כץ והטעויות

שר התחבורה ניהל את המשבר ברכבת במיומנות של טירון פוליטי, ובגד ביו"ר ההסתדרות שאמור היה להפוך לשותפו במאמץ להחזרת הרכבת לפסים

יהודה שרוני | 21/2/2012 9:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
שר התחבורה ישראל כץ ניהל בימים האחרונים את המשבר ברכבת במיומנות של טירון פוליטי. יש לקוות שהתנהלותו במאבקים שעוד צפויים במרכז הליכוד תהיה חכמה יותר, אחרת בממשלת בנימין נתניהו הבאה הוא עלול לאבד את מגבעת המיניסטר.

כץ בגד ביו"ר ההסתדרות עופר עיני, שאמור היה להפוך לשותפו במאמץ להחזרת הרכבת לפסים. עיני כבר הוכיח שהוא יודע לספק לכץ את הסחורה. לפני כחצי שנה הוא כפה על עובדי הרכבת יישום נוהלי בטיחות שצמצמו את מרחב חופש המחיה הארגוני שלהם.

ערב הפגישה בין השניים בסוף השבוע שעבר הפגין שר התחבורה תרגיל מנהיגות ילדותי כשהצמיד אקדח לרקת עיני. כץ הודיע שהוא קובע כי סוף פברואר הוא המועד האחרון לפתרון משבר עובדי הרכבת.

שר התחבורה הגדיל לעשות כשהתיר להנהלת הרכבת לחתום שלשום על הסכם חד-צדדי עם בומברדיה הקנדית להעסקת עובדי קבלן. לכץ היסטוריה של איומים: הוא כבר איים לסגור את הרכבת ולהגיע לפתרון חד-צדדי. אבל עיני הוא אגוז קשה מאוד לפיצוח.

מזכ"ל ההסתדרות, המופתע מעמדת כץ, מקווה עדיין לפתור את משבר הרכבת בשיתוף כץ ללא שביתה. עיני וכץ הם אנשים פוליטיים שאין להם עניין לגרור את משבר הרכבת בחוסר תכליתיות. עיני מילא מבחינתו את מכסת השביתות בשביתת עובדי הקבלן. כץ מצדו חייב לחזור לענייניו הפוליטיים השוטפים.

לכן לא ברור מה בדיוק עבר לכץ בראש כשהחליט להקצין את המשבר ולהוציא
את עיני "אהבל". בהעמדת מזכ"ל ההסתדרות עם הגב לקיר בזבז שר התחבורה את האמפתיה הציבורית שצבר לאחר שיו"ר הוועד גילה אדרעי הורידה בשלומיאליות את הרכבת מהפסים.

כץ בזבז את "פרמיית אדרעי" ואפשר לעיני לשוב ולעקוף אותו. הוא נגרר בחוסר חשק לבית הדין לעבודה וכעת הוא בפועל מסונדל. לא יהיה פתרון חד-צדדי של המשבר גם אם גילה אדרעי תעמוד לדין משמעתי וגם אם כץ יהפוך בעצמו לנהג קטר.

ההסכם עם בומברדיה כולל סעיף מילוט המוכיח שגם להנהלת הרכבת שבראשות אורי יוגב היה ברור שלא ניתן לאכוף על העובדים את ההסכם השנוי במחלוקת באופן חד-צדדי.

כיצד תיפתר אם כן המחלוקת? שופטת בית הדין לעבודה החזירה אתמול את הצדדים למו"מ אינטנסיבי לפרק זמן של שבועיים.

להערכתי, בסופו של דבר גם הרכבת תקלוט עובדי קבלן, אבל בצורה נקודתית, ולא באופן גורף של מאות עובדים כפי שהנהלת הרכבת דורשת. כץ ימשיך להסביר כי אין מיקור חוץ אצל עובדי הרכבת וימשיך לאיים בסגירת הרכבת אם יתברר שההסכם לא יושג. העובדים מצדם יתבקשו להמשיך לתחזק את הקרונות ואת הקטרים ולא את המשרות הניהוליות הנחשקות לצורך מינוי מקורביהם.

עיני ייצא מהמשבר מחוזק פוליטית וציבורית, כמי שמצטייר כמבוגר האחראי בסביבה. השר כץ ייאלץ לחזק את שריריו הפוליטיים במוקדי השפעה חלופיים. עם סיום משבר הרכבת תהיה מלאכת השיקום של מעמדה לא פשוטה.
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודה שרוני

צילום: דעות

בוגר מדע המדינה ומוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. חבר מערכת מעריב, העורך הכלכלי של העיתון ובעל טור בגלי צה"ל ובטלוויזיה

לכל הטורים של יהודה שרוני

עוד ב''יהודה שרוני''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים