צ‘יינה מוטורס: הרכבים מסין כובשים את דרום אמריקה
מכוניות סיניות עם שמות בלתי מוכרים כמו סינוטראק, גרייט-וול ובריליאנס נמכרות ברחבי אמריקה הלטינית כמו לחמניות חמות - במה שמסתמנת כיריית הפתיחה בקרב על שוק הרכב העולמי

"לאט-לאט התחלתי לשמוע מחמאות על המכונית,“ אומר סגורה בעודו מתהלך בחדר התצוגה של יצרנית המכוניות צ‘רי במחוז סוקוילו בבירה. כמה דקות קודם לכן הוא רכש צ‘רי פולווין XR תמורת 12 אלף דולר במזומן - מחצית ממחירם של דגמים מקבילים של פיאט או של רנו. "נדרש לי זמן רב להחליט,“ הוא אומר, "אבל אני מוכן להסתכן.“
כך גם לואיס לונה, רופא שחזר לא מזמן ללימה לאחר שעבד שנים רבות בארגנטינה. הוא תכנן לקנות מכונית יפנית יד שנייה. זה היה לפני שראה את שלטי החוצות המפרסמים מכוניות סיניות במחירי רצפה, והקשיב לקרובי משפחתו שהתעקשו שיערוך סיבוב בסוכנות הרכב ,JAC אחד מעשרות מותגים סינים הנמכרים כיום בלימה.
"הבנו שבעבור אותו סכום שנשלם על מכונית יד שנייה מקרטעת שלא תשרה בנו תחושת ביטחון, אנחנו יכולים לקנות מכונית סינית עם תעודת אחריות לשנתיים,“ אומר לונה בעודו מסיים לחתום על המסמכים לרכישת המשפחתית JAC ביקרוס תמורת 16 אלף דולר, "אני משוכנע שזוהי ההחלטה הנכונה.“
עדויות דומות של צרכנים אפשר לשמוע כיום בכל רחבי אמריקה הלטינית: מכוניות סיניות עם שמות בלתי מוכרים כמו גרייט-וול, בריליאנס וסינוטראק נמכרות כמו לחמניות חמות. המכוניות הסיניות הגיעו לפרו לראשונה בשנת ,2006 וכיום אחת מכל 6 מכוניות שנמכרות במדינה יוצרה בסין. על-פי נתוני איגוד קבוצת המסחר למכוניות של פרו, במדינה קיים מבחר של לא פחות מ90- יצרני מכוניות סיניות.
היתרון הגדול ביותר של המכוניות הסיניות הוא כמובן המחיר. לדברי גוידו וילדוזו, מומחה לתעשיית הרכב מבית הייעוץ IHS הממוקמת במסצ‘וסטס, מכונית סינית חדשה נמכרת בממוצע במחיר הנמוך ב65%-50%- ממחיריהן של מכוניות אירופיות, אמריקאיות או יפניות מקבוצות דומות.
"מה הופך את המכוניות הסיניות לזולות כל כך? בתור התחלה, כוח העבודה,“ אומר וילדוזו, ומוסיף כי עובד בתעשיית הרכב
ג‘יאן סון, שותף בחברת הייעוץ AT קרני משנגחאי, מספר כי יתרון כלכלי נוסף נובע מ“תכנון הפוך:“ כדי לחסוך בהוצאות על עיצוב מודלים חדשים, יצרניות סיניות רבות פשוט מחקות עיצובית ומכנית דגמים יפניים ואירופיים.
היצרנים הסינים נכנסים לשוק באמריקה הלטינית בתקופה שהמשכורות ביבשת צומחות באופן חסר תקדים. אוגוסטו דה לה טורה, כלכלן בכיר לענייני אמריקה הלטינית בבנק העולמי, אומר שהמעמד הבינוני מהווה כעת 30% מתוך 570 מיליון תושבי אמריקה הלטינית, בהשוואה ל20%- בשנת .2002 בקולומביה, מדינה שכלכלתה משגשגת בעקבות בום בייצוא הנפט, הפחם, הקפה והבננות, העלייה בהכנסות דרמטית במיוחד.
קמילו פרס, כלכלן מהבנק של בוגוטה, מוסר כי התפוקה הכלכלית לנפש כמעט הכפילה את עצמה בתוך 5 שנים והגיעה ל6,700- דולר לנפש בשנה שעברה, בהשוואה לממוצע של 3,400 דולר ב.2006- מספר מסירות כלי הרכב החדשים בקולומביה הגיע בשנה שעברה ל325- אלף, עלייה של 28% משנת .2010 בפרו היו אשתקד יותר מ100- אלף מסירות, עלייה של 26% לעומת .2010
השוק המתרחב הוא שמשך יצרני רכב סיניים אל דרום אמריקה, הרואים בה קרקע נוחה לקראת כיבוש שוק הרכב העולמי בעשורים הקרובים. עלפי נתוני AT קרני, סין ייצאה 800 אלף מכוניות ב,2011- והיא מקווה להעלות את הנתון לשני מיליון עד 2015 ול3- מיליון עד .2020
סון מוסיף כי התמקדותה של התעשייה הסינית באמריקה הלטינית נובעת מכך שהיצרניות עדיין אינן ערוכות להתמודד בשווקים האמריקאיים והאירופיים, הדורשים סטנדרטים נוקשים יותר של איכות ושל פליטת זיהום אוויר. בשווקים המתפתחים התחרות קשה פחות וההגבלות הרגולטוריות קלות יותר; יתר על כן, סין חולקת עם מדינות אלה איכות כבישים ותקני איכות דומים.
עבור צרכנים רבים - כמו אנטוניו בנווידס, עובד פארק שעשועים בן 26 מלימה - המכונית הסינית היא הראשונה שרכשו אי פעם. בתחילת דצמבר הוא קנה צ‘רי חדשה ממודל QQ עבור 9,000 דולר, כ65%- ממחירה של רנו מדגם מקביל ששקל לקנות. "ההבדל במחיר הוא מה שהפך רכישת מכונית חדשה לאופציה אפשרית עבורי,“ הוא אומר, "שמעתי שהן מחזיקות מעמד ושזול לתחזק אותן. וכמו שאתה יכול לראות, הן גם נראות לא רע.“

