למה משרד התחבורה לא רוצה לחשוף את מפת "מוקדי הסיכון" בכבישים?

במשך למעלה משנה מסתירים במשרד התחבורה מידע על "מוקדי הסיכון" בכבישים - כך שלא ניתן לעקוב אחר הטיפול במפגעים והנהגים אפילו לא יודעים ממה להיזהר. אור ירוק: נשקול נקיטה באמצעים משפטיים

גיל מלמד | 22/2/2010 7:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחוז ניכר מתאונות הדרכים בכבישי ישראל מרוכז במספר מצומצם של "מוקדי סיכון" - נקודות תורפה ידועות שגובות הרבה מאד חיי אדם לאורך השנים. רשימת מוקדי הסיכון, המקומות שבהם התרחשו יותר תאונות דרכים מכל מקום אחר, לא אמורה להיות סודית. אלא שבמשרד התחבורה סבורים אחרת שכן במשך קרוב לשנה עושים במשרד מאמץ לא מובן להסתיר ממעריב עסקים את המידע.

גם אם המדינה לא מסוגלת לטפל באותן נקודות בגלל שיקולי תקציב או מכל סיבה אחרת, אפשר היה לצפות שנציגי הממשלה יפעלו כדי להזהיר את הנהגים מפני אותן מלכודות מוות פוטנציאליות, ויגרמו להם לנהוג שם במשנה זהירות. אולם לא כך הם פני הדברים במשרד התחבורה.

לפני כמה שנים הוקמה ועדה לאיתור מוקדי סיכון וטיפול בהם שקבעה נוסחה שבוחנת את מספר התאונות ואת נפח התנועה ומחשבת את "מספר התאונות למיליון ק"מ נסיעה", כדי לקבוע היכן נמצאות נקודות תורפה ולדרג את סדר העדיפות לטיפול בהן. לאחר הסכמה על רשימת נקודות התורפה אמורה מע“צ לקדם את הטיפול באותם מוקדי אסון, ולהסיט תקציבים מפרויקטים כלליים לפרויקטים מצילי חיים.

עמותת אור ירוק פנתה בתחילת 2009 למשרד התחבורה בבקשה לקבל את רשימת מוקדי הסיכון. במשרד התחבורה פשוט התעלמו. במאי 2009 כתב מנכ"ל אור ירוק למנהל אגף היבשה במשרד התחבורה בקשה נוספת, אבל גם זו ומספר פניות נוספות בהמשך השנה זכו להתעלמות מוחלטת. בעמותה אפילו לא התקבלו תשובות שמעידות על עצם קבלת הבקשות.
צילום ארכיון: ששון תירם
כץ - מה יש לו להסתיר? צילום ארכיון: ששון תירם
במשרד התחבורה מתעלמים

בנובמבר 2009 פנה מעריב עסקים לדובר משרד התחבורה וליועץ התקשורת של שר התחבורה, ישראל כץ, בבקשה לקבל את הרשימה. גם פנייה זו, ומספר פניות שבאו בעקבותיה, זכו להתעלמות מוחלטת והרושם שנוצר מרגיז ומטריד כאחד. נראה כי במשרד התחבורה ובמע"צ מבקשים למנוע מהציבור מידע באשר למיקום של נקודות התורפה בכבישי ישראל - מידע שעשוי להציל חיים.

לפני כשבוע התקבלה ממע"צ רשימה חלקית, הכוללת את שמות נקודות התורפה שבתוכנית העבודה לשנת ‭.2009‬ אולם הרשימה לא כללה כל הסבר לגבי מצב העבודות בשטח. למרות הבקשות החוזרות והנשנות, לא הצלחנו לקבל את נתוני התאונות המדויקים ב"נקודות התורפה" על כבישי ישראל. לפיכך לא ניתן לבחון האם הנקודות שנבחרו לתיקון עומדות בקריטריונים של "הנוסחה", או שמא הבחירה בהן הושפעה ממניעים אחרים.

למעריב עסקים נודע עוד, כי נכון לפברואר 2010 לא קיימת עדיין "רשימת מוקדי סיכון" מוסכמת שם יש לבצע תיקונים השנה. ככל הידוע,

בין אנשי המקצוע של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבין אנשי מע"צ ומשרד התחבורה אין הסכמה לגבי קרוב לשליש מסך נקודות התורפה. המשמעות עלולה להיות שכשליש ממוקדי הסיכון הקשים ביותר בישראל לא מטופלים כלל, בנוסף למאות מוקדי סיכון אחרים שפשוט "לא עומדים בקריטריונים".

הבעיה הבסיסית איננה תקציבית, אלא בעיה של הגדרת סדרי עדיפויות. הממשלה הקציבה עשרות מיליארדי שקלים להשקעה בתשתיות בשנים הבאות, אבל רק אחוז קטן מושקע בתשתיות הבטיחות בדרכים. לו היתה מתקבלת החלטה להסיט ‭10%‬ מתקציבי הבניה של פרויקטים חדשים לשיפור אחזקת הכבישים וטיפול במוקדי סיכון, אפשר היה לצמצם את מספר התאונות והנפגעים בעשרות אחוזים.

מעמותת אור ירוק נמסר, כי הנתונים נחוצים להם לצורך מחקר להערכת סכנת ההיפגעות ב"כבישים אדומים". היות שהמידע לא התקבל במשך כשנה, בעמותה נשקלת האפשרות לפנות לערכאות משפטיות כדי לחייב את המשרד להעביר לידיהם את הנתונים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים