רקוויאם לליסינג: כך תיגמלו מהטבת הרכב

לא עוד התעלמות אלגנטית משריטות, מתאונות קלות ומשאר מיחושים מכניים ‏("למי אכפת? זה רכב חברה"‏) - הימים היפים של הליסינג מאחורינו. אם גם מכם שללו את הרכב הצמוד, אנחנו כאן כדי לסייע לכם לעבור לרכב משלכם

גיל מלמד | 22/5/2009 7:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לשנה שעברה היו אלף ואחת סיבות לכך שקבלת מכונית צמודה מהעבודה היתה משתלמת מאוד. כתוצאה מכך חלה בעשור האחרון הסטה דרמטית של רכישת מכוניות חדשות לעבר ציי הרכב, ובמקביל הורגש שינוי של ממש בהרגלי השימוש במכוניות נוסעים בישראל.

מאות אלפי עובדים, רובם ככולם מן המעמד הבינוני ומעלה, התרגלו בקלות למנעמי החיים עם מכונית צמודה - כזאת שלא באמת אכפת מה קורה איתה ואין גבול לכמה ולאן אפשר לנסוע בה. כעת, בעיקר בהשפעת המיתון העולמי, ייאלצו אלפים רבים להתמודד עם המצב ההפוך, הקשה יותר, של פרידה מהליסינג.

הסיבות מגוונות: יש מי שפוטר מעבודתו ונאלץ להחזיר את המכונית; ויש מי שלא מנצל מספיק את המכונית ומגלה שבמצב הנוכחי היא עולה לו לא פחות מכפי שהיא חוסכת. כמו כל גמילה, גם זו עלולה להיות מלווה בייסורים. אנחנו כאן כדי להקל אותם, שלב אחרי שלב.
מכונית או אופניים?

רגע לפני שנפרדים מהליסינג, צריך לבחון מהם צורכי התחבורה האמיתיים של המשפחה כיום ובתקופה הקרובה. האם במשק הבית ישנה מכונית נוספת? האם אחד מבני הזוג או שניהם יכולים להסתדר בעזרת תחבורה ציבורית?

למכונית הצמודה יש כמה אלטרנטיבות - אלא שבדרך כלל הן נזנחות לנוכח נוחות השימוש במכונית שחשבון הדלק שלה משולם על ידי מקום העבודה.

ההלם הראשוני של רכישת מכונית מכה מן הסתם

קודם כל בתחנת הדלק, כשפתאום מתחילים לשים לב לספרות שרצות להן על צג המשאבה. אם כן, אופניים מצטיירים כאלטרנטיבה לא רעה בכלל - שלא רק משפרת את הבריאות וחוסכת כסף וזיהום אוויר, אלא היא גם פטורה מעלויות תחזוקה ומחירה שווה לכל נפש.

מי שגר במרחק קילומטרים ספורים ממקום עבודתו, צריך לשקול ברצינות את אפשרות הדיווש, או לחילופין וכגיבוי לבדוק את מסלולי האוטובוסים בסביבתו.
קטנוע - למי שלא בכושר
קטנוע - למי שלא בכושר צילם: דיויד הנדקנופף

אופציה נוספת עבור מי שאינו בכושר, לא מעוניין להזיע או מתגורר במרחק 10-20 ק"מ ממקום עבודתו, היא הקטנוע. הקטנועים המודרניים פשוטים לתפעול ודורשים מעט מאוד דלק ותחזוקה. לבעלי רישיון נהיגה למכונית קל לקבל רישיון לאופנוע בנפח של עד 125 סמ"ק.

יתרון נוסף הגלום בקטנוע הוא החיסכון בדמי חניה ובשעות מיותרות בפקקים. אם כן, התחליף המיידי למכונית מהעבודה לא חייב להיות דווקא מכונית אחרת.

חדשה או משומשת?

אם מכונית הליסינג היתה היחידה במשק הבית, אם ההורים גרים רחוק או אם אי אפשר לפזר את הילדים בלי אוטו, ובקיצור, אם אין מנוס מרכישת מכונית אחרת - השאלה הראשונה היא שאלת התקציב. כמה כסף יושקע בנכס החדש? וכפועל יוצא מכך, האם לקנות מכונית חדשה, משומשת מעט או משומשת מאוד?

