ייבחנו החלופות לביצוע קציר המלח
עוד לפני ההכרעה בסוגיית המימון, יערכו השבוע נציגי הוועדה לתשתיות לאומיות סיור באגן הדרומי של ים המלח על מנת לבחון דרכי פעולה. עלות הפרויקט: כ-7-5 מיליארד שקל

על הפרק: אופן ביצוע הפרויקט צילום: איי-פי
פרויקט קציר המלח שעליו המליצה לאחרונה החברה הממשלתית שהוקמה לנושא (חל"י) כולל איסוף של המלח שהצטבר בקרקעית האגן הדרומי (בריכה מספר 5) והסעתו בחזרה לאגן הצפוני.
עד 2035
המלח המצטבר בקרקעית וקצב השאיבה האינטנסיבי של המפעלים מצפון האגן לדרומו גורמים בשנים האחרונות לעלייה קבועה של כ-20 ס"מ בשנה במפלס. העלייה המתמשכת מאיימת כיום להציף את אלפי חדרי המלון השוכנים לחופו של האגן הדרומי.
ההחלטה לבצע קציר מלח באגן הדרומי התקבלה בתום הליך ממושך שארך כמה שנים, במהלכו נבחנו גם חלופות אחרות, בהן הריסת בתי המלון ובנייתם מחדש באזור מרוחק יותר.
פרויקט הקציר יימשך על פי ההערכות שנים רבות (עד 2035) וצפוי לצאת לדרך ברגע שיוחלט על אופן המימון שלו ועל אופן
ביצועו. סוגיית המימון מצויה במשא ומתן בין נציגי האוצר לנציגי מפעלי ים המלח, אולם למרות דיווחים על הסכמות נרחבות בין הצדדים, הרי שטרם גובש סיכום רשמי בנושא.
השאלות שעליהן תבקש הוועדה לענות מחר נוגעות בעיקר לאופן הביצוע של פרויקט הענק ולהיבטים ההנדסיים שלו. נציגי הוועדה צפויים בין השאר לעסוק בסוגיות כגון מיקומו של המסוע (שעליו יסיעו את המלח מבריכות האידוי של המפעלים אל האגן הצפוני) ועוד. במהלך הסיור מחר צפויים להיאסף נתונים שעל בסיסם תגבש בהמשך הוועדה תוכנית מפורטת לביצוע.