ועדת הכלכלה צפויה לקדם את רשיון הנהיגה המדורג

המהלך של הוועדה עשוי להוזיל את לימודי הנהיגה בכך שתפצל את הלימודים המעשיים מהתיאוריה. בשני הדיונים שנערכו עד כה הציגו כמה מנציגי משרד התחבורה נתונים מטעים לכאורה לוועדת הכלכלה

גיל מלמד | 3/11/2011 13:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעקבות הדיון שערך שלשום (ג') בוועדת הכלכלה בנושא הרפורמה בלימודי הנהיגה בישראל מעריך יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, שהצעת החוק הממשלתית תפוצל באופן שיפריד בין רשיון הנהיגה המדורג לבין לימודי התיאוריה. המשמעות: לימודי הנהיגה לא יתייקרו ואולי אף יוזלו.

בפני ועדת הכלכלה מונחת כעת הצעת חוק ממשלתית לרפורמה בלימודי הנהיגה אשר מאחדת יחד שתי רפורמות שונות שאינן תלויות זו בזו. הרפורמה הראשונה, הנקראת רשיון נהיגה מדורג (רע"מ), קובעת מספר שלבים ללימודי הנהיגה שבמהלכם יידרשו התלמידים לצבור ניסיון יחד עם נהג מלווה בטרם יקבלו רישיון נהיגה מלא ובלתי מוגבל. רוב המומחים סבורים ששיטה זו תשפר את מיומנויותם של הנהגים הצעירים ותקטין את מידת המעורבות שלהם בתאונות.

אלא שיחד עם הרפורמה הזאת כרכו אנשי משרד התחבורה רפורמה נוספת, אשר מחייבת את הקמתם של בתי ספר פיזיים ללימוד תיאוריה. כל מורי הנהיגה נדרשים להתאגד למסגרת בתי הספר הללו, הנקראים מל"נים (מרכז לימוד נהיגה), ואילו תלמידי הנהיגה נדרשים ללמוד שם למבחן התיאוריה, בעלות של כ-1,000 שקל נוספים, במקום ללמוד לבד או באמצעות האינטרנט.

בשני הדיונים שנערכו עד כה בהצעת החוק הזאת הציגו כמה מנציגי משרד התחבורה נתונים מטעים לכאורה לוועדת הכלכלה, ומסרו נתונים שאינם מתאימים למידע שבידי המשרד. כך, למשל, סמנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, אשר טען כי נושא המל"נים נבחן על ידי שתי "ועדות ציבוריות" שהיו פתוחות לציבור בעוד שמדובר בוועדות פנימיות אשר לא שיתפו את הציבור ולא פרסמו פרוטוקולים מישיבותיהן. יצחקי גם טען כי התוכנית
מבוססת על פיילוט מוצלח שבוצע, בעוד שבפועל הפיילוט נכשל ולא הוכיח כל יתרון של השיטה החדשה.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ', אמר לחברי ועדת הכלכלה שהרשות הלאומית תומכת אף היא בתוכנית בעקבות נתונים שברשותה, וזאת בשעה שהרשות לא ביצעה עד כה כל הערכה ומחקר תועלת של התוכנית.

ח"כ שאמה אמר אתמול כי הוא מתקשה להאמין שפקידי ציבור ימסרו לפרוטוקול מידע שאינו נכון מפני שחברי הוועדה יוצאים מנקודת הנחה שאין לפקידים אג'נדה אישית. יחד עם זאת הוסיף שאמה: "אם יוכח שפקיד ציבור מסר לוועדה מידע שאיננו נכון הוא יוכרז על ידי כאישיות בלתי רצויה ולא תותר לו כניסה אל הוועדה כל עוד שאני עומד בראשותה".

ח"כ שאמה העריך אתמול (ד'), לנוכח העדויות שנשמעו בשני הדיונים הראשונים בהצעת החוק, שהוועדה תפצל את הצעת החוק ותשאיר את החלק העוסק במל"נים ב"צריך עיון". אם, במקביל, יוחזר לפיקוח המחיר המרבי שיכולים לגבות מורי הנהיגה עבור העמדת מכוניתם לרשות התלמיד במבחן המעשי הרי שבפועל תוזל עלות לימוד הנהיגה בכמה מאות שקלים.

רון מוסקוביץ, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מסר בתגובה: "מחקר המל"ן שנערך בשנת 2007 ע"י פרופ' קלאר ופרופ' זכאי יחד עם חברת גאוקרטוגרפיה, הראה יתרון יחסי לקבוצת התלמידים הניסיונית שלמדו במל"ן לעומת קבוצת הביקורת (מחקר זה לא בוצע עבור הרשות הלאומית - ג.מ). אציין, כי בימים אלו הכין מרכז המידע והמחקר הלאומי בראשותו של ד"ר שי סופר את המתווה למחקר מלווה נוסף בנושא המל"ן לכשיאושר".

דובר משרד התחבורה סרב להגיב על הדברים.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים