האם האייפון יהרוס את חברות הסלולר בארץ?

שוק הסלולר בארץ נראה בימים אלה שוקק מתמיד, אך מבט על המתרחש מעבר לים צופה לחברות הסלולר עתיד קודר. החוזים הדרקוניים עם אפל, נגישות האינטרנט האלחוטי והתפתחות ה-VOIP הפכו את המודל העסקי של פרטנר, פלאפון וסלקום ללא רלוונטי. האם הן יצליחו להציל את עצמן בזמן?

רותם סלע | 6/9/2009 7:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני כשבועיים פרסם הסופר ואיש הון הסיכון האמריקאי, אנדי קסלר, מאמר בוול סטריט ג'ורנל שבו הוא צפה את סופה של ענקית הטלפוניה T&AT, לנוכח החיבור הבלתי נמנע בין אינטרנט מהיר לבין טלפונים סלולריים. הרקע לכתיבת המאמר היה דחייתה של אפל את תוכנת ה-Google Voice מעבודה על פלטפורמת האייפון.

- פרשנות: הגיעה העת שחברות הסלולר ימציאו עצמן מחדש

תוכנת הטלפוניה של גוגל גורשה על רקע הברית בין אפל, יצרנית המכשיר הסלולרי הפופולרי בעולם, לבין T&AT, ספקית תשתית הסלולר הגדולה בארה"ב.
האייפון החדש
האייפון החדש רויטרס
 
"האפיזודה הזו חושפת בפני כל כי T&AT למעשה גוססת", כתב קסלר וציין בסיפוק את סופן של "135 שנות ההגמוניה של אלכסנדר גראהם בל".

לטענת קסלר, קפיצת הדרך הטכנולוגית של תשתיות התקשורת ומכשירי הסלולר חייבת לשנות את עולם התקשורת מהיסוד. בעולם שבו פס רחב הופך להיות נגיש כאוויר לנשימה, ומחשבים שולחניים מצטמצמים לגודל של מחשבון כיס ‏(או אייפון אם תרצו‏), מודל הכנסות המתבסס על גביית כספים לפי דקות שיחה פשוט לא יכול להתקיים. "לא ניתן לעכב לנצח את מהפכת הטכנולוגיה, ובסופו של דבר היא צפויה לנצח", סיכם קסלר.

בזמן שמעבר לים חוזים את מותן של חברות הטלפוניה, שוק הטלפוניה הישראלי ערני ותוסס כפי שלא היה מעולם. רק באמצע חודש שעבר רכש איש העסקים אילן בן דב את השליטה בפרטנר, חברת הסלולר השנייה בישראל; וקצת פחות מחודשיים לפני כן, באמצע יוני, הודיעו פלאפון ופרטנר על חתימת הסכם להפצת מכשיר האייפון בישראל.
"אפל שינתה את הכללים"

כל אחת מהחברות התחייבה על מכירת 100 אלף מכשירים מסובסדים בשנה למשך 3 שנים. בשלב זה סלקום לא התעכבה הרבה וחתמה גם היא על הסכם זהה, שהבטיח לאפל מכירה של קרוב למיליון מכשירים בישראל ב-3 השנים הקרובות.

נראה שבקרוב לכל אחד יהיה אייפון, ואם קסלר צודק - האם חברות הסלולר הישראליות חתמו בכך על תעודת הפטירה שלהן?

אורי

רדלר, מנכ"ל רדלקס, המפתחת תוכנה לסביבת מקינטוש, רואה בבואו של המכשיר לא פחות ממהפכה: "אפל שינתה את כללי המשחק, ממצב שבו יצרני הסלולריים היו יצרני קופסאות וחברות הסלולר עמדו במרכז למציאות שונה לחלוטין", טוען רדלר, "זוהי חברת החומרה הראשונה שהצליחה לדחוק את חברות הסלולר לשוליים והציבה במרכז את החומרה".
הצרכנים רוצים רק אייפון ולא שום דבר אחר
הצרכנים רוצים רק אייפון ולא שום דבר אחר דון אמרט, AFP

לדברי רדלר, תנאי ההסכם שנחתמו הם תולדה של מציאות שבה הפלטפורמה של אפל היא שמייצרת את הערך המוסף, ולא ספקיות האינטרנט. "למעשה, שירותי החיבור שמספקות 3 חברות הסלולר הישראליות הגדולות עברו קומודטיזציה; הן הופכות יותר ויותר לאנטנות המשרתות את חברות החומרה".

גלעד אלפר, אנליסט התקשורת של בית ההשקעות אקסלנס, מאמין כי כוח המיקוח של אפל נובע קודם כל מהייחודיות של המוצר שלה. "הצרכנים רוצים אייפון, הם לא רוצים שום דבר אחר", הוא מסביר. "מדובר קודם כל במקרה ייחודי שבו כוח המשיכה של המוצר הוא המכתיב את תנאי העיסקה יוצאי הדופן".

מרגישים אינטרנט באוויר

אלפר מגלה סקפטיות בכל הנוגע לפטירתן הקרובה של חברות הסלולר. "הטענה כי הן הולכות להיעלם", הוא מציין, "מושמעת לא בפעם הראשונה. מתוך 12 שנים שאני בתחום, כבר עשור שמבטיחים שטכנולוגיות כגון ה-Voip וה-Broadband יהרגו את חברות הטלפוניה והסלולר - ובינתיים זה לא קורה".

אלפר, כמו רדלר, מסכים כי האתגרים שמציבים האייפון, הטלפונים הסלולריים החדשים, הרשתות האלחוטיות וטכנולוגיית האינטרנט צפויים לחולל מהפכה בעולם התקשורת הסלולרית והנייחת בישראל, כמו בעולם. השאלות הן רק איך? כמה? מתי? והאם חברות הסלולר יזכו להתקיים ולשגשג גם במציאות החדשה?

הרשתות האלחוטיות הביתיות שהולכות ומתרבות עשויות להיות אחד האיומים הבולטים על ההגמוניה הסלולרית. רדלר סבור כי אותן רשתות עשויות לפצות על הטווח המוגבל שלהן בכמות, ולערער את ההגמוניה של חברות הסלולר, בעיקר באזורים עירוניים.

"שיחות טלפון קל מאוד להעביר ברוחב פס צר למדי, וברגע שיש מסלול עוקף ופלטפורמת תוכנה המאפשרת לרכוב על רוחב הפס הזה, מדובר רק בשאלה של זמן עד שהכיסוי הזה יספק חלק ניכר מלקוחות הסלולר ויגרום להם להתנתק חלקית או בצורה מלאה מהחיבור לרשת הסלולרית", מסביר רדלר.
אלא שהפעם אלפר איננו מסכים: "הרשתות הביתיות וה-WiFi לא יכולים להוות סכנה להגמוניה הסלולרית", הוא פוסק, "במקומות שונים בעולם ניסו לארגן כיסוי מלא של אזורים אורבניים, ופעם אחר פעם פרויקטים כאלו לא צלחו, כיוון שבסופו של דבר לאף אחד אין מניע לפרוס רשתות כאלו, שהן בעייתיות מבחינת יכולת הכיסוי שלהן".

על דבר אחד איש התוכנה והאנליסט בהחלט מסכימים, והוא הפגיעה מעיסקת אייפון - הגעתו של המכשיר החדש צפויה לשנות בצורה משמעותית ולרעה את הסביבה העסקית של חברות הסלולר הישראליות. מלבד הסבסוד העמוק לכל מכשיר, וההתחייבויות של כל אחת מהחברות לרף מכירות גבוה, צפוי האייפון לנגוס באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלהן - ההכנסות משירותי ערך מוסף.

חנות iTunes של אפל - שבה יכול כל אחד למכור סרטונים, מוזיקה ותוכנות - מחסלת את השליטה של החברות הסלולריות במכירת שירותים ותוכנות. "החברה היחידה שתעשה כסף מהאייפון היא אפל",  פוסק אלפר, "זו לא בעיה ייחודית לישראל, בכל העולם מוכרחות חברות למכור את המכשיר כצעד הגנתי וכדי לא לאבד נתח שוק".

היחידה שתרוויח היא אפל
היחידה שתרוויח היא אפל פול סאקומה, AP

בנוסף לפגיעה הצפוייה מכיוון ה-iTunes, קיימת פגיעה מכיוון נוסף: "חלק ניכר מהכנסות הערך המוסף הן מאספקת אינטרנט מהיר ולאו דווקא ממכירת תוכן", הוא מסביר ומוסיף כי "חברות הסלולר הבטיחו לאפל למכור קרוב למיליון מכשירים מסובסדים, ובתמורה אפל גונבת להן את השוק של שירותי הערך המוסף", אומר רדלר.

"עם החיבור לאייפון מתחבר הלקוח לעולם התוכן של חנות ה-iTunes , שבכל מקום בו הוצג הפך לפלטפורמה העיקרית לצריכת ערך מוסף ואין סיבה שזה לא יקרה גם בישראל", אמר.

בעולם כבר החלו לצוץ חברות כמו Truphone ו-Fring, המציעות תוכנה הממירה את הטלפון הנייד המבוסס על חיבור רשת סלולרית לנקודת אינטרנט עם תוכנת טלפוניה המאפשרת קיום שיחות חינמי ללא הגבלה.

הפלטפורמה הטכנולוגית של האייפון והסלולריים בני הדור השלישי, תוכנות ה-Voip, הגדלת רוחב הפס והגידול במספר הרשתות הביתיות גורמים לתהות אם עדיין יש לנו סיבה טובה להמשיך ולשלם על דקות השיחה שלנו.

"המודל של חברות הסלולר בנוי על תחנות ממסר, שכדי להשתמש בהן צריכים לשלם. אך כעת במקום יער של אנטנות, אנו יכולים להסתמך על רשת משדרים עצמאיים בגובה דשא", מסביר רדלר, "אמנם הם אינם מתחרים כשלעצמם בעוצמתה של הרשת הסלולרית, אך כשהם מגיעים למסה קריטית, הם מספקים למעשה חוויית משתמש".

"יוצאים למלחמה"

"למעשה", אומר רדלר, "מודל ההכנסות של סלקום, אורנג', פלאפון וחברותיהן מהעולם ייאלץ לעבור רביזיה משמעותית. עולם שבו ספק רשת אלחוטית מסוגל לגבות כסף בעבור שימוש לדקת שיחה יעבור מן העולם".

בעניין הזה אלפר מצטרף לדברים: "קרב המאסף שמנהלות בארץ ובעולם חברות סלולר נגד תוכנות כמו Google Voice הוא קרב אבוד", אומר אלפר, "באירופה, חברת נוקיה כבר מוכרת את הטלפונים הסלולריים שלה עם תוכנת סקייפ מותקנת מראש, וזה יגיע גם לפה".

"הסיכון הרובץ לפתחן של חברות הסלולר הוא כי תוכנות כאלו שירכבו על גבי צינור הפס הרחב שלהן יהפכו אותן לצינור טיפש שמספק רוחב פס בלבד", אומר אלפר, עם זאת הוא מציין כי הוא אינו חושב שהרשתות הפרטיות או ה-WiFi צפויים להחליף אותן כספק אמין של אינטרנט אלחוטי. לדבריו, הדבר תלוי בתפוצת המודלים החדשים של חבילות גלישה ובשיחה על אובדן המודל הקיים.

"ייתכן שההרגלים של האנשים יהפכו את השינוי לאיטי יותר. החברות יגיבו ככל הנראה בהצעת חבילת שיחה בלתי מוגבלת שתהווה אלטרנטיבה לשיחות על גבי הרשת", אומר אלפר, "אך בסופו של דבר אין ספק כי יוצאים למלחמה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים