"הרפורמה בלימודי נהיגה תייקר את קבלת הרישיון בכ-1,000 ש' לתלמיד"
הממשלה תדון היום בהצעת החוק של משרד התחבורה המחייבת את מורי הנהיגה ללמד תיאוריה במסגרת קבוצתית ובכיתות גדולות, זאת למרות שלא קיימת כל אינדיקציה מחקרית לשיפור צפוי ברמת הלימוד. מורי נהיגה ל-nrg מעריב: "אגף הרישוי מוכיח שוב שהוא מפגר ב-30 שנים אחרי ההתרחשויות"
מורי נהיגה מזהירים כי משמעות הרפורמה היא העלאת הלימוד לקראת קבלת רישיון בכ-1,000 שקלים, זאת בעוד שלא קיימת כל אינדיקציה מחקרית לשיפור צפוי ברמת הלימוד.
הצעת החוק שבה תדון היום הממשלה כורכת יחד שתי רפורמות שונות אך מתעלמת מן הרפורמה החשובה יותר שבה דנים אנשי המשרד מזה מספר שנים: רישיון הנהיגה המדורג. החלק הראשון של הצעת החוק עוסק בשינוי חובת החונכות של נהג צעיר באופן שהופך אותה לאפקטיבית יותר. נהג צעיר לא יקבל רישיון נהיגה אלא רק היתר נהיגה, ורק כעבור 6 חודשים, לאחר שיוכיח שנהג יחד עם נהג מלווה בדרך שנקבעה על ידי רשות הרישוי, יוכל לקבל רישיון נהיגה זמני למשך שנתיים.
שיטה זאת מאמצת חלק מן הרעיון של רישיון נהיגה מדורג מבלי לתת לנהג הצעיר כל סוג של הטבה (למשל את האפשרות להתחיל לנהוג בגיל צעיר יותר), אולם לכל הפחות היא מגדילה את הסיכויים שנהגים צעירים (עד גיל 24) ינהגו באופן מעשי יחד עם חונכים.
החלק השני של הצעת החוק מחייב למעשה את כל מורי הנהיגה להתאגד לתוך "מרכזי לימוד נהיגה", וללמד את החלק התיאורטי של לימודי הנהיגה במסגרת קבוצתית ובכיתות גדולות. זאת במקום השיטה הנהוגה כעת שבה כל תלמיד יכול ללמוד תיאוריה באופן עצמאי.
משרד התחבורה אמנם ערך ניסוי מוגבל של השיטה החדשה, לפני כשלוש שנים, אולם מעולם לא פרסם דוח פומבי של תוצאות הניסוי. גורמים שהיו מעורבים בניהול הניסוי טוענים שאי אפשר להסיק ממנו אודות יתרון כלשהו בשיטה החדשה על פני השיטה הקיימת, בעיקר מפני שהוא נוהל בחובבנות.
נציין כי הצעת החוק מחייבת אמנם נהגים חדשים להשתלם במרכזי לימוד הנהיגה החדשים, אולם היא אמורה להפוך לחוק מבלי שמשרד התחבורה הכין ופרסם תוכנית חדשה ללימודי נהיגה, ומבלי שלמדינת ישראל יש ספר תיאוריה רשמי.
מספר מורי נהיגה שהיו מעורבים בתהליך הרפורמה בשנים האחרונות מתריעים מפני המהלך, וטוענים שלא רק שהוא ייקר את לימוד הנהיגה - הוא גם לא צפוי לתרום דבר לשיפור רמת הלימוד. להערכתם, לימוד תיאוריה במרכזי הלימוד צפוי לייקר את תהליך הלימוד לכל הפחות ב-1,000 שקלים לתלמיד, וליצור אפליה כנגד תלמידים שגרים בפריפריה ויצטרכו לנסוע מרחק רב אל מרכזי לימוד מרוחקים.
"בעידן שבו אוניברסיטאות מכובדות
מורה אחר אמר ל-nrg מעריב ש"במשרד התחבורה יודעים שמדובר במהלך יקר ומיותר, ולכן הודיעו שיצמצמו את המספר המינימלי של שיעורי נהיגה מ-28 ל-24. המשמעות היא שנהגים יקבלו היתר נהיגה ללא די ניסיון, דבר שיפגע בוודאות בבטיחות. יתרה מכך, היות שלא צפוי כל שינוי במבחן הנהיגה המעשי, ברור גם שהרמה של נהג חדש לאחר הרפורמה לא תשתנה במאום".
לאחר אישור הצעת החוק על ידי הממשלה היא צפויה לעבור לוועדת הכלכלה של הכנסת לצורך אישור החוק.