במשרד התחבורה ממשיכים להסתיר איזה כבישים הכי מסוכנים

במקום פשוט לפרסם את רשימת "נקודות התורפה" של כבישי ישראל ואולי למנוע הרוגים נוספים בתאונות, משרד התחבורה ממשיך להתחמק - ואף מעביר לתקשורת רשימות מטעות, חלקיות ומאוד נוחות לו. לידי מעריב עסקים הגיעה הרשימה שהמשרד לא רוצה שתכירו. תחקיר מיוחד

גיל מלמד | 25/2/2010 7:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היכן נמצאים "מוקדי הסיכון" על כבישי ישראל - אותם מקומות שבהם יש לכל אחד מאיתנו סיכוי מוגבר להיפגע? במשרד התחבורה לא באמת מעוניינים שתדעו. כבר יותר מ‭3-‬ חודשים מנסה מעריב עסקים לקבל רשימה ברורה ופשוטה: מהן נקודות התורפה הללו שבהן מתרחש מספר חריג של תאונות דרכים, ומהו לוח הזמנים הצפוי לטיפול בהן?

החשיבות של פרסום נתונים כאלה רבה. ראשית, היא תאפשר לציבור הנהגים להבין היכן הם צפויים להיתקל במפגעים שכבר גבו את חייהם של אחרים ולנהוג שם בהתאם. שנית, היא תפעיל לחץ על הגורמים האחראים לתשתיות לפעול בהקדם כדי לסלק את המפגעים. בנוסף, ולא פחות חשוב, היא תגרום להפניה של תקציבים - ולא מדובר בתקציבים גדולים מדי - כדי לפתור אחת ולתמיד את הבעיה.

אבל משרד התחבורה כאמור לא רוצה שהמפה הזאת תפורסם. כל כך לא רוצה, שהוא משתמש בכל מיני תרגילים מוזרים כדי למנוע מאיתנו את פרסומה. תחילה הבטיח לשלוח אותה - ולא שלח. אחר כך קיבלנו כל מיני פקסים בלתי קריאים ושברי נתונים - הכל כדי שלא נוכל לדעת מה באמת מתרחש על הכבישים שלנו.

לאחר שסירבנו לוותר והצגנו מעל דפים אלה את דבר ההתחמקויות של המשרד, הגיעה לעיתון מתחרה - בצירוף מקרים מוזר - מפה חלקית של המפגעים; מפה מאוד קלה לעיכול עבור משרד התחבורה (במיוחד בזכות ידיעה נוחה שפורסמה לצידה). 

כמובן שמהחומרים שכן הגיעו אלינו בטפטוף במהלך השבוע, ומן הרשימה המאוד מצומצמת שטופטפה גם אל עיתונים אחרים, נעדרים עשרות רבות של מוקדי סיכון, כולל כאלה שהעבודה עליהם החלה כבר לפני שנתיים ושלוש אך טרם הסתיימה.
צילום ארכיון: ששון תירם
כץ - ממשיך להתחמק צילום ארכיון: ששון תירם
להציל 60 נפשות בשנה

לפי ההגדרות המקובלות, "מוקד סיכון" הוא אתר, קטע דרך או צומת, שבו מתרחש מספר תאונות חריג ביחס למה שאפשר היה לצפות לו בהתחשב בנתוני התנועה. ההערכה היא שטיפול בכל מוקדי הסיכון בישראל, היה חוסך מדי שנה את חייהם של כ‭60-‬ בני אדם ומונע פציעות של אלפים נוספים.

כדי לתקן את כל נקודות התורפה, ולהפוך את רובן למקומות בטוחים, נדרש תקציב זעום

ביחס לתקציבי הענק של מע"צ ושל משרד התחבורה. אלא שהתקציב הזה לא תמיד מגיע, ובטח שלא בקצב הראוי.

כדי לדעת היכן נמצאות נקודות התורפה ברשת הכבישים הישראלית, לכל הפחות אלה שכבר זוהו על-ידי גופי משרד התחבורה ומשטרת ישראל, וכדי להעריך את קצב הביצוע של השיפורים ההנדסיים שמבוצעים בהן, דרוש הפירוט המלא של אותן נקודות, ובמיוחד דוח הביצוע שלהן.

כפי שפורסם השבוע במעריב עסקים, עמותת אור ירוק מבקשת לקבל את הנתונים הללו ממשרד התחבורה כבר מאז תחילת השנה שעברה, ועד לרגע זה לא קיבלה אותם, ואילו מעריב עסקים מבקש לקבל אותם מאז נובמבר שעבר, אך הצליח לקבל נתונים חלקיים בלבד. השאלה היא: ממה חושש שר התחבורה, ישראל כץ, וממה חוששים אנשי משרדו?.

בלי פרטים נוספים

לאחר ניסיונות רבים לקבל את רשימת מוקדי הסיכון בדרכים רשמיות, הגיעה לידינו - בדרכים לא רשמיות - רשימה של כמה עשרות נקודות תורפה. מרשימה זו נעדרו מספר התאונות והנפגעים בכל נקודה, לכן לא יכולנו לקבוע האם ההגדרה של אותן נקודות כ"נקודות תורפה" בוצעה בהתאם לקריטריונים המקובלים.

בהמשך קיבלנו ממע"צ רשימה שכוללת 125 נקודות כאלו, אלא ששוב, למעט אזכור שם הנקודה, לא מופיע כל פרט נוסף כמו מספר התאונות שהתרחשו בה. בקשה שהעברנו למע"צ לקבלת הפרטים החסרים נותרה ללא מענה.

עוד בלט בהיעדרו מרשימות משרד התחבורה ומע"צ מידע כלשהו אודות מצב העבודות בשטח והתקציב שהוקצה לטיפול בכל נקודה.

יהודה לחיאני
תאונה - משרד התחבורה מפרסם מה שנוח לו יהודה לחיאני
הבדלים ברשימות

ביום שני השבוע, לאחר שפורסם במעריב עסקים כי משרד התחבורה מסתיר מידע אודות מוקדי הסיכון, פלט מכשיר הפקס אצלנו רשימה חסרת כותרת ובה 63 מוקדי סיכון (כנראה) שרובם שונים מאלה שמופיעים בשתי הרשימות הקודמות שקיבלנו.

ברשימה זו, לראשונה, ישנה התייחסות למספר התאונות שהתרחשו בכל מוקד סיכון ותיאור קצר של השיפורים המתוכננים במקום; אולם אין כל אינדיקציה לתקציב שהוקצה לכל נקודה או לסטטוס העבודות: מתי אם בכלל הן החלו, ומתי אם בכלל הן יסתיימו.

אנחנו לא הסתפקנו בנתונים החלקיים, בעיקר לנוכח העובדה שקיימים הבדלים ממשיים בין 3 הרשימות שבידינו, אבל גם לא התייאשנו ופנינו שוב לדובר משרד התחבורה, ליועץ השר וגם לדובר מע"צ, וביקשנו את הפרטים החסרים.

אתמול העביר לנו דובר משרד התחבורה רשימה מפורטת יותר של 53 מבין מוקדי הסיכון, רובם מתוך הרשימה הלא-רשמית שהייתה לנו, עם רמז כללי אודות מצב ביצוע העבודות בהן, אבל ללא הנתונים החשובים באמת - מועד סיומן המתוכנן. בנוסף, לא קיבלנו הסבר להבדלים בין הרשימות השונות או סיכום ברור אחד לגבי מהם מוקדי הסיכון ה"פתוחים" כרגע על כבישי ישראל.

ברשימה "שלנו" נכתב, למשל, שצומת נהריה "ממתין לאישור תקציבי", אבל ברשימות משרד התחבורה הוא כלל לא מופיע. לגבי הצומת לכיוון היישוב מושרייפה נכתב בדוח "שלנו" שהביצוע "הופסק", אבל בדוח משרד התחבורה כתוב שהוא "מוכן". 

גם העבודות בצומת הפיקוד בנצרת, הופסקו לפי דוח אחד, אבל נמצאות "בביצוע" לפי משרד התחבורה. אי העקביות בין הדוחות השונים ודרך הייסורים שעלינו לעבור כדי לקבל דוח קוהרנטי ואמין, מעלים ריח כבד מאוד שמשהו לא מתנהל כשורה.

דובר משרד התחבורה הפנה אותנו אל דובר מע"צ לקבלת עדכון אודות מצב ביצוע העבודות, אבל עד לרגע פרסום הידיעה לא קיבלנו ממי מהם את הפרטים החשובים והחסרים.  

הסיפור המלא - מחר בעסקים שישי

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים