בגלל האייפון: הגיעה העת שחברות הסלולר ימציאו עצמן מחדש

קשה לחשוב היום על תעשייה שלא מוצאת עצמה מתגוננת מפני טכנולוגיה חדשה, שמאיימת לחרב את המודל העסקי שלה. כעת, לאחר שנים שבהן חברות הסלולר פעלו ללא מתחרים, הן נדרשות להפשיל שרוולים, להסתכל לאייפון בעיניים ולמצוא פתרון

יובל דרור | 6/9/2009 8:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אנחנו מתקשים לראות את חברות הסלולר כחברות שנלחמות על חייהן. חברות הסלולר פועלות בישראל בתוך מעגל סגור: הן לא באמת מתחרות על תעריפים, ואף אחת מהן לא באמת מנסה "לשבור את השוק" באמצעות הצעה שתגרום למנויים לעבור מחברה אחת לשנייה. הן מתמקדות ב"חיזוק המותג": זו משקיעה במוזיקה, זו בבלוגים - והאמת היא שאין ביניהן שום הבדל.

אבל מאחורי הקלעים מתחולל שינוי אמיתי בטכנולוגיה שבבסיס הפעילות הכלכלית שלהן. מה שעד לפני רגע הן מכרו בכסף, הופך למוצר שניתן להשיגו בחינם: דקות שיחה. חברות הטלפוניה הקווית מרגישות את זה על בשרן.

בארה"ב גדל דור שלם של צעירים שאין להם בבית טלפון שמחובר לקו נייח. הטלפון הסלולרי הוא הטלפון היחיד שלהם - וככל הנראה זה הטלפון היחיד שיהיה להם אי פעם. על פניו נראה שלחברות הסלולר יש סיבה לחגוג: הנה, המנויים נוטשים את חברות הטלפוניה הקווית ומעדיפים אותן על פניהן. אולם הפתרון שמאפשר לשוחח בחינם יחבוט גם בפניהן.

חברות הסלולר יכולות להתנחם בכך שמדובר בצרת רבים. קשה לחשוב היום על תעשייה שלא מוצאת עצמה מתגוננת מפני טכנולוגיה חדשה, שמאיימת לחרב את המודל העסקי שלה. חברות התקליטים והסרטים נלחמות זה עשור בטכנולוגיות שמאפשרות להמיר שירים וסרטים לקבצים בפורמט דיגיטלי, ואז להעביר אותם - בחינם באמצעות
האינטרנט. העיתונים נלחמים בטכנולוגיות המאפשרות לכל אחד להפוך למוציא לאור.

בסוף המאה ה-19 פיתחה חברת איסטמן את המצל למות הראשונות שלא יועדו למקצוענים. סרטי הצילום הנגללים הראשונים של החברה נקראו "קודאק" והם היו להיט כה גדול, שהחברה הכניסה את המילה "קודאק" לשמה - איסטמן-קודאק.

איסטמן-קודאק העסיקה בשיאה כמעט 100 אלף עובדים. כיום היא מעסיקה פחות מ-24 אלף עובדים ושווי השוק שלה נאמד בפחות מ-1.5 מיליארד דולר. קודאק ניסתה להתכונן לשוק הצילום הדיגיטלי: היא השיקה מצלמות, חתמה על הסל כמי שיתוף פעולה - ובכל זאת, כשהל שוק צבר תאוצה החברה כמעט קרסה. היא התקשתה להתמודד עם השינוי.

מצד שני, לא חסרות חברות טכנולוגיה שהמציאו את עצמן מחדש פעם אחר פעם כדי להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים. האם מישהו זוכר שהמוצר הראשון של חברת HP, שנוסדה לפני יותר מ-80 שנה, היה מתנד? האם מישהו זוכר שאחר כך היא היתה אימפריה של מחשבונים?

אחרי שנים שבהן הטכנולוגיה הסלולרית פעלה ללא מתחרים, כעת נדרשות החברות להפשיל שרוולים, להסתכל לטכנולוגיה החדשה בעיניים ולמצוא לה פתרון. אחד הפתרונות האפשריים הוא להכות את הטכנולוגיה בטכנולוגיה משופרת, שתאפשר להציע יכולות חדשות שעליהן יהיה אפשר לבסס מודל עסקי חדש.

אחרי הכל, מי החברה שייצרה את האייפון הזה, שמשגע אותן? חברת מחשבים אחת - שבינואר 2007 החליטה לוותר על המילה Computers בשם שלה.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יובל דרור

צילום:

ד"ר יובל דרור. חוקר אינטרנט וטכנולוגיה

לכל הטורים של יובל דרור

עוד ב''יובל דרור''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים