להתפרנס בכבוד: eBay מחזיר את הכוח לסוחרים הקטנים

י', מנהל בחברת היי-טק, אבל גם סוחר בחפצי אמנות באתר המכירות העצום, החוגג החודש 15 שנים; טלי עזבה את עבודתה לפני 3 שנים ומתפרנסת רק מהמסחר באתר; גם לשמואל זה מקור פרנסה עיקרי. סיפורם של האנשים שפועלים ב-eBay

אור קרמר | 8/9/2010 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כשחשבנו על כתבה לכבוד ראש השנה רצינו שהיא תהיה מעניינת מצד אחד, כזו שתמשוך את הקורא בהפוגות שבין הארוחות, אך מצד שני גם תתאים לרוח החג, ההתחדשות והשנה שבפתח.

כבר זמן רב אני מתעניין בסוחרים המקוונים ובעיקר באלו שעושים זאת באתר המכירות העצום eBay, החוגג החודש 15 שנים של מסחר ברשת (עם רווח נקי של 2.4 מיליארד דולר בסוף 2009 וכ-16.5 אלף עובדים ברחבי העולם, א.ק).

בכתבה הזו לא תמצאו סיפור על אנשים שעובדים מהבית ומגלגלים מאות אלפי שקלים בשנה. גם מדריך מזורז לסוחר המתחיל לא יינתן פה לצערם של אלו שידם מגרדת רק מעצם המחשבה על "הכסף הקל". את כל אלו תוכלו למצוא באינטרנט, ביוטיוב, בשלל תוכניות לימוד, בפורומים ובספרים שונים.

מלבד היכולת לסחור עם כל העולם, מכל מקום באופן עצמאי ובכל זמן נתון, החזירו eBay ודומיו את הכוח (או לפחות חלק ממנו) לאנשים הקטנים. הסוחרים הקטנים עומדים ומתפרנסים בכבוד אל מול רשתות הקמעונאות הגדולות, אלו שקמו על מנת למגר ולהדוף את הסוחר הקטן מהשוק. ה-eBay החזיר את הגלגל מעט אחורנית ויצר פלטפורמת מסחר קלאסית עם יתרונות ומאפיינים מודרניים ומתקדמים.
חיים כפולים

אלו שהסכימו להתראיין לכתבה הזו הם בדיוק כמוני וכמוכם, אלא שהם עושים את משכורתם החודשית או את התוספת להכנסה העיקרית ממסחר מקוון בחפצי אומנות, אוזניות, בגדים מסורתיים, מוצרים שונים ועוד. אף על פי שהם סוחרים בפריטים שונים, לכולם מכנה משותף אחד אותו הם דואגים להדגיש ולהבהיר - מדובר בעסק ועבודה לכל דבר על כל המשתמע מכך.

י', בשנות השלושים המאוחרות ואב לשניים, עובד במשרה ניהולית בחברת היי-טק גדולה בתל אביב. הוא שומר בקנאות על הפרדה ברורה בין חייו האינטרנטיים כסוחר בחפצי אומנות ואלקטרוניקה ומנהל פורום eBay באתר תפוז, לבין חייו הפרטיים. למרות שהוא סוחר באופן רציני במהלך חמש השנים האחרונות בנוסף לעבודתו הקבועה, מעטים מהאנשים הסובבים אותו היודעים על כך.

י' התחיל להתעניין במסחר

המקוון אחרי ששמע על כך בלימודיו האקדמיים. מבחינתו, תוספת הכנסה כעצמאי היא הדרך המתאימה ביותר. אחרי גישושים ראשונים באתר הוא החליט ללכת עם זה עד הסוף ולמכור חפצים ישנים שהיו לו בבית. כשסיים עם "השטויות" מהבית לדבריו, כדוגמת מגפים ישנים של אשתו שמכר ללקוחה בריטית תמורת 10 פאונד, התחיל לסחור באוזניות פשוטות על מנת לצבור אמינות ומוניטין כסוחר.

כיום מציע י' למכירה כמה מאות מוצרים כאשר מחירו של הפריט הזול ביותר אצלו עומד על 6 דולר, והפריט היקר ביותר - יצירת אומנות מקומית - שווה כ-4,000 דולר. לדבריו, הפריטים הנמכרים ביותר אצלו הם דווקא אלו שהוא מכנה "מוצרי קופה" ב-20 שקל, אלו אותם פריטים שנמצאים ליד הקופות בסופר או בחנויות ושהצרכנים לא חושבים יותר מדי לפני שהם קונים אותם.

משלוח לאי מרטיניק

טלי, בת 36 ממרכז הארץ, סוחרת ב-eBay כבר שנתיים ובמהלך השנה האחרונה זו עבודתה היחידה. היא עזבה את מקום העבודה הקודם שלה לפני כשלוש שנים במטרה להקים עסק עצמאי. אחרי ביקור ראשוני ב-eBay הבינה לדבריה את הכוח והפוטנציאל האדירים שיש לפלטפורמה הזו וזנחה את רצונה לעסוק בנדל"ן.

טלי מסרבת לחשוף במה היא סוחרת מחשש שזה יפגע בעסק שלה, אבל מוכנה לגלות שמדובר במוצרי צריכה. לדבריה המחזור העסקי שלה עומד על כ-5,000 דולר בחודש, כשברשותה כ-200 פריטים אותם היא מוכרת ב-15-60 דולר. כשאני מבקש ממנה לנקוב במקום האקזוטי ביותר אליו שלחה את מוצריה, היא מספרת על לקוחה מצרפת שרצתה שהפריט אותו הזמינה יחכה לה בבית הנופש שלה באי מרטיניק שבקריביים.

מעיל בוכרי ב-200 דולר

שמואל, בן 45 מקריית שמונה, עזב את עבודתו בחינוך והדרכת נוער אחרי עשרים שנה וכעת הוא עובד במשרה מלאה במסחר מקוון בעתיקות, יודאיקה ופרטי אספנות. כשהתחיל להתעניין ולסחור בפריטים שהיו לו בבית כדוגמת דיסקים ישנים אביו לא האמין לו שמישהו יקנה תמונה או ציור דרך האינטרנט מבלי לראות אותה ולחוש אותה באופן פיזי.

הלקוח הראשון הרציני שלו היה קנדי שמתגורר בחווה מבודדת, שקנה ממנו מעיל בוכרי בכ-200 דולר. אחרי שקיבל את אישורו של אביו לצלם ולהעלות תמונות של שטיחים וחפצים אחרים ל-eBay, הוא עשה קורס במט"י (מרכז טיפוח יזמות של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, א.ק), והפך את המסחר ב-eBay לעסק לכל דבר.

כיום, שמואל מרוויח מעבודתו ב-eBay כ-70 אלף שקל בשנה, כאשר טווח המחירים של מוצריו נע בין דולר אחד ל-5,000 דולר. הוא לא יכול לנקוב במספרים מדוייקים לגבי כמות הפריטים שהוא מציע למכירה, מכיוון שפעמים רבות הוא מציע "סל" מוצרים המורכב מפרטים אחדים. לא מזמן הוא מכר מחברת לימוד ספרדית שהיתה שייכת לגולדה מאיר, "הנשים היהודיות בארצות הברית מאד אוהבות אותה", הוא מספר.

אותה הכוס - מחירים אחרים

כאמור, מדובר בעסק לכל דבר אשר צריך להקדיש לו זמן רב, הן ללימודים אודות השוק אליו הסוחרים נכנסים והן לגבי רמת השירות. י' וטלי מדגישים כי השירות אותו הם נותנים ללקוחות שלהם הוא שעושה את ההבדל.

"אני עובדת 24/7. אני חייבת להיות אונליין כל הזמן ולענות למיילים כל הזמן. הלקוח בסינגפור לא מתעניין בזה שאת רוצה לנוח. השירות זה מה שמבדיל אותך מאחרים, ולמרות שהעסק מתקיים באינטרנט, העבודה היא מול אנשים", אומרת טלי.

לטענתו של י' אי אפשר להצליח במסחר ב-eBay מבלי לאהוב ולהכיר את המוצרים שאתה מוכר. "לפני שאתה עולה עם מוצר מסוים אתה צריך לעשות תחקיר על המוצר. צריך לאהוב את המוצר על מנת לתת את הערך המוסף. כשאתה בודק למה אותה כוס נמכרת גם ב-50 דולר וגם ב-10 דולר, אתה מבין שיש הבדלים בין המוכרים".

"התקשורת פה היא קריטית. אתה מבלה המון במענה על מיילים ואם אתה רוצה לצאת לחופשה אתה לוקח את הלפטופ איתך ועונה על שאלות", אומר י' וטוען בתוקף כי לא מדובר ב"להרים כסף מהרצפה כפי שרבים חושבים".

בעסק כמו של שמואל הדגש שהוא שם על הכרת הפריטים וערכם הוא קריטי. לדבריו, "צריך להבין בזה. אני מתייעץ עם מומחים ומכיר הרבה אנשים טובים בארץ ובחו"ל. אני שולח למוזיאונים תמונות כדי לקבל מושג על הפריטים שיש לי, ומתייעץ עם גלריות, אספנים ומומחים. אתה לא יכול למכור משהו שאתה לא יודע מהו".

שמואל מספר כי לפני כמה שבועות הוא מכר פריט מסוים ב-200 דולר אחרי שקנה אותו מסוחר אחר ב-eBay תמורת 50 דולר. לדבריו, מציאות כאלה הן נדירות אך קורה שאנשים לא יודעים את ערכם של החפצים אותם הם מציעים למכירה.

חלון ראווה לכל העולם

מלבד הקפיצות לדואר על מנת לשלוח את החבילות, העבודה כולה מתבצעת מהבית. שמואל אומר שהוא מקדיש לכך כ-8 שעות ביום, בשעות הבוקר והערב המאוחרות. למרות שהוא נהנה לעבוד מהבית, ובמיוחד בחופש הגדול בו היה לו זמן רב לילדיו, הוא מציין כי זה לא פשוט שאין מישהו לשתף אותו. בנוסף לכך הוא טוען, כי הריחוק ממרכז הארץ פוגע ברווחיות שלו.

גם טלי מודה שהעבודה מהבית זה החלק הקשה למרות היתרונות הברורים שבדבר. "מי שרגיל להיות בחוץ ולהיפגש עם אנשים מתקשה", היא אומרת. כשהיא רוצה לצאת החוצה היא לוקחת את הלפטופ שלה איתה לבית קפה.

בעוד העבודה נעשית מהבית, מסתבר שהפידבקים המגיעים מהארץ והעולם הם חלק בלתי נפרד מחוויית המכירה ורוח העסק. מלבד הסיפוק אותו מקבלים השלושה מהמענה והטיפים שהם נותנים לגולשים בפורום בתפוז, נראה כי הקשרים עם הלקוחות בחו"ל וההנאה שלהם היא הבונוס העיקרי.

לדבריו של שמואל הוא שומר על קשר עם הלקוחות שלו שמעבר לים. אחד מהלקוחות שלו בבלגיה משתדל לעדכן אותו מדי פעם בפרטים על חתונתו הקרובה, מקפיד לכתוב לו על היהודים במדינה ונותן לו עצות לגבי המשלוחים.

טלי טוענת כי לעיתים מתפלאים על כך שהיא מישראל והיא "מתקשה להאמין עד כמה אוהבים אותנו בעולם". הלקוחות שלה נהנים לקנות משהו שמיוצר בישראל ומזה שיש מישהו שמתעסק במסחר אלקטרוני בישראל, ושלא מדובר רק במה שרואים בטלוויזיה. היא אומרת שהסוחרים בפורום מתלוננים לעיתים קרובות על הלקוחות, אך לדעתה זה תלוי במה שאתה נותן ללקוח.

י' מסכם ואומר כי לתפיסתו, ה-eBay "זו בסך הכל פלטפורמה אשר לא שונה מדוכן ברחוב או חנות בקניון. אם אתה יודע את הדרך לשווק ללקוחות שלך ואתה יודע למצוא את הסחורה במחירים אטרקטיביים, אז את אותה הסחורה שרצית למכור בקניון תמכור ב-eBay. היופי הוא שלחנות בכרמיאל יש חלון ראווה רק בכרמיאל, וב-eBay יש לך חלון ראווה לכל העולם".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->