יו"ר ועד הרכבת בכנסת: "המוצא האחרון שלנו זה לפגוע בנוסעים"

השביתה והשיבושים הקשים ברכבת מגיעים לדיון דחוף בוועדת הכלכלה; יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי: לא נותרה לנו ברירה. מנכ"ל הרכבת אמר לי על השביתה: 'מתאים לי'; נציג הוועד: "אנחנו ועד מתון"

יובל גורן ורותם סלע | 15/2/2012 11:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ועדת הכלכלה קיימה היום (ד') דיון מיוחד בעקבות השביתה הלא חוקית ברכבת אתמול, ובשל השיבושים בתנועת הרכבות בימים האחרונים.

"השביתה הזו, שמטלטלת 140 אלף נוסעים ביום, הופכת את הרכבת ממותג שמושקעים בו עשרות מיליארדי שקלים לסמל לזלזול בצרכן, בחוק ובמשק", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, בפתח הדיון, ואילו חבר הכנסת אופיר אקוניס, שיזם את קיום הישיבה, אמר כי הרכבת היא לא רכוש פרטי של אף אחד, אלא של אזרחי ישראל. "העובדה שהממשלה החליטה להשקיע 30 מיליארד שקל ברכבת זה טוב לכולם וגם לעובדים, ואין צדק חברתי גדול יותר מלקרב את הפריפריה למרכז באמצעות הרכבת. אבל נדמה לי שאתמול נחצו קווים אדומים, אחרי שבבוקר ניתן צו של בית משפט להפסיק את השביתה ועד הערב עדיין לא נעו רכבות על הפסים".

בעוד יוזמי הדיון תקפו את העובדים, יו"ר ההסתדרות הקודם, עמיר פרץ, גילה יחס מורכב יותר למצב ורמז כי האחריות רובצת בסופו של דבר על ההנהלה. "הרבה מאוד שינויים ורפורמות נוצלו כדי לשנות את מבנה ההעסקה ואת היחס בין עובדים מאורגנים ולא מאורגנים ברכבת. אתמול נקרע חבל, אבל יש שני צדדים שמשכו אותו וצריך לבדוק מי משך אותו במשך שנה וחצי. אני מתנגד להפרת צווים של בית המשפט, אבל כנראה שמשהו לא טוב קורה בהנהלת הרכבת".

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, נהגה בצורה דיפלומטית הרבה יותר מזו בה נהגה אתמול באולם בית הדין לעבודה, וציינה כי היא כואבת את כאבם של הנוסעים. "באנו לפה כואבים, כי המוצא האחרון זה לפגוע בנוסעים. חיפשנו פתרון להעלות את הנוסעים בחינם, אבל בגלל שהקופאיות הן עובדות של מיקור חוץ, לא יכולנו לעשות זאת. במהלך שנה וחצי של מאבק התחלפה ההנהלה והבאנו חישובים שאנחנו זולים יותר - אבל הנהלת הרכבת אטומה".

אדרעי גם רמזה כי ההשבתה הלא-חוקית הינה למעשה חוקית, וזאת כי לפי המתווה שנקבע למשא ומתן ולאחר שהמגעים הגיעו למבוי סתום, מותר היה לעובדים להשבית את הרכבת בהודעה של 48 שעות מראש. לדבריה, כאשר הודיעה על כך, השיב לה מנכ"ל הרכבת ואמר: "מתאים לי". עוד היא ציינה כי 8 מהעובדים וחברי הוועד קיבלו מכתבי השעיה. היא אף האשימה כי הנהלת הרכבת הורתה לא להוציא רכבת "כדי לעשות באזז תקשורתי נגד העובדים".


"ברביעי שעבר יצאה רכבת מלוד לראש העין והנהג הודיע שהמנכ"ל אמר לו לחזור ולא לקחת נוסעים. המנכ"ל החזיר רכבת כדי להגיד שאני לא נותנת לרכבת לנסוע, והמנכ"ל שמע את האמירה הזאת שלי בבית המשפט ולא הכחיש", האשימה אדרעי, האשמות אותן הכחיש היועץ המשפטי של רכבת ישראל, ירון זפט, שציין כי לא חלפו 48 שעות מאז שנמסרה ההודעה של הוועד ועד לשביתה, והוסיף כי בית הדין קבע כי הוועד גרם להתרופפות יחסי העבודה וירידה של הרכבת מהפסים. "הנהלת הרכבת לא השביתה את העבודה, אלא הוועד הוא זה שמנע מעובדים שהגיעו לעבודה לעבוד".
צילום: יהונתן שאול
גילה אדרעי בבית הדין לעבודה. ''עיני אישר לשבות'' צילום: יהונתן שאול
לא מרוויחים מספיק?

בהמשך להחלטה לקנוס אותה בגין ביזיון בית הדין, הודיעה אדרעי כי בכוונת הוועד לערער על כך לבית המשפט העליון. בתגובה לבקשת שאמה כי הוועד יתנצל בפני הציבור, אמרה אדרעי כי אם בית המשפט העליון ידחה את העתירה - הוועד יתנצל.

שכר הברוטו הממוצע של רוב עובדי הרכבת, עומד על פי נתוני האוצר על למעלה מ-15 אלף

שקל, אלא שאדרעי טענה כי "העובדים מרוויחים 17 שקלים לשעה, 21 שקלים לשעה", וכך, כשניתן האות הוציאו העובדים תלושי משכורת והגישו אותם לשאמה שהציץ בהם וציין כי לפי התלוש שהוצג לו נהג קטר מרוויח מעל 10,000 שקל ברוטו בחודש, שזה מעל השכר הממוצע במשק. "אל תרדו מהפסים, תעשו בדק בית", אמר יו"ר הוועדה.

"עיני אישר לי לשבות"

מוקדם יותר, תקפה אדרעי את שופטת בית הדין לעבודה שקבעה כי ביזתה את בית הדין וטענה כי קיבלה אישור לשביתה מיו"ר ההסתדרות. בראיון לגלי צה"ל, אמרה אדרעי כי "עיני אישר לי לשבות, אז איך זה אומר שאני מבזה? אני מצפה מהשופטת להיות אובייקטיבית".

"יש לי 6 סכסוכי עבודה, יש לי מתווה של בית המשפט שאומר שמותר לך להשבית את הרכבת בהתרעה של 48 שעות לפני, ויש לי אישור של ההסתדרות - איך זה ביזיון?", הוסיפה אדרעי ואמרה כי "זה לא היה יום חופש, אני לא אמרתי שאנחנו בחופש. זה היה יום שביתה, כל הוועד מפוזר מדימונה ועד הצפון הרחוק. התחלנו בצפון כדי להוריד הוראות אם נצטרך".

לדבריה, איחרה לבית המשפט מאחר שהיתה מנותקת מטלפונים ומרדיו. "אחר כך התארגנו, לקחנו אוטובוס מסודר ונסענו לבית המשפט", אמרה.

למרות הזעם שעוררה אתמול השביתה בקרב הנוסעים, טענה אדרעי כי הציבור דווקא תומך במאבקם של עובדי הרכבת. "אני חושבת שהציבור איתנו. אני מקבלת ברחוב תגובות 'תהיי חזקה, אל תתני להם לשבור אותך'. הציבור מבין".

"הודענו למנכ"ל על השביתה והוא אמר 'מתאים לי'

אתמול קנס בית הדין הארצי לעבודה בעשרת אלפים שקלים את אדרעי ושני בכירים בוועד בסכום של עשרת אלפים שקלים כל אחד, לאחר שנקבע כי ביזו את בית המשפט  כששבתו למרות צו המניעה שהוצא. בנוסף, הוטל קנס של 15 אלף שקל על ועד העובדים כולו. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר בעקבות ההחלטה: "אנחנו המומים מהטלת הקנסות בסכומים אלה על עובדים שכירים, נשקול לערער לבית הדין הארצי".

במהלך הדיון בבית הדין אתמול נאלצה השופטת אפרת לקסר להוציא אדרעי ואת חברי הוועד מהאולם, לאחר שקטעו את מהלכו התקין בקריאות ביניים חוזרות ונשנות.

גם אחרי שהוצאו מאולם הדיונים, המשיכו העובדים להשתלח ותקפו מילולית את איש הנהלת הרכבת. ההתפרצות לעברו אירעה אחרי שהצהיר בבית הדין כי "עד עכשיו לא התחדשה תנועת הרכבות". העובדים מצדם יצאו מהאולם תוך קריאות "אמסלם השטינקר" ו"מלחמה, מלחמה".

עוד טרם התלהטו הרוחות זימנה השופטת את אדרעי לדוכן העדים וביקשה ממנה למסור הסברים בנוגע לאי ההתייצבות לדיון בו הייתה אמורה להשתתף בבוקר. בנוסף, דרשה השופטת את טיעוני יושבת הראש לטענה לפיה פעולות אנשי ועד העובדים מהוות ביזיון בית הדין ושבגינן ניתן להשית עליהם קנס.

על אדרעי היה להסביר מדוע עובדי הרכבת לא קיימו את שלוש פסיקות בית הדין במהלך היום - בהן להפסיק את העיצומים לאור צווי המניעה שהוצאו נגדם, ולהתייצב לדיון בסוגייה. אדרעי השיבה: "הייתי בחופש בצפון, יצאנו לשביתה בהתאם להנחיות קודמות שלך, הודענו על כך 48 שעות מראש. אחרי שמוצו ארבע פגישות המו"מ שלנו עם ההנהלה, הודענו על היציאה לשביתה למנכ"ל הרכבת והוא אמר 'מתאים לי'".

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים