נדל"ן מניב: יוזמה חדשה - מפרסמים על בתים
חברת פרסום אמריקאית השיקה פרויקט מהפכני: הפיכת בתים פרטיים לשטחי פרסום בתמורה למימון המשכנתה של בעלי הנכסים. אלא שהפיילוט נתקל בתקנות הרשויות, וכמובן בהתנגדות השכנים
אך מה שהם היו עדים לו באותו יום שישי בבואנה פארק בפרברי לוס אנג'לס לא היה החלטה עיצובית פוגענית של משפחת הוסטטלר, אלא נסיעת המבחן של אחת התוכניות הייחודיות והמקוריות שנפוצו בעקבות משבר הדיור בארה"ב. בתמורה להפיכתה של חזית בית 4 החדרים שלהם לפרסומת ססגונית - חברת הפרסום שעומדת מאחורי הפרויקט, ברייניאקס פרום מארס (Brainiacs From Mars), משלמת עבור המשפחה את המשכנתה שלה בתשלומים של 2,000 דולר בחודש.
בשכונת המגורים של משפחת הוסטטלר אין תנועה כבדה, והמכוניות שחולפות ליד הבית מאטות. הנהגים בוהים בצבעים העליזים ובשלט החוצות העצום של ברייניאקס פרום מארס. רומאו מנדוזה, מייסד ומנכ"ל החברה, אומר כי מטרת-העל שלו היא להפוך 1,000 בתים ברחבי ארה"ב למודעות ענק עבור חברת הפרסום שלו. בתמורה תשלם החברה את המשכנתה של בעלי הבית המתקשים במשך יותר משנה. לדבריו הוא בחר בבני משפחת הוסטטלר משום שהם אנשים חביבים והוא מעוניין לבחור בנזקקים ביותר ולא בבתים ברחובות העמוסים ביותר.
מאז החל לפרסם את התוכנית באתר שלו באפריל 2011 קיבל מנדוזה 38 אלף פניות, גם ממקומות מרוחקים כמו רוסיה ויפן. אחת הפניות היתה של בני הזוג הוסטטלר, שניהם חירשים. לפני 3 חודשים הם קיבלו את ההודעה כי ביתם נבחר להשקת התוכנית.
מנדוזה טוען כי התוכנית תסייע לבעלי בתים אשר מתמודדים עם האיום בפינוי מבתיהם בעקבות עיקול נכסים, אף שבני הזוג הוסטטלר אומרים כי הם מתכוונים להשתמש בכסף כדי להחזיר חוב אשראי. מבין 38 אלף הבקשות שהוגשו להשתתפות בתוכנית הגיעו רבות מקליפורניה, מנבדה ומפלורידה 3 - המדינות שתושביהן סובלים יותר מכולם מעיקולי בתים בעקבות התמוטטות מחירי הדיור לאחר המשבר הכלכלי של שנת .2008
עם זאת, יש כמה בעיות שעשויות למנוע מהרעיון לצבור תאוצה, בעיקר חוקי בנייה עירונית ושאר תקנות עירוניות שמגבילות את שטחי הפרסום ולעתים כוללות רגולציה בנוגע לאספקטים הקשורים לחזותם של בתים.

44% מבעלי הבתים בדרום קליפורניה נמצאים "מתחת למים," כלומר חייבים משכנתאות שעולות על שוויים הנוכחי של נכסיהם. בבואנה פארק עוקל בית אחד מכל 270 בתים. "ההיענות היתה מדהימה," אומר מנדוזה, "אנשים פגועים ונאבקים כדי להישאר בבתיהם. אם נוכל לעזור לחלקם זה יהיה מעולה."
תוכניתו של מנדוזה היא לפרסם את שמה של החברה ואת כלי השיווק שלה ברשתות החברתיות על חזיתות בתים. בתמורה הוא מקווה שהייחודיות של התוכנית תשכנע חברות לשכור את שירותי הפרסום של ברייניאקס פרום מארס. התשלומים לבעלי הבתים עבור הניסוי הראשוני ממומנים מרווחיה של החברה מפרויקטים אחרים. הוא מספר כי הוא כבר החל דיונים בנוגע לחוזים עם כמה עסקים גדולים.
עם זאת, התגובה של מועצת העיר בואנה פארק ושל חלק מהשכנים של משפחת הוסטטלר מעידה שמנדוזה עשוי לעמוד בפני אתגרים אחדים. לשכנים נאמר כי הבית ישמש כלוח מודעות ענקי למשך חודש אחד בלבד. אך למעשה מר הוסטטלר אומר כי הוא מעוניין שהשידוך יימשך 6 חודשים.
"אם זה שם למשך חודש, זה בסדר מבחינתי. אבל לא יותר מזה," אמרה ויויאן
"הם יכולים לצבוע אותם בהמון צבעים אם הם רוצים," אמר מנדוזה. פרד סמית,' חבר מועצת העיר בואנה פארק, הופתע כשנודע לו על התוכנית, ולא לחיוב. "צביעת בתים היא בסדר," הוא אומר, "אך הפרסומות הן דבר אחר. זה לא תואם את תקנות העיר. הם הולכים להסתבך, הם יצטרכו ללכת למקום אחר."
צ'רלס מקלאולין, מומחה פיננסי בתחום הדיור, מעריך כי הרעיון המקורי נידון לכישלון. "אני לא חושב שהתוכנית תצליח. זה יקושר מיד לגרפיטי - ככה אנשים יתפסו את זה. הם ייתקלו בבעיות הקשורות לתכנון עירוני בכל מקום."
"אין ספק שיש בעיות עם התוכניות העירוניות בחלק מהערים, אנחנו מבינים את זה," אומר מנדוזה, "אבל אסור לנו לגרום לנקודה הרגישה הזאת לעצור אותנו. אנשים יתחילו לראות כיצד זה עובד ויבינו את זה. ברגע שהתושבים מבינים שזה מסייע לאנשים בתשלום המשכנתה - הם תמיד לצדנו, בגלל מצב הכלכלה."

