שר התחבורה מציג: התוכנית להגברת הבטיחות בדרכים
ישראל כץ ואוריאל לין הציגו את התוכנית החדשה שאמורה לעצור את הקטל בדרכים: אפס סובלנות, הכפלת קנסות והארכת פסילת רישיונות
למרות שמטרת התוכנית כללה התייחסות לנושאים הקשורים בעיקר לאוכלוסיות חלשות ופגיעות כמו ילדים, הולכי רגל ורוכבי אופניים - עיקרה דווקא התמקד בהגברת האכיפה כנגד נהגים בכלל וכנגד אוכלוסיות "פוגעניות" בפרט, כגון: נהגים צעירים, משאיות ואוטובוסים, נהגים הנוהגים ללא רישיון ועברייני תנועה מועדים.
"תוכנית העיבוי" שהוצגה במסיבת העיתונאים כללה את הנקודות העיקריות בהן הרשות מתכוונת להתמקד וכן הצעות חוק להגברת האכיפה בדרכים, זאת ללא התמקדות בהצעות וללא מתן לוחות זמנים או הקצאת תקציב.
בין ההצעות: השקת "תוכנית הסברה נרחבת ליידוע ציבור הנהגים והולכי הרגל בנוגע לרמת הזהירות הנדרשת בחציית כביש בכלל ובהתקרבם למעבר חצייה בפרט". במסגרת התוכנית הוצע, כי לנהג שעובר על החוק ולא מאפשר חצייה בטוחה להולכי רגל, יוכפל הקנס מ500- שקל, ל1,000- שקל.
כמו כן, התוכנית קובעת מדיניות של "אפס סובלנות" לנהגים צעירים - איסור מוחלט על אלכוהול בדמם של נהגים עד גיל ,24 הרחבת תקופת הליווי לנהגים צעירים ל5- חודשים במקום 3 חודשים, מערכת ניטור נהיגה ברכב שמאפשרת קבלת מידע על אופי הנהיגה ("קופסה ירוקה") ו"העשרת לימוד תורת הנהיגה".
אחת
ההצעות שהעלתה הרשות אתמול בדיון, היתה לחייב התקנה של "מתקן בו ניתן לייצב מכשיר סלולרי ברכב שבו נוהג נהג צעיר", אולם הצעה זו הוגדרה כ"אבסורדית" על ידי מומחי בטיחות.
"מחקרים הוכיחו שאין כמעט הבדל בין דיבור בטלפון סלולרי עם או בלי דיבורית, ובשני המקרים הסחת הדעת של הנהג שקולה לנהיגה תחת השפעת שכרות קלה", אמרה מומחית בטיחות למעריב עסקים. "הצבת 'דיבורית' משדרת מסר מכשיל ומסוכן כאילו שיחה סלולרית עם דיבורית היא שיחה בטוחה", הוסיפה המומחית.
בכל הנוגע לטלפונים סלולריים, התוכנית מציעה השקת קמפיין הסברה, קידום חקיקה שתחייב התקנת דיבורית, העלאת הקנס מ1,000- שקל ל1,500- שקל וכן הרחבת סמכויות האכיפה לפקחים עירוניים.
בכל הקשור לנהגי משאיות ואוטובוסים התוכנית הציעה לחייב שימוש במערכות ניטור נתוני נסיעה שישדרו את נתוני הנסיעה של הנהג למוקד, ולחייב נהגים לעבור הכשרה בעת רכישת משאית חדשה.
בנוסף להצעות אלו, התוכנית העלתה מגוון הצעות כלליות שנועדו להגביר את הבטיחות בדרכים, כגון: מתן סמכויות לפקחים עירוניים למניעת "שיבושי תנועה בערים", יצירת "שיטת פיקוח טובה יותר על מי שנוהג ללא רישיון תקף", לבחון את מידת היעילות של תקנה המאפשרת לפסול רישיונות ל5- שנים ולהכפיל את התקופה המירבית ל10- שנים. כמו כן, התוכנית מציעה להגדיל את הקנס על כניסה לצומת באור אדום מ1,000- שקל כיום ל2,500- שקל ולקיים הדרכה לרוכבי אופניים.