המבקר בודק את פרשת חובות הענק של תשובה למחזיקי האג"ח
השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בודק כיצד איל ההון יצחק תשובה מקבל מיליארדים מרכוש הציבור, אך לא פורע את חובותיו למחזיקי האג"ח של החברות בבעלותו. עוד חוקר המבקר אם נעשו אי סדרים בהליך הפרטת "רותם בטיחות" בקריה למחקר גרעיני

יצחק תשובה צילום ארכיון: פלאש 90
ככל הידוע, פנה המבקר לראש החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, וביקש לבדוק את האפשרות לקיים בדיקה מיוחדת בנושא חובות העתק של תשובה למחזיקי אגרות החוב של חברות בבעלותו. ורטיקובסקי חזר למבקר באותו יום ובעקבות הבדיקה הוחלט לפתוח בחקירה ראשונית.
השלב הראשון של בדיקת משרד מבקר המדינה נקרא "סקר", בו ממפים אנשי המבקר את הפרשה, את הבעייתיות שבה ואת אנשי המפתח שיש לחקור. אנו נמצאים כרגע בשלב הראשוני הזה, אך גורמים המקורבים למתרחש אומרים שהמבקר נחוש לרדת לעומק הבעיה וכי הוא עוקב באופן אישי מזה זמן אחר המתרחש בשוק איגרות האג"ח.
אנשים ששוחחו עם המבקר מסרו כי השופט לינדנשטראוס מתבטא בחריפות רבה בקשר למציאות בה גורפים אנשים כיצחק תשובה מאות מיליונים ולפעמים גם מיליארדי שקלים מרכוש הציבור, אך לא פורעים את חובותיהם ואחר כך דורשים מהציבור הרחב לוותר על הכסף.
בשלב זה לא ברור כמה זמן תיארך בדיקת המבקר, האם היא תוביל למסקנות ומהי ההיתכנות שלה. ההערכה היא כי גם הרגולטורים של שוק ההון, שהם גופים ממלכתיים מבוקרים, יוכנסו למעגל הבדיקה.
גם הקריה למחקר גרעיני תחת בדיקה
תשובה עצמו הוא איש עסקים פרטי וככזה אינו מחוייב בבדיקת מבקר, אולם למשרד מבקר המדינה כלים רבים שיאפשרו בדיקה יסודית של השתלשלות האירועים והתנאים שמאפשרים לתופעת "תספורות האג"ח" לשגשג בישראל בשנה האחרונה, ואף להתפשט בשוק ההון כמגיפה.
בדיקה נוספת שמתקיימת מזה זמן במשרד מבקר המדינה מתמקדת בקריה למחקר גרעיני בדימונה, הידועה בציבור יותר בשם "הכור הגרעיני". מתברר כי המבקר מבצע שם בדיקה, שהחלה במסגרת תכנית עבודה שנתית, אך התפשטה והסתעפה.
במסגרת
הבדיקה, נבחן תהליך ההפרטה של חברה בשם "רותם בטיחות". החברה הזו היתה חטיבה ב"רותם תעשיות", שהיא זרוע התעשיה האזרחית-בטחונית של הקריה בדימונה, ונמצאת בבעלות המדינה. בשנים האחרונות הופרטה "רותם בטיחות" והופרדה מחברת האם הממשלתית.
כעת בודק המבקר את הליך ההפרטה של החברה וגורמים המקורבים לחקירה סבורים שקיימות ראיות לאי סדרים בתהליך. החברה נמצאת כיום בידיים פרטיות, ונבדק הקשר בין הבעלים הנוכחיים לבכירים לשעבר בקמ"ג.