שר התחבורה מינה ועדה ליישום המלצות 'ועדת זליכה'

בין המלצות הוועדה: הגבלת כוחן של חברות הליסינג הגדולות, ומחירון ממוחשב עם פרטי רכבים משומשים; פרופ' זליכה: "שולי הרווח של היבואנים הם שערורייתיים, זאת בושה וכלימה לכל ממשלות ישראל שלא טיפלו בנושא זה עד היום"

גיל מלמד | 23/2/2012 17:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שר התחבורה ישראל כ"ץ הודיע היום (ה') על אימוץ מלא של המלצות 'ועדת זליכה' לבחינת התחרותיות בענף הרכב, ועל מינויה של 'ועדת יישום' בראשותו של עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד.

'ועדת זליכה' מונתה על-ידי כ"ץ בסוף אוגוסט 2011, ולאורך ארבעת חודשי פעילותה הודלפו ממנה כמעט כל ההמלצות והמסקנות אשר הוצגו היום באופן רשמי.

בין ההמלצות המשמעותיות יותר של הוועדה שהודלפו זמן רב לפני הגשת הדוח הסופי – הדרישה לאלץ מספר יבואניות גדולות למכור מותגים (יצרנים) שהן מייצגות, הגבלה משמעותית של כוחן של חברות הליסינג הגדולות.

בתקציר המנהלים של הדוח הסופי מתאר פרופ' ירון זליכה את הגישה הפרו אקטיבית בה בחר כדי לפורר את כוחם של יבואני הרכב הקיימים, אם כי בשום מקום בדוח לא מוצגת הערכה כמותית להשפעה החזויה של הרפורמות על התחרות או על המחירים לצרכן.

"תחום הרכב הוא אחד החשובים שמלווים כל אזרח ומשפחה בישראל", אמר השר כץ במסיבת העיתונאים לרגל אימוץ הדוח, ובתחום הזה אנחנו (משרד התחבורה) הרגולטור המרכזי. התרשמתי שוועדת זליכה עשתה עבודה מעמיקה, ומעבר לשלב הזה מגיע כעת השלב העיקרי: אתם התקשורת, צריכים להתעניין ולעסוק בהיתכנות של ההמלצות ליישום", אמר.

"בעוד שמכלול ההמלצות יביא למפנה בשוק, השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישם אותו, והתשובה שלי היא 'כן'. אני אבחן את האפשרויות לשיתוף פעולה עם כל משרדי הממשלה, בראשם משרד האוצר, שם קיבלו ממני את הדוח כבר לפני מספר שבועות והתגובה שלהם כלפיו חיובית".

כץ הכריז שהצוות שהוקם כדי ליישם את המלצות זליכה יגיש את מסקנותיו בתוך 60 יום, והוא יכלול גם נציגים של משרד האוצר ושל גופים אחרים. 
ירון זליכה
ירון זליכה nrg


לדבריו, ברור לו שיהיו מי שיזרעו הפחדות והוא מבין את היבואנים (ש"עושים עבודה טובה") שיחושו נפגעים, אבל "אם נחזור לסלולר אני זוכר את כל ההזהרות שנשמעו בתחילת הדרך שם, כמו בכל מקום שבו התחילה תחרות".

"אני יודע שתהיה התנגדות, שכן זאת רפורמה מול גופים עתירי כח ועתירי הון, יש לגופים האלה השפעה גדולה אבל זה לא ירתיע אותי