אהבה מלייק ראשון: האהבה מתחילה באינטרנט

אם בעשור האחרון העולם המקוון של הדייטינג סבל מסטיגמות שליליות, הרי שהיום רשת האינטרנט הפכה לכלי המרכזי בחיפוש אחר בן זוג. האם הדבר אכן מבטיח אהבה? לא ממש, אבל כנראה שהפגישה לא תעלה ברוב המקרים יותר מכוס קפה

אלכס דורון | 14/2/2012 15:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עכשיו זה מדעי: אתרי ההיכרויות ברשת האינטרנט הפכו לאמצעי המשמעותי בניסיון למצוא בן או בת זוג. גם אם כל מה שהאנשים משתוקקים לו הוא חבר, הם יעדיפו למצוא אותו בעולם הווירטואלי, בתעשייה ששווייה מוערך בלמעלה ממיליארד דולר.

כ-40 מיליון אמריקאים מבקרים בכל חודש באתרי היכרויות. אחד מכל שלושה קשרים זוגיים מתחיל באופן מקוון, ו-120 אלף חתונות שנערכו בשנה האחרונה במדינה נולדו בעקבות קשר רומנטי שהחל באינטרנט.

לכבוד "ולנטיינס דיי", חג האהבה הבינלאומי החל היום (ג'), פרסם צוות מדענים בין-אוניברסיטאי מארצות הברית את ממצאיו של אחד המחקרים המקיפים בתחום אתרי ההיכרויות והחיזור המקוון. המחקר בחן מחדש יותר מ-400 מחקרים אקדמיים שבדקו לאורך השנים את התופעה, והציג מסקנות חדשות.

המחקר קובע כי החיזור המקוון הפך להיות צורת השידוך השנייה בהיקפה, לפחות בארצות הברית, אחרי הניסיון להפגיש אנשים אלה עם אלה. שיטות אחרות שהיו מוכרות עד כה, כגון פנייה למשרדים שמומחיותם בשידוכים, נותרו הרחק מאחור.

קודם כול, הגיל הממוצע באוכלוסיית המחקר עומד על 44 שנים בגברים ו-41.5 בנשים. הם גולשים במקביל בשלושה אתרים, ומשלמים על השירות 239 דולר בממוצע בשנה. מתברר ששיעור הגולשים באתרי ההיכרויות עלה בצורה ניכרת ב-20 השנים האחרונות. אם בין השנים 1988-1979, כשהרשת הייתה בחיתוליה, עמד שיעור זה על 0.06 אחוז, ב-1993 הוא עלה ל-2.1 אחוזים, וחמש שנים אחר כך הגיע ל-3.8 אחוזים. משנת 2003 נרשמה עלייה דרמטית 25 אחוז.

"המהפכה הדיגיטלית במציאת בן או בת זוג העניקה דרך נוחה יותר ורבת אפשרויות לכאורה להגיע לשותפים פוטנציאליים", כותבים החוקרים. "היא מקנה יתרון לאנשים בודדים, רווקים, גרושים ואלמנים משני המינים המחפשים אהבה או חבר לחיים".
שאטרסטוק
אחד מכל שלושה קשרים זוגיים מתחיל באופן מקוון שאטרסטוק
מנטליות השופינג

צוות החוקרים, מדענים בעלי שם בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה מהאוניברסיטאות רוצ'סטר, נורת'וסטרן, טקסס, ועוד, בראשות פרופ' אלי פינקל והארי רייס, ציינו שהדייטינג המקוון הוא ללא ספק דרך חדשה, ואף נדרשת ומבוקשת, ליצירת קשר בין זוגי, והוא חולל שינוי גם ביחסים בין בני אדם.

מנקודת מבטה של הכלכלה ההתנהגותית, שוק הדייטינג המקוון עדיין אינו יעיל עבור החברה המערבית כפי שהיה אפשר לצפות, ומהווה בעיה במציאת קשר לאלה המסיימים את לימודיהם בתיכון או במכללה. "האינטרנט הוערך כטומן בחובו הבטחה גדולה למחפשי קשר זוגי שראו בדייטינג המקוון אמצעי סיוע יעיל", כתבו החוקרים. "הם קיוו שישמש מבחינתם גם כלי בריא ותומך, ושהקשרים שייווצרו באמצעותו יחזיקו מעמד לאורך זמן. אולי ינבאו למענם את הסיכויים שההיכרות שתיוולד מהדייטינג המקוון תקנה להם בריאות גופנית ונפשית טובה יותר".

החוקרים השוו בין מאות דייטים דרך האינטרנט וציינו שמתכונת זו של היכרות מעודדת את "מנטליות השופינג". "משמעות הדבר היא שאנשים נעשים בררנים יותר ומתמקדים רק במערך צר ומצומצם של מדדים כמו אטרקטיביות ואינטרסים", הסבירו עורכי המחקר. "הם מחליפים ביניהם תכתובות באמצעות המחשב במשך שבועות או חודשים לפני שמגיעים לפגישת הפנים אל פנים, דבר שרק מעצים לרוב תקוות לא ריאליות ואחר כך מגיעה הנפילה הכואבת".

על פי ממצאי המחקר, בחודש אפריל בשנה שעברה למעלה מ-25 מיליון גולשים ברחבי העולם היו עסוקים בפעילות אינטנסיבית באתרי ההיכרויות כדי למצוא קשר זוגי.

את המיפוי על ציר הזמן של תופעת הדייטינג המקוון סיפק צוות מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה. הם ציינו שבמהלך שנות ה-90 פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה בארצות הברית שחיפש אחר קשר זוגי מצא את מבוקשו דרך מודעות השידוכים בעיתונות. בשנת 2005 - 37 אחוז מבין הגולשים הבגירים שחיפשו קשר השיגו אותו דרך אתרי הדייטינג

ברשת.

עוד נמצא כי בין השנים 2009-2007 למעלה מ-22 אחוז מהזוגות ההטרוסקסואלים ו-61 אחוז מהזוגות החד-מיניים מצאו את בן הזוג שלהם דרך האינטרנט. "הגישה וההתייחסות לאינטרנט השתנתה בצורה קיצונית. בעשור האחרון של המאה הקודמת דייטינג דרך האינטרנט סבל מסטיגמה שלילית", ציינו החוקרים. "כיום הדייטינג המקוון נמצא במרכז אחרי שהשילו ממנו את הסטיגמה ואת הכתם החברתי שדבק בו בעבר".

בכל הקשור להתנהלות של גברים ונשים ברשת ניכר ההבדל בגישה. מחקר משנת 2010, שניתח את השימושים של 6,485 גולשים באתרי היכרויות גדולים, מצא כי הגברים בחנו פי שלושה יותר את הפרופילים שהוצגו בהם, לעומת נשים. נכונות הגברים ליזום ביצירת קשר הייתה גדולה ב-40 אחוז לעומת נשים. משתמש ממוצע שחיפש אחר היכרות ברשת בילה 12 שעות בשבוע בחיפוש בן זוג אפשרי. אתרי ההיכרויות מצדם טוענים שהם   מעודדים משתמשים לפקוד אותם באינטנסיביות ולנצל את השירותים שלהם כיוון שבידם מתכון שרשם הצלחות בעבר.

עורכי המחקר הזהירו כי אתרים מעין אלו, המדגישים את יכולתם להציע את "הזיווג המושלם", יוצרים אשליות שעלולות להיות הרסניות. "אנשים הנוטים להיצמד לאמונה החזקה שישיגו את יעדם - קשר עם ידיד נפש או בן זוג מושלם - גדולים הסיכויים שלהם להיפרד במהירות מקשר רומנטי ברגע שצצות לראשונה כמה בעיות," הבהירו החוקרים. "הם יגיבו גם בנקמנות להתנהגות שתיראה תוקפנית מצד בן הזוג שלהם או שיחושו בחוסר ביטחון בטיב היחסים".  

בסיכום המחקר מבקשים המדענים להעביר מסר לציבור הגולשים ולהזהיר כי אתרי ההיכרויות והדייטינג אינם מדעיים ואין בסיס להתהדרות מסוימת בהבטחה לזיווג מושלם. למרות זאת, הדייטינג המקוון הצליח לשנות באופן בסיסי את הגישה למידע, וכמו שתיאר זאת אחד ממפעילי האתרים: "באיזה מקום אדם יכול לבחון במשך 20 דקות 200 נשים רווקות או לא נשואות המחפשות קשר"?

SXC
הדייטינג המקוון שינה את הגישה למידע SXC
סופרמרקט של אהבה

החוקרים הגדירו את הדייטינג המקוון כזירת פעילות תוססת שנמצאת בדור השלישי שלה. לדבריהם, הדור הראשון נולד ב-1995, עם עליית האתר Match.com, "שפעל בדומה לסופרמרקט של אהבה".

משתמש בחן את הפרופילים שהוצעו לו, ועד מהרה התברר שהם התאפיינו בהעמסה מיותרת של מידע, שזכתה לכינוי "החטא הקדמון הראשון". "מי שכותב לעצמו פרופיל להצגה באתר מייפה עובדות ומותח את האמת עד הקצה. מבלף בנוגע לגיל, השכלה, גובה, משקל גוף ונתונים אחרים. הבעיה היא ששום פרופיל לא יכול להעביר את גרעין המידע שבן הזוג הפוטנציאלי מבקש", הדגישו החוקרים.

הדור השני נולד לאחר שנת 2000, ואחד מהיישומים הבולטים שלו הוא האתר eHarmony, שאפיין את השאר. הוא הציג את עצמו כ"מתווך נדל"ן" והיה הראשון שהכריז כי הצליח לפתח את האלגוריתם למציאת הזיווג המושלם. "אין ראיה משכנעת שאלגוריתם כזה, אם קיים, גם עובד", הזהירו החוקרים. "אפילו אם יסנן מבין 2,000 פרופילים שונים ויאתר חמישה שלכאורה יתאימו ליצירת הקשר והזיווג המושלם והמובטח בין שני אנשים שונים - התהליך אקראי. אין הבדל בינו לבין כניסה לבית קפה והצבעה על מישהו שסתם יושב לו שם ונראה טוב".

הדור השלישי נמצא כעת בתחילת התבססותו. זהו הדייטינג הנייד, שמתבצע באמצעות הטלפונים הסלולריים החכמים תוך כדי תנועה. יתרונו על פני הדורות הקודמים הוא קיצור הזמן עד מועד הפגישה פנים אל פנים עם המועמד שאולי יתאים, אבל החוקרים לא אופטימיים: "תקבלו מידע בסיסי ביותר ומצומצם מאוד על בן או בת הזוג האפשרי. ייתכן שהפגישה תימשך חמש דקות, אולי אף פחות. ספק אם בכלל ניתן לקבוע כך אם המועמד מתאים אפילו רק כדי לשבת לקפה".

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים