח המשותף שלהם.
אין ספק שהרבה מזל מעורב בהצלחה הזו. קשה להאמין שמישהו חזה השתלטות שכזו על תחומי חיים רבים כל כך, שגלשו הרבה מעבר לחיפוש בסיסי ברשת.
למרות שגוגל מספקת בשנים האחרונות שירותים נוספים, עיקר עוצמתה וכוחה של החברה טמון באותה שורת חיפוש כמעט מיתולוגית. גוגל חרגה זה מכבר מלהיות רק מנוע חיפוש: היא הפכה את צורת העבודה המבוססת על עקרון הניסוי וטעייה להצלחה כלכלית וטכנולוגית.
גוגל הצליחה
מסתבר כי גם לגוגל עצמה יש שירות חיפוש מבוסס קטגוריות, אך הוא נדחק לשולי שירותי החברה. באורח לא מפתיע, הדרך המהירה ביותר למצוא את השירות הזה היא גם דרך שורת החיפוש של גוגל - ולא דרך סיור באתר החברה.
מנוע החיפוש של גוגל הפך לאייקון תרבות, לצורת חשיבה ולאחד ממעצבי התרבות האנושית בשנים האחרונות. 10 השנים הראשונות של גוגל הציגו עולם שמצוי בחיפוש מתמיד. היום אנחנו דייגים של מידע וגוגל היא החכה שלנו. הפכנו לעולם שמגגל עצמו לדעת.
הפכנו לרעבים למידע הרבה יותר מכפי שהיינו אי-פעם בעבר. גוגל הפך לכלי הציד בעולם שבו מידע הוא כוח רק אם הוא מצליח להיות רלוונטי.
הסדר שבו מציג גוגל את התשובות לשאלות החיפוש שלנו מציג לנו את חשיבות הדברים בעולם הווירטואלי, בצורה שלא הכרנו. אך מנקודה זו עולות שאלות לא פשוטות. הערך אריק שרון, לדוגמה, יכול להופיע כקריקטורה או כאתר המסית נגד האיש, כערך בויקיפדיה או כידיעה חדשותית - אבל גוגל מחליטה מה חשוב יותר. לזכותה ייאמר שהתוצאות משתנות בקצב תדיר, והחיפוש הולך ומשתכלל.
האופן שבו פועל החיפוש בגוגל מתבסס על סטטיסטיקה מורכבת למדי. גוגל מלקט קישורים: ככל שישנם יותר קישורים לאתר מסוים, וככל שהאתר נחשב ל"אמין" יותר - כך דירוגו עולה. למשל, ככל שיותר אנשים ילנקקו את המילה "נינט" לאתר המעריצים הרשמי שלה, כך יעלה דירוג האתר בפייג' ראנק על חשבון אתרים לא רשמיים או פורומים.
אבל ההשלכות התרבותיות לכך עשויות להפוך את "דמוקרטיזציית המידע" שמנופפים בה בגוגל למעין שלטון עריץ של רוב הגולשים - דבר שגוגל (לפחות כך נראה כל השנים) סולדת ממנו.
נוצר פרדוקס שגוגל בוודאי תצטרך להתמודד איתו בשנים הקרובות: האם היא קובעת לנו על מה חשוב יותר לחשוב, או שהיא מספקת לנו את המידע שאנחנו תרים אחריו באמת?
גוגל גם הודתה לאחרונה שהיא אוספת מידע על הגולשים שלה, ולכן היא תצטרך להתמודד עם שאלות גדולות לא פחות - האם היא הופכת לאח הגדול הבא? ואם כן, מה היא הולכת לעשות עם המידע הזה?
אבל גוגל לא עצרה בחיפוש: ב-2004 היא השיקה שירות דואר אלקטרוני - ג'ימייל, בעל קיבולת אדירה באותם ימים של GB 1 זיכרון (היום מכיל הדואר שלה כבר מעל ל-7 ג'יגה.(
בהמשך הושקו ,Google Docs תוכנה מקוונת ליצירת מסמכים וגיליונות אלקטרוניים ומצגות; Google Earth שמאפשר לנו לחזות בכדור הארץ ועוד עשרות פיתוחים, שחלקם נחלו כישלון או נזנחו, כמו video Google ו-.froogle
גוגל הפכה את עולם הפרסום המקוון על פיו כשהשיקה את ה-AdWords וה-:AdSense שירותים אלה אפשרו לבעלי אתרים לשלם לגוגל עבור מילות חיפוש ,(AdWords) להתפרנס מפרסומות שגוגל
שותלת" אצלם באתרים ולקבל תשלום על סמך הכניסות לאתר .(AdSense)
בכך הצליחה גוגל להפוך את כריית המידע למכרה הזהב של שנות ה-.2000 היא לימדה אותנו שאפשר להתפרנס מפרסום ברשת - שיטת האדוורדס התבררה כמוצלחת למדי ומהווה את מקור הפרנסה העיקרי של גוגל.
למדנו מגוגל גם על הגדרה חדשה של המושג "כלוב מזהב". העובדים בגוגל נהנים מתנאי העבודה הטובים בעולם, הכוללים גלידות במקרר, סגוויי לתנועה בין המשרדים, חדרי כושר ותענוגות נוספים - אבל נזהרים היטב בדברים שיוצאים מפיהם לתקשורת, כאילו הם עובדים בכור גרעיני.
השינויים והשדרוגים שנוספו למנוע ולשירותים הנלווים של החברה לאורך 10 שנות קיומה, וההתייחסות למוצרי החברה כאל מעין מעבדת מחקר ענקית במקרים רבים (ובמקרים אחרים כאל מגרש משחקים ענק,( הפכו אותה לגורם מעניין מאוד בעולם העסקים, בעיקר זה ההייטקיסטי.
גוגל הצליחה בעשור האחרון לשלב את העשייה הטכנולוגית עם צרכים תרבותיים, חברתיים ומדעיים. היא השיקה עשרות מוצרים, שינתה גישות, חידשה, לעיתים כשלה ונפלה - אך לא חדלה להמשיך ולנסות.
היצירתיות ורוח הקולג', כמו גם הפריוויליגיה שנתנה החברה לכך ש"מותר לטעות", הפכו את גוגל למעין יצור חריג, כמעט נטע זר, בעולם ההיי־טק חסר הטעויות והמחדלים.
בעשור הבא של גוגל היא צפויה להתמודד עם לא מעט שאלות טכנולוגיות, תרבותיות, כלכליות ומוסריות. באורח מעט פרדוקסלי, את התשובות לשאלות הללו לא בטוח שנמצא בעזרת מנוע החיפוש שלה.