נתניהו מציג: רפורמה מצומצמת בתחבורה
עקב התנגדות האוצר לרפורמה המקורית, המוערכת בכ-50 מיליארד שקל, תוגש בעוד יומיים לממשלה תוכנית חלקית שתכלול רק פרויקטים שיתקיימו ב-10 השנים הקרובות בעלות משוערת של 27.5 מיליארד שקל. חיבור קריית שמונה לאילת נדחה בינתיים לעשור הבא
זאת עקב התנגדות משרד האוצר ושר האוצר להיקפה של הרפורמה המקורית, שהייתה אמורה לעלות כ-50 מיליארד שקלים. לטענת האוצר מדובר בתוכנית רחבת היקף שתכבול את התקציב השנתי למשך שנים ולא תיתן את הפתרונות המיידים לקירוב הפריפריה למרכז.
על פי הרפורמה המצומצמת, העלות המשוערת של הפרויקטים המיידים (10-5 שנים) ברפורמה תעמוד על כ-27.5 מיליארד שקל. לגבי התוכניות ארוכות הטווח (כלומר, למעלה מ-10 שנים), הוחלט כי הן ייכללו בתכנון, אך לא יתוקצבו לעת עתה. התוכנית החלקית תוצג בממשלה בעוד יומיים (ד'). פיתוח התשתיות מקריית שמונה לאילת נדחה בשלב זה ומתוכנן לשלב השני של הפרויקט המתוכנן לעשור הבא.
בין הפרוייקטים המיידים המתוכננים: הקמת מסילת ברזל בין כרמיאל לחיפה, בעלות של 3.4 מיליארד שקל, הקמת מסילת העמק (חיפה-בית שאן-שייח' חוסיין), בעלות של 3.4 מיליארד שקל, הקמת המסילה המזרחית (לוד-חדרה), הקמת מסילה רביעית בנתיבי איילון, חשמול הרכבת ורכישת ציוד נייד עבור הרכבת בהיקף של יותר מ-11 מיליארד שקל.
השלב הראשון של התוכנית כולל גם פיתוח כבישים. למשל הארכת כביש חוצה ישראל צפונה (עין תות-צומת סומך וצומת סומך-כברי), בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, מהם כ-2 מיליארד במימון המגזר הפרטי.
השלב השני של התוכנית שיחל בשנת 2020 ואילך יכלול הקמת מסילת רכבת בין קרית שמונה לכרמיאל, מסילת רכבת לאורך כביש חוצה ישראל, מסילת רכבת לאילת וכן כבישים מהירים בצפון והמשך כביש חוצה ישראל דרומה עד צומת הנגב.
"אין סיבה שבארץ הקטנה שלנו לא תהיה רשת כבישים מהירה.
אנחנו צריכים לעלות על הכביש בקריית שמונה ולנסוע בלי רמזור על הדרום", אמר נתניהו. "בעזרת התוכנית נקרב את הפריפריה למרכז, כדי שהאזרחים יגורו שעה או שעתיים מתל אביב. הרשת תאפשר אינטגרציה של האוכלוסיה ופיתוח כלכלי של הפריפריה".
נתניהו התייחס גם להיעדרו של שר האוצר ממסיבת העיתונאים. "אנחנו מדברים עם שר האוצר כל הזמן", אמר, "הוא מעודכן בפרטים, והוא יביע את עמדתו בישיבת הממשלה ביום רביעי".
לדברי כץ מדובר בתוכנית לאומית בעלת חשיבות כלכלית ממדרגה ראשונה שתחבר את הנגב והגליל לליבה של מדינת ישראל. לדבריו, התוכנית תביא לצמיחה כלכלית, תחסוך בפקקים ובעומסי תנועה וכן תשפר את הבטיחות ואת איכות הסביבה.
"כ-30% מהאוכלוסיה במדינת ישראל גרה כיום בגליל ובנגב. היעד המרכזי של התוכנית החדשה הוא להביא לכך שלפחות 45%-50% מהתושבים במדינה יגורו בנגב ובגליל. יש לכך חשיבות ביטחונית וגם חברתית", הוסיף שר התחבורה.