צ‘יינה מוטורס: הרכבים מסין כובשים את דרום אמריקה

מכוניות סיניות עם שמות בלתי מוכרים כמו סינוטראק, גרייט-וול ובריליאנס נמכרות ברחבי אמריקה הלטינית כמו לחמניות חמות - במה שמסתמנת כיריית הפתיחה בקרב על שוק הרכב העולמי

אדריאנה לאון וכריס קראול, לוס אנג'לס טיימס | 17/2/2012 10:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
פרו. מריו סגורה, נהג מונית מלימה, נרתע בתחילה מקניית מכונית תוצרת סין. היו לו ספקות בנוגע לאמינותה, שרידותה, השירות שיקבל וערכה ביום שיחליט למכור אותה. אך כמה מילים טובות, הבטחה שלא תהיה כל בעיה במציאת חלקי חילוף וכמובן מחירים נמוכים עד כאב גרמו לו לשנות את דעתו.
מפעל המכוניות צ'רי בסין. לפי הערכות ייצאה המדינה כ-800 אלף מכוניות ב-2011
מפעל המכוניות צ'רי בסין. לפי הערכות ייצאה המדינה כ-800 אלף מכוניות ב-2011 צילום:


"לאט-לאט התחלתי לשמוע מחמאות על המכונית‭,“‬ אומר סגורה בעודו מתהלך בחדר התצוגה של יצרנית המכוניות צ‘רי במחוז סוקוילו בבירה. כמה דקות קודם לכן הוא רכש צ‘רי פולווין XR תמורת 12 אלף דולר במזומן - מחצית ממחירם של דגמים מקבילים של פיאט או של רנו. "נדרש לי זמן רב להחליט‭,“‬ הוא אומר, "אבל אני מוכן להסתכן‭.“‬

 כך גם לואיס לונה, רופא שחזר לא מזמן ללימה לאחר שעבד שנים רבות בארגנטינה. הוא תכנן לקנות מכונית יפנית יד שנייה. זה היה לפני שראה את שלטי החוצות המפרסמים מכוניות סיניות במחירי רצפה, והקשיב לקרובי משפחתו שהתעקשו שיערוך סיבוב בסוכנות הרכב ‭,JAC‬ אחד מעשרות מותגים סינים הנמכרים כיום בלימה.

"הבנו שבעבור אותו סכום שנשלם על מכונית יד שנייה מקרטעת שלא תשרה בנו תחושת ביטחון, אנחנו יכולים לקנות מכונית סינית עם תעודת אחריות לשנתיים‭,“‬ אומר לונה בעודו מסיים לחתום על המסמכים לרכישת המשפחתית JAC ביקרוס תמורת 16 אלף דולר, "אני משוכנע שזוהי ההחלטה הנכונה‭.“‬

עדויות דומות של צרכנים אפשר לשמוע כיום בכל רחבי אמריקה הלטינית: מכוניות סיניות עם שמות בלתי מוכרים כמו גרייט-וול, בריליאנס וסינוטראק נמכרות כמו לחמניות חמות. המכוניות הסיניות הגיעו לפרו לראשונה בשנת ‭,2006‬ וכיום אחת מכל 6 מכוניות שנמכרות במדינה יוצרה בסין. על-פי נתוני איגוד קבוצת המסחר למכוניות של פרו, במדינה קיים מבחר של לא פחות מ‭90-‬ יצרני מכוניות סיניות.

היתרון הגדול ביותר של המכוניות הסיניות הוא כמובן המחיר. לדברי גוידו וילדוזו, מומחה לתעשיית הרכב מבית הייעוץ IHS הממוקמת במסצ‘וסטס, מכונית סינית חדשה נמכרת בממוצע במחיר הנמוך ב‭65%-50%-‬ ממחיריהן של מכוניות אירופיות, אמריקאיות או יפניות מקבוצות דומות.

"מה הופך את המכוניות הסיניות לזולות כל כך? בתור התחלה, כוח העבודה‭,“‬ אומר וילדוזו, ומוסיף כי עובד בתעשיית הרכב

הסינית מרוויח כ‭350-‬ דולר בממוצע בחודש, שהם שבריר מ‭2,500-‬ דולר שעובד מקסיקני מרוויח או מ‭6,500-‬ דולר שעובד אמריקאי מרוויח.

ג‘יאן סון, שותף בחברת הייעוץ AT קרני משנגחאי, מספר כי יתרון כלכלי נוסף נובע מ“תכנון הפוך‭:“‬ כדי לחסוך בהוצאות על עיצוב מודלים חדשים, יצרניות סיניות רבות פשוט מחקות עיצובית ומכנית דגמים יפניים ואירופיים.

קודם ניקח את בוגוטה

היצרנים הסינים נכנסים לשוק באמריקה הלטינית בתקופה שהמשכורות ביבשת צומחות באופן חסר תקדים. אוגוסטו דה לה טורה, כלכלן בכיר לענייני אמריקה הלטינית בבנק העולמי, אומר שהמעמד הבינוני מהווה כעת ‭30%‬ מתוך 570 מיליון תושבי אמריקה הלטינית, בהשוואה ל‭20%-‬ בשנת ‭.2002‬ בקולומביה, מדינה שכלכלתה משגשגת בעקבות בום בייצוא הנפט, הפחם, הקפה והבננות, העלייה בהכנסות דרמטית במיוחד.

קמילו פרס, כלכלן מהבנק של בוגוטה, מוסר כי התפוקה הכלכלית לנפש כמעט הכפילה את עצמה בתוך 5 שנים והגיעה ל‭6,700-‬ דולר לנפש בשנה שעברה, בהשוואה לממוצע של ‭3,400‬ דולר ב‭.2006-‬ מספר מסירות כלי הרכב החדשים בקולומביה הגיע בשנה שעברה ל‭325-‬ אלף, עלייה של ‭28%‬ משנת ‭.2010‬ בפרו היו אשתקד יותר מ‭100-‬ אלף מסירות, עלייה של ‭26%‬ לעומת ‭.2010‬

השוק המתרחב הוא שמשך יצרני רכב סיניים אל דרום אמריקה, הרואים בה קרקע נוחה לקראת כיבוש שוק הרכב העולמי בעשורים הקרובים. עלפי נתוני AT קרני, סין ייצאה 800 אלף מכוניות ב‭,2011-‬ והיא מקווה להעלות את הנתון לשני מיליון עד 2015 ול‭3-‬ מיליון עד ‭.2020‬

סון מוסיף כי התמקדותה של התעשייה הסינית באמריקה הלטינית נובעת מכך שהיצרניות עדיין אינן ערוכות להתמודד בשווקים האמריקאיים והאירופיים, הדורשים סטנדרטים נוקשים יותר של איכות ושל פליטת זיהום אוויר. בשווקים המתפתחים התחרות קשה פחות וההגבלות הרגולטוריות קלות יותר; יתר על כן, סין חולקת עם מדינות אלה איכות כבישים ותקני איכות דומים.

עבור צרכנים רבים - כמו אנטוניו בנווידס, עובד פארק שעשועים בן 26 מלימה - המכונית הסינית היא הראשונה שרכשו אי פעם. בתחילת דצמבר הוא קנה צ‘רי חדשה ממודל QQ עבור ‭9,000‬ דולר, כ‭65%-‬ ממחירה של רנו מדגם מקביל ששקל לקנות. "ההבדל במחיר הוא מה שהפך רכישת מכונית חדשה לאופציה אפשרית עבורי‭,“‬ הוא אומר, "שמעתי שהן מחזיקות מעמד ושזול לתחזק אותן. וכמו שאתה יכול לראות, הן גם נראות לא רע‭.“‬

צילום: אי-אפ-פי
רכב מסוג גרייט וול, כמו לחמניות חמות צילום: אי-אפ-פי
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים