הצעה: ביהמ"ש לא יטפלו בנפגעי תאונות דרכים בעלי פחות מ-10% נכות
המטרה של משרד המשפטים היא לצמצם את העומס על בתי המשפט. החשש: פגיעה כלכלית בעשרות אלפי נפגעים שבית המשפט לא יטפל בעניינם
לדברי משרד המשפטים, שינוי זה יביא להפחתת העומס בבתי המשפט, עצם הסיבה לתיקון האמור. הרקע ליוזמה זו של משרד המשפטים הוא מלפני כעשרים שנה, אז, ועדת ברנזון המליצה שלא לתקן את החוק. באותה התקופה עיקר הטענות מצד אלו אשר תמכו בתיקון עסקו בהפסדים הרבים של חברות הביטוח מעצם ניהול ההליך המשפטי.
על פי ההצעה: "אם קבעה ועדת המומחים הרפואיים, כי נכות התובע בשל תאונת הדרכים נושא התובענה אינה עולה על 10% נכות, התיק ישאר בפני הרשם אשר יקבע את הפיצוי המגיע לנפגע על פי כללים שייקבעו בתקנות. זאת במטרה לחסוך בזמן שיפוטי וליצור אחידות בקביעת הפיצויים, בראשי הנזק המתאימים לכך, וככל
שהדבר אפשרי. קבעה הוועדה כי הנכות עולה על 10%, יוחזר התיק לבית המשפט לשם המשך הדיון בפני שופט".
עוד קובע התיקון, כי שר המשפטים יקבע טבלאות ובהן אחוז הפגיעה כנגד סכום הפיצוי אותו תעביר חברת הביטוח לכל נפגעי התאונות שלגביהם נקבע כי נכותם היא בת פחות מעשרה אחוזים.
לטענת המבקרים את ההצעה, מדובר בשינוי חקיקה שיביא לפגיעה כלכלית קשה בעבור נפגעים רבים, שכן דלתות בית המשפט ייחסמו בפניהם. אצבע של פסנתרן שנגדעה בתאונת דרכים, לדוגמא, תזכה אותו בפיצויי הקבוע בתקנות, על אף שככל הנראה ייאבד את מקור פרנסתו.
עו"ד יראון פסטינגר, מומחה לנזיקין שייצג את לשכת עורכי הדין במאבקה בשינוי החקיקה, תקף את כוונת משרד המשפטים: "מדובר בהצעה שערורייתית שנפסלה פעם אחת לפני 20 שנים. לא ברור מה הטעם שמצא משרד המשפטים להחיות רעיון עקום זה שייפגע בזכויות של ציבור עצום של נפגעים, שמספרם לכל הפחות עומד על 100 אלף נפגעים בשנה".