האופציה הקלה ביותר, כשהכסף לא מהווה בעיה, היא רכישת מכונית חדשה. מי שזה מצבו נפל על תקופה מעולה, היות שרוב יבואני הרכב "תקועים" כרגע עם מלאי של עשרות אלפי מכוניות. לפחות במהלך החודש-חודשיים הקרובים, בטרם תחלוף שנה מיום ייצור המכוניות, יהיו היבואנים בלחץ וילכו לקראת הלקוח - גם אם בשלב הראשון הם יגרמו לו להתאמץ קצת במשא ומתן.

מגרש מכוניות ליסינג - היבואנים תקועים עם מלאי
מגרש מכוניות ליסינג - היבואנים תקועים עם מלאי  יהודה בן־יתח

רוב יבואני הרכב לא משדרים מצוקה וגם לא הורידו באופן משמעותי את מחירי המחירון שלהם, בניגוד לצפוי לנוכח המצב; אך שלא יהיה ספק: את המכוניות העודפות הם לא יזרקו לים.

זה הזמן לבצע סקר שוק מעמיק ולעתים מפרך, ולבדוק בכל אולמות התצוגה הרלוונטיים מי מציע מחיר ותנאים טובים יותר. הצעות טובות במיוחד עשויות להגיע מצד סוכני-משנה של יבואני רכב, שהסוכנויות שלהם ממוקמות בדרך כלל מחוץ למטרופולינים.

צינור שיווק נוסף הוא חברות הליסינג, שרכשו עשרות אלפי מכוניות בהנחה ניכרת וכעת מוכרות אותן עם אפס קילומטרים ובהנחה סבירה ממחיר המחירון. צינור השיווק הזה איננו רשמי ‏(ליתר דיוק, רשמית הוא כלל לא קיים‏) ולא בכל סניפי המכירות של חברות הליסינג אפשר למצוא מכוניות כאלה - אבל הוא קיים, בעיקר בפריפריה.

החיסרון העיקרי של רכישת "מכונית מיד ראשונה עם אפס קילומטרים" הוא שמדובר במכונית שכבר עברה רישוי. כלומר, בבוא יום המכירה הרכב ייחשב יד שנייה, והיות שמדובר במכונית ליסינג - הדבר יבוא לידי ביטוי בשווי שלה. בנוסף, מגוון הדגמים והצבעים שמציעות חברות הליסינג הוא מצומצם ביחס להיצע של היבואנים, וברוב המקרים אפשר להשיג אצלן רק את רמות הגימור הבסיסיות ביותר.

יד שנייה ממי?

אם כבר מגיעים לחברת הליסינג, מדוע בעצם לא לקנות את המכונית שבה השתמשתם עד עכשיו? למי שקיבל לשימושו מכונית חדשה, נהג בה בזהירות ובאדיבות ויודע מניסיונו שהיא במצב טוב, יכול להיות הרבה יותר משתלם לקנות את המכונית "שלו" מאשר לקנות "חתול בשק" בשוק המשומשות.

הגורמים שהופכים עיסקה כזאת לכדאית הם קודם כל הרקע של המכונית, כלומר מה עבר עליה עד כה, וכן שיטת הטיפול של חברת הליסינג בכלי הרכב שלה. ככל שהמכונית צעירה יותר, צברה מעט קילומטראז' ונזקקה לכמה שפחות טיפולים שגרתיים - כך משתלם יותר לקנות אותה מחברת הליסינג.

עדיף לקנות מכונית מחברת ליסינג שמטפלת במכוניותיה ברשת השירות של יבואן הרכב, מאשר לקנות מחברה שמטפלת בעצמה במכוניות, בעיקר מפני שכל הטיפולים שבוצעו עד כה מפורטים בהיסטוריית הטיפולים של המכונית אצל היבואן.

ליבואן רכב יש אינטרס להשתמש בחלפים שהוא עצמו מייבא ‏(או שיובאו באישורו, אם מדובר ביבואן שהוא מוסך מורשה‏) ולבצע "קריאות לתיקון" שהוכרזו על ידי היצרן.

אם הרכב טופל במוסך מורשה משתלם יותר לקנות אותו
אם הרכב טופל במוסך מורשה משתלם יותר לקנות אותו ברקאי וולפסון

בשורה התחתונה, אם המכונית ה"מוחזרת" היא צעירה וטופלה במוסכי הרשת של היבואן; ואם היא לא סבלה מטראומות כמו תאונות או נסיעות חווייתיות בשבילי העפר של ארץ ישראל - משתלם יותר לקנות אותה מאשר מכונית בת כמעט 3 שנים, שטופלה על ידי חברת הליסינג עצמה.

חברות הליסינג נמצאות בימים אלה בלחץ רב למכור מכוניות, והן תמיד שמחות למכור אותן למי שנהג בהן עד עתה - זה חוסך להן לא מעט כאב ראש ולוגיסטיקה.

או שמא יד עשירית?

ימים אלה הם גם שעתם היפה של מי שמחפשים מכוניות משומשות, מפני שגם שוק המשומשות סובל מהמיתון והמצב בו מתקרב ל"מוכרים בלבד". המשמעות היא שאפשר להשיג מכוניות משומשות במחירים אטרקטיביים, ההיצע רב - ואפשר להיות בררנים.

כ-75% מהמכוניות שגילן 3 שנים ומטה מוצעות כיום על ידי חברות הליסינג, ובמקרה זה חלים כמה מהכללים שהוזכרו קודם.

רוב המשומשות ששירתו בציי רכב הן מאובזרות פחות, גם מבחינת הבטיחות וגם מבחינת הנוחות, מאשר מכוניות שנמכרו ללקוחות פרטיים. זו לבדה סיבה טובה להעדיף מכונית מבעלות פרטית, בייחוד בהתחשב בכך שלקוחות פרטיים לרוב שומרים טוב יותר על מכוניותיהם ומטפלים בהן ביתר הקפדה.

חברות הליסינג, מצידן, מציעות הנחה יפה ממחיר המחירון, גם אם לפעמים צריך להזיע קצת בדרך. כמה מהן מציעות גם מימון חלקי, כולן מציעות אחריות ‏(אם כי לא אצל כולן אכן ניתן לממש אותה ברגע האמת‏), ורובן מבצעות טיפול לקראת מסירה, הכולל תיקון ליקויים קוסמטיים קלים.

בין רכישת משומשת מחברת ליסינג לבין רכישת משומשת מבעלות פרטית קיימת גם אפשרות לרכוש מכונית מטרייד-אין - וגם כאן יש עדיפות לחברות הגדולות והמבוססות, שמציעות שירות ואחריות. הסיכון הגדול ביותר ברכישת מכונית משומשת כיום הוא רכישת מכונית "מזויפת" או כזאת שעברה תאונה קשה ותוקנה באופן פיראטי.

למרבה הצער, בשוק המשומשות פועלים עשרות ואף מאות סוחרי רכב "חאפרים", המוכרים מכוניות שעברו תאונות קשות, מכוניות שהקילומטראז' האמיתי שלהן שובש ומכוניות שהזהות שלהן זויפה. מבחינה זו יש יתרון ברור לרכישת מכונית בעסק "עם אבא" - כזה שיש לו מה להפסיד אם יעסוק בפלילים.

רוב "נגמלי הליסינג" יעדיפו, בהתאם ליכולתם הכלכלית, לרכוש מכונית משומשת בת 2-4 שנים, אך ייתכן שמשתלם לרכוש מכונית ישנה יותר. במעבר מליסינג למכונית פרטית רבים מגלים כי לפתע עליהם להקפיד על תחזוקת המכונית.

לכן לפני כל החלטה צריך להקדיש 3,000-5,000 שקל להשקעה במכונית מיד עם רכישתה: להחליף צמיגים, בולמי זעזועים, רפידות בלמים, מצבר ‏(אם גילו מתקרב לשנתיים‏) ולבצע טיפול שגרתי ‏(החלפת שמנים, מסננים, מצתים‏).

וואן, מכונית מרוץ או מיני?

הסוגיה המרכזית ביותר, מן הסתם, היא איזו מכונית לרכוש. התשובה ברורה למדי: מכונית המותאמת לצרכים האמיתיים. המכונית מהעבודה נבחרה בהתאם לשיקולים של חברת הליסינג ושל קבוצת המחיר - אבל אלה לא מעניינים את בעל הרכב החופשי.

אפשר לבחור גם בג'יפ
אפשר לבחור גם בג'יפ דובי זכאי

זוג צעיר ללא ילדים לא חייב מכונית קומפקטית; הוא יכול לבחור במכונית סופר-מיני או בג'יפון מהודר, אם אלה הצרכים שלו. משפחה בת 5 נפשות תעדיף, מן הסתם, מיני-וואן או לכל הפחות מכונית משפחתית גדולה, וכן הלאה.

לנוכח המצב יש לשקול ברצינות רכישת מכונית קטנה יותר, שהוצאות הרכישה והאחזקה שלה נמוכות. אולם מבחינה כלכלית משתלם יותר להחזיק מכונית גדולה אחת ולא שתיים קטנות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים