רבע מעובדי הרשות פורשים - ומאשימים: "יש אווירת איומים"
מאז הוחלף המנכ"ל, רבע מעובדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרשו או פוטרו. העובדים מתלוננים: "ההנהלה החדשה לא יודעת מה עושה כל אגף ברשות, והיא יוצרת סביבה אווירה של חשאיות - אין עשייה, לא סופרים את אנשי המקצוע". היו"ר אוריאל לין: "כמה מהעובדים שפרשו - טוב שפרשו". ממלא מקום המנכ"ל דוד עוזר: "בתקופתי תוכננו תוכניות רבות ובוצעו מהלכים חשובים"
3 העובדים הבכירים שעזבו הם המדען הראשי של הרשות, דוד שנער, שהתלונן בפני מעריב עסקים על ניהול כושל של הרשות, ויונת מרטון, אשת מקצוע ברשות שעזבה לטובת תפקיד במינהלת העתקת בסיסי צה"ל לנגב. העובד השלישי הוא ראש מינהל תנועה ותשתיות, ד"ר דן לינק, שנחשב לאחד מאנשי המקצוע המוערכים בתחומו ופרש לגמלאות, אך יוסיף, ככל הנראה, לעבוד כיועץ חיצוני של הרשות.
בנוסף, פוטרו שתי רכזות מינהליות, לאחר שאחת מהן טענה כי עזבה את עבודתה תחת איומיו של ממלא מקום המנכ"ל, דוד עוזר. עוזר מצידו אמר למעריב עסקים כי מעולם לא איים על עובדים.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא הגוף המקצועי, שעליו הטילה המדינה את תיאום הפעולות שנועדו לצמצם את הקטל בדרכים, תוך צמצום נזקים כלכליים שמסתכמים מדי שנה ביותר מ-20 מיליארד שקל.
ביוני 2009, לנוכח מערכת היחסים העכורה בין מנכ"ל הרשות דאז, יאיר דורי, ליו"ר מועצת המנהלים של הרשות, זיוה פתיר, אולץ דורי להתפטר. פתיר, שהתפטרה בעצמה כחצי שנה מאוחר יותר, מינתה כממלא מקום המנכ"ל את סמנכ"ל הכספים של הארגון, דוד עוזר.
בשיחה עם העובדים הבטיחה פתיר כי מדובר במינוי זמני ל-3 חודשים בלבד, בין השאר מפני שעוזר לא עמד בדרישות הרקע המקצועי להן נדרש בשעתו המנכ"ל הפורש, וגם מכיוון שמדובר בהקפצה לדרגה המקבילה לדרגת מנכ"ל של משרד ממשלתי.
מועצת הרשות קיימה אמנם הליך מסודר לבחירת מנכ"ל חדש, אך בלחץ היועצים המשפטיים של משרד התחבורה, בוטל המהלך עם פיזור המועצה הקודמת ועד למינוי מועצת מנהלים חדשה. בפועל, למרות שהמשך כהונתו של עוזר לא הובא לאישור הממשלה, הוא מוסיף לכהן בתפקיד המנכ"ל בפועל, ולטענת מספר רב של עובדים הוא משמש כעושה דברם של מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, ושל יו"ר הרשות שהחליף את פתיר, עו"ד אוריאל לין.
אלא שהעובדים אינם מרוצים מתפקוד ההנהלה. "ההנהלה מנהלת את הארגון בשיטות הפחדה", טוען גורם בכיר ברשות. עובדים בכירים נוספים ברשות מוסיפים כי לאחרונה בוצעו הסטות כספים דרמטיות, מבלי שקדם להן דיון מקצועי מעמיק, וללא הוכחת עלות תועלת. "הוצגה תוכנית עיבוי, שמשמעותה הסטה של 21 מיליון שקל לתחומים שקשורים ברובם בהגברת האכיפה ובהעברת כספים לתחום החינוך",
לדבריו, "לא מדובר במקורות כספיים חדשים, אלא בהסטת כספים מתוכניות קיימות לשימושים אחרים. לכן זו אינה תוכנית עיבוי, כי אם משיכת השמיכה מצד לצד. זוהי התערבות בוטה בניהול השוטף של הרשות, שמבוצעת בחסות ממלא מקום המנכ"ל, ומדובר חד משמעית בפגיעה בבטיחות".
גם מי שעדיין מועסק ברשות אינו מרוצה מההנהלה. לדברי אחד העובדים, "עד לפני כשנתיים הרשות היתה סביבת עבודה עם חזון, עשייה ותחושת אופטימיות. מרגע שדורי 'התפוטר' קיימת ברשות תחושה של מוות קליני: אין עשייה, אין חידוש והתחושה היא שלא סופרים את אנשי המקצוע - לא מנהלי הרשות כלפי פנים, לא גופים שאנחנו עובדים מולם כלפי חוץ, ובמיוחד לא סופרים אותנו בתוך משרד התחבורה".
עובד נוסף מותח גם הוא ביקורת על ההנהלה. "עוזר הוא ממלא מקום נוח לכולם. הוא חסר עמוד שדרה, ולכן הוא נוח לשר התחבורה וליו"ר המועצה", אמר . "לין הגיע לרשות עם אג'נדה מלפני 25 שנה. הוא לא מקשיב לגורמים המקצועיים והוא גרם נזק עם תוכנית העיבוי, שבה שולבו אלמנטים בניגוד לעמדה המקצועית של הרשות".
עובדת לשעבר שהיתה מקורבת להנהלה, מביעה געגועים למנכ"ל הקודם. "דורי ידע לנהל את הרשות וידע להוציא מכל יחידה את המרב", היא אומרת. "אבל ההנהלה לא יודעת מה עושה כל אגף, והיא יוצרת סביבה אווירה של חשאיות, כאילו מדובר בשב"כ ולא בארגון שמטרתו לצמצם את הקטל בדרכים. היא עוסקת בענייני משמעת פעוטים כמו רס"ר בצבא, ובין השאר, היא אף גורמת לכך שיחסי העבודה הפכו עכורים. לא מעט עובדים מוכשרים עזבו בגלל מי שנמצא בהנהלה".

בתגובה על הדברים אמר לין כי "תוכנית העיבוי של הרשות הוכנה יחד עם כל ההנהלה המקצועית של הרשות במהלך 3 ישיבות, וגם אני תרמתי לתוכנית מניסיוני. תוכנית זו ודאי שלא גורמת נזק, אלא משדרגת את הבטיחות בישראל".
"הרשות עמדה בסיטואציה לא קלה, והעובדים הבינו שהיא מוקמת לפי החוק למשך 5 שנים, ובתום התקופה תתקבל החלטה אם היא תוסיף להתקיים בעתיד. באופן כללי, כמה מהעובדים שפרשו טוב שפרשו - הם תרמו בכך לארגון".
"ישנם מספר עובדים שגורמים נזק לארגון, במיוחד אחד מהם שמוכר גם לראשי משרד התחבורה. המינוי של דוד עוזר בוצע לפני כשנה, וחזקה על היועץ המשפטי של משרד התחבורה שהוא בוצע כדין. עניינית, לנסות להחליף את עוזר בתקופה כזאת יכולה היתה להיות שגיאה חמורה".
מעוזר נמסר בתגובה כי "קיבלתי את הרשות לפני כשנה עם 69 עובדים, וכיום יש בה 64 עובדים - ולכן לא יכול להיות שרבע מהעובדים פרשו בתקופתי. עניינית אפשר לעבור ולהסביר לגבי כל עובד ועובד מה היו מניעי הפרישה שלו".
"אני ידוע כבעל יחסי אנוש טובים בכל מקום בו עבדתי בעבר, ואם יש אדם אחד או שניים שאני לא מוצא חן בעיניו - זה לא מעיד על תפקודי. אין זה נכון שבתקופתי הרשות לא תפקדה, נהפוך הוא: בתקופה זו תוכננו תוכניות רבות ובוצעו מהלכים חשובים. יש קומץ קטן של עובדים ששמו להם למטרה לשפוך את דמי, ואסור שהתקשורת תשרת אותם ובתוך כך תפגע בי, במשפחתי וברשות הלאומית".