גורמים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "בלשה היא ועדת חיסול"
בשבוע הבא תגיש ועדת בלשה את המלצותיה לשר התחבורה - אך גורמים ברשות טוענים שהיא הונחתה בידי משרד התחבורה לסגור את הרשות. בכיר ברשות: "איש המקצוע היחיד בוועדה הוא בלשה עצמו - שמצוי בניגוד עניינים"
רק איש מקצוע אחד, מוקף באנשי משרד התחבורה, יושב בוועדה לבחינת מעמד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - פרופ' דורון בלשה, אחד ממומחי התחבורה המוערכים בישראל. ועדת בלשה מונתה מתוקף חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בו נקבע שעד לאמצע השנה הבאה "יבחן השר את פעילותה של הרשות כתאגיד ואת מידת הצלחתה בביצוע תפקידיה והשגת היעדים ויגיש את מסקנותיו לממשלה. הממשלה, על פי המלצת השר, תחליט באשר לדרך המתאימה להגברת הבטיחות בדרכים, ותהיה רשאית, בין היתר, לפעול לשינוי מעמדה של הרשות, או לאשר את הארכת תוקפו של חוק זה".
בפועל, במהלך השנה וחצי האחרונות נאלצה הרשות לפעול בדרך שצמצמה מאוד את יכולותיה המקצועיות ואת עצמאותה: בתקופה זאת פועלת הרשות ללא מנכ"ל, ולאורך תקופה ארוכה פעלה גם ללא מועצת מנהלים. תקציב הרשות קוצץ יחסית לתקציבה בתקופת השר שאול מופז, ובחודשים האחרונים פוטרו או התפטרו ממנה רוב המנהלים בדרגות הבכירות ובכלל זה רוב הסמנכ"לים שלה והמדען הראשי.
עם או ללא קשר לכך, מספר הרוגי תאונות הדרכים זינק בשנה האחרונה ב-12%, ובכירים ברשות חוששים שנתון זה עלול לשמש כנגד הרשות עצמה.
גורם בכיר ברשות מצביע על ההרכב של ועדת בלשה ורואה בו הוכחה לכוונת שר התחבורה ומנכ"ל המשרד, יעקב גנות, לחסל את הרשות או לצמצם מאד את עצמאותה ויכולותיה. "פרופ' בלשה עצמו הוא מומחה מוערך מאד בתחום התחבורה", אמר למעריב עסקים אותו בכיר, "אבל הוא מצוי בניגוד עניינים מובנה בין פעילויות אחרות שלו בעבר ובהווה, אולי גם בעתיד, לבין תפקידו כיו"ר הוועדה".

כוונת הבכיר היא שבלשה כיהן בעבר כמנכ"ל של 3 חברות בבעלות משותפת למשרד התחבורה ולעיריות תל אביב וחיפה: חברת נתיבי איילון, חברת יפה נוף וחברת נתיבי כרמל. פרופ' בלשה הוא גם יו"ר איגוד ITS הישראלי למערכות אלקטרוניות לניהול תחבורה, ובבעלות משפחתו גם חברת ייעוץ פרטית בלשה ילון שמבצעת עבודות הנדסה בהיקף כספי רב מאוד עבור גופים שקשורים במשרד התחבורה.
"אין ויכוח לגבי הידע והניסיון של בלשה, וגם לא לגבי האינטגריטי שלו", מוסיף הגורם הבכיר ברשות, "אבל הוא הוטל לסיטואציה שבה יתקשה מאד לפעול בניגוד לעמדה ולרצון של שר התחבורה ושל מנכ"ל המשרד. הבעיה היא שלבד מפרופ' בלשה אף אחד מחברי הוועדה האחרים אינו בעל רקע מקצועי בתחום הבטיחות בדרכים".
ואכן , שאר חברי הוועדה הם עו"ד שרית זוכוביצקי, המשנה ליועמ"ש של משרד התחבורה, דוד עוזר - סמנכ"ל הכספים של הרשות הלאומית שמכהן כמנכ"ל בפועל של הרשות, וכן איש משרד התחבורה אבי ירושלמי. בנוסף להם חברים בוועדה רמ"ט תכנון באגף התנועה במשטרה, המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, וכן רפרנט התחבורה של אגף התקציבים באוצר.
מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב, אחד האנשים שהעידו בפני ועדת בלשה,
לדברי אבואב, עצם הרכב חברי הוועדה מלמד על כוונה מראש לפגיעה במעמד הרשות: "לבד מפרופ' בלשה אין בוועדה אף אדם שיאזן את האינטרס של משרד התחבורה כנגד הרשות. כמי שעקב אחרי הדרך שבה חיבל משרד התחבורה בחוק שמתוקפו הוקמה הרשות, ומנע ממנה להיות גוף עצמאי, ברור לי לגמרי שמשרד התחבורה עוין את הרשות. מדובר בגוף מקצועי חשוב ביותר, אשר עד כה הוכשל שוב ושוב על ידי אנשי משרד התחבורה במילוי ייעודו".
"רשות לאומית מקצועית ועצמאית, שמטרתה היחידה היא צמצום מספר התאונות והנפגעים בישראל, היא מטרד של ממש עבור צמרת משרד התחבורה", אמר למעריב עסקים יאיר דורי, אשר כיהן בעבר כמנכ"ל הרשות. "נדרש שר בעל עוצמה אישית רבה במיוחד כדי להילחם על מעמדה".
בתגובה לשאלת מעריב עסקים התעלם דובר משרד התחבורה מן השאלה האם הוועדה מנהלת פרוטוקולים של ישיבותיה ואף לא הסכים לחשוף כמה פגישות התקיימו עד כה. "עבודת הוועדה נמצאת בעיצומה ומטבעם של דברים לא ניתן למסור חומרים מתוכה עד לסיום עבודתה", השיב הדובר.