תחל שנה וקרבותיה: מלחמות ענקיות הטכנולוגיה

אחרי שנה סוערת במיוחד - מהפכת הסמארטפונים תגיע בשנה החדשה לשיאה עם מלחמה של כל ענקיות הטכנולוגיה; אפל תנסה לשרוד בפסגה למרות עזיבת ג'ובס, סמסונג תנצל את הצלחת הגלקסי כדי להכות ביריבות, גוגל תכניס להילוך גבוה את תוכניתה לכבוש את השוק ואילו נוקיה ומיקרוסופט יזממו על קאמבק ומי ירוויח? אנחנו, כמובן

חן אידן | 2/10/2011 13:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במהלך השנה האחרונה חווה תחום הסמארטפונים והטאבלטים גידול ניכר. גל של השקות חגיגיות שיגר אלינו אינספור מוצרים חדשים, מבוססי טכנולוגיה מתקדמת ותכונות מיוחדות, שנועדו להתחרות זה בזה בשוק שהופך לצפוף יותר ויותר. הקרב על הצרכן הורגש בכל החזיתות, ומגוון רחב של מכשירי טאבלט וסמארטפונים נטשו את הליך הפיתוח ועברו לרשתות השיווק.

במהלך 2011 הושקו הסמסונג גלקסי S2 והאייפד 2 של אפל, מכשירי הדגל של שתי החברות היריבות, נוסף למגוון רחב של מכשירים שהציגו מצלמות מתקדמות, מסכים ברזולוציה גבוהה במיוחד, וידיאו בהפרדה גבוהה ואפילו מכשירים המיועדים לקהל הגיימרים וכוללים בקרי שליטה במיוחד בעבורם.

גם קצב התפתחות הטכנולוגיה היה מרשים וניכר ברמת החומרה והתוכנה שהגיעו עם המכשירים החדשים. נדמה כי כל סמארטפון שהושק בתחילת השנה הפך כיום, רק כמה חודשים לאחר מכן, למיושן - הדור החדש של אותו מכשיר הציע שדרוגים ותוספות שנראים למשתמש כאילו הוא לא יכול לחיות בלעדיהם. בקצב התקדמות זה, ניתן להניח כי בתוך שנה הסמארטפונים והטאבלטים יוכלו לשמש תחליף אמיתי למחשבים הניידים והנייחים. הדבר מציג עולם שלם עם אפשרויות כמעט בלתי מוגבלת וישירות בכף ידנו.

אז מה צפוי להיות הסמארטפון שכולם ידברו עליו ב-2012? האם האייפד 2 ישאר בפסגת הטאבלטים או שאחת היצרניות עתידה להשיק מוצר שיוכל להתחרות ממש באפל ויהיה חידוש משמעותי בעבור הצרכן? ריכזנו בעבורכם את מגוון המכשירים והחידושים לשנה הבאה, עם מגוון שיתופי פעולה מפתיעים. אין ספק כי השנה התחרות מתקרבת לשיאה ובפנינו צפויה לעמוד משימה מסובכת ביותר: לבחור את המכשיר המתאים לנו מבין אלו הזמינים בשוק.
היריבות המובילות

התחרות בין סמסונג לאפל הגיעה לשיא בשנה החולפת. שתי החברות השיקו מכשירים שהצליחו לעניין מאוד את המשתמשים - האייפון 4 הוצב מול הסמסונג גלקסי S2, שאף על פי שהושקו בהפרש ניכר זה מזה עדיין ממשיכים לככב בראש טבלת המכירות ולהתחרות על המקום הראשון אצל הצרכנים. משום שמכשיר הגלקסי S2 שוחרר רק לאחרונה בארה"ב הוא ממשיך לגזול את אור הזרקורים מהאייפון. תחרות זאת קיימת נוסף למאבקים המשפטיים שענקיות הטכנולוגיה מנהלות כבר כמה חודשים, שבמסגרתם הדירה אפל את אחד ממחשבי הלוח המובילים של סמסונג מגרמניה וממדינות נוספות.

הציפייה הגדולה ביותר היא ללא ספק למכשיר הדגל הבא של אפל: האייפון 5. ההערכות הן כי השקתו תהיה ככל הנראה במהלך אוקטובר והמכשיר עתיד להתמודד ראש בראש מול מכשיר הנקסוס החדש מבית סמסונג, שימותג ככל הנראה בשם נקסוס פריים ויהיה ממשיך דרכו של הנקסוס S, מכשיר הדגל תומך מערכת ההפעלה של גוגל בשוק הסמארטפונים.

אין זאת הפתעה שהשנה התחרות קשה מתמיד בעבור אפל, שרגילה להיות המובילה והמתקדמת בשוק. התחושה היא שהחברה תעשה

ככל שביכולתה כדי לגרום לאייפון 5 להיות הדבר הגדול הבא ולהציע תחרות של ממש מול גלקסי S2 והנקסוס פריים, מהלך שהפך לקשה מהרגיל לאור התפטרותו של סטיב ג'ובס, המנכ"ל המיתולוגי של החברה ומי שידע לשווק את מוצריה באופן כמעט וירטואוזי.

חברה נוספת שככל הנראה תבלוט בשוק המכשירים העולמי היא HTC, שבתקופה האחרונה הציגה מידע רב על המכשירים שעתידים לצאת במהלך 2012, אשר חלקם ישתמשו במערכת ההפעלה אנדרואיד וחלקם ישתמשו במערכת ההפעלה וינדוס פון. החברה תשיב מלחמה ליצרניות האחרות, בעיקר בזכות מכשירים בעלי מעבדים חזקים ומהירים במיוחד, מצלמות מתקדמות, איכויות סאונד מרשימות וכמובן בזכות ממשק ה-Sense הייחודי ל-HTC.

עוד סיבה שבעקבותיה ייתכן כי המכשירים יצליחו לצבור קהל מעריצים נרחב היא שהענקית הטייוואנית מהמרת על שתי מערכות הפעלה במקביל. אמנם בארץ ככל הנראה לא נוכל לאתר את המכשירים החדשים של HTC בקרב מפעילות הסלולר בשלב הראשוני, אך סביר להניח שהדגמים החדשים יהיו זמינים לרכישה במגוון החנויות הפרטיות מעט לאחר השקתם מעבר לים.

רויטרס
סטיב ג'ובס. מהפכה בעקבות ההתפטרות. רויטרס
הפתעת השנה?

נוקיה עשויה להפתיע השנה באמצעות השקת סדרה חדשה של סמארטפונים בעלי מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרו סופט. החברה שילבה כוחות עם מיקרוסופט כדי להשיק ליין חדש של מכשירים שיעבדו עם וינדוס פון. כך תוכל נוקיה להציע למשתמשים את אותה אריזה מוכרת עם מערכת הפעלה חדשנית שכנראה לא יצא להם להשתמש בה קודם.

הטלפונים צפויים להגיע לשוק במהלך הרבעון הראשון של השנה, וסביר להניח כי יצליחו ליצור סוג של עניין אצל המשתמשים. למרות זאת, נדמה כי זה לא יהיה מספיק להחזיר את נוקיה לתקופת ימי התהילה שלה, כשהיתה השליטה הבלתי מעורערת של שוק הסלולר.

גם בגזרת מערכות ההפעלה צפויים שינויים. אמנם ב-iOS 2011 של אפל ואנדרואיד של גוגל היו שתי מערכות ההפעלה העיקריות בשוק, אך בשנה הבאה תצטרף גם מיקרוסופט לחגיגה. נדמה כי בעיקר משום שמדובר במערכת הפעלה חדשה שאינה מוכרת לחלק גדול מהמשתמשים, מיקרוסופט תוכל למשוך קהל מעריצים גדול וגם לעורר עניין והתלהבות סביב המכשירים עם מערכת ההפעלה החדשה-ישנה. יש למיקרוסופט סיכוי לבלום במידת מה את הצלחתן של מתחרותיה.

בגזרת מחשבי הלוח המצב משעמם קצת יותר. אין ספק שהפופולרי ביותר בקרב המשתמשים בשלב זה הוא מחשב הלוח של אפל. אף על פי שחברות רבות ניסו כבר להתחרות בו עם מועמדים בעלי חומרה מתקדמת הרבה יותר, אף אחת לא הצליחה לגנוב ממנו את התואר כמכשיר האהוד והנמכר ביותר. אמנם האייפד מציע מגוון רחב של אפליקציות המותאמות במיוחד בעבורו ובעבור תפעול במסך גדול, אך הקרב הוא גם על המחיר והתמורה, שם המתחרות טרם הצליחו להדביק את הפער.

למרות זאת, גם בשוק הטאבלטים המתחרה העיקרית שמאיימת לשנות את המצב היא סמסונג. עם מגוון רחב של טאבלטים בשם המותג גלקסי העתידים לצאת כבר בתחילת השנה, נדמה כי המגמה שהשוק חותר אליה היא טאבלטים בעלי מסכים קטנים, שגודלם 8 עד 9 אינץ' - קטנים מעט יותר מהאייפד - המגיעים עם מצלמות אחוריות וקדמיות וכמובן אפשרות להוספת סים לתקשורת סלולרית.

אפל תטרוף את הקלפים?

ייתכן כי רק בעקבות הגודל של המסך אפל עלולה לאבד מעט מהשוק, שמציע גדלים מגוונים יותר, וייתכן כי זוהי הסיבה העיקרית שהיא מנסה למנוע את הפצתם של מכשירי הגלקסי באמצעות שימוש אגרסיבי בזירה המשפטית. אך למרות זאת, נדמה כי גם אם תיאלץ להתחרות, אפל לא תאבד את מעמדו של האייפד כמחשב הלוח המועדף על המשתמשים. כדאי גם לזכור שבמהלך השנה הבאה אפל צפויה להשיק דגם חדש למכשיר האייפד ולטרוף עמו את הקלפים מחדש.

הודעתה של גוגל על רכישת חטיבת הסלולר של מוטורולה וההכרזה של מיקרוסופט על שיתוף הפעולה עם נוקיה עשויות להגביר את התחרות בשנה הקרובה ולהפוך אותה לאגרסיבית הרבה יותר, לתועלתם של הצרכנים. הקואליציות שנוצרו בשוק המובייל יובילו את החברות לעשות כל שביכולתן כדי ליצור עניין סביב המותג שלהן ולדאוג שהמשתמשים יהיו מעוניינים לבחור דווקא בהן.

אנחנו רק מתקרבים לסיומה של השנה הקלנדרית הנוכחית וגל של השקות והכרזות כבר מחכה לנו בספטמבר ובאוקטובר - בעיקר משום שמדובר בתקופה שלפני החגים. בתקופה זו היצרניות נוהגות לחשוף את המכשירים החדשים לשנה הקרובה ולנסות לגרום למשתמשים להתמקד בהן על פני המתחרות. העובדה כי מדובר בתקופה שלפני חג המולד, שבו רף המכירות בעולם המערבי הוא הגבוה ביותר, אינה מקרית.

ובכל זאת, שוק הטכנולוגיה הוא שוק דינמי שיכול להשתנות בעקבות מהלכים בלתי צפויים והכרזות לא שגרתיות. עם קצב הצמיחה המרשים של החברות והתפתחות הטכנולוגיה, נדמה כי אם חברה מעוניינת להשיק מכשיר סלולרי חדש - היא מסוגלת לעשות זאת תוך חודשים בודדים, ועם קצת שיווק נכון היא יכולה לגרום למשתמשים לבזבז כסף רב על כל חידוש מינורי יחסית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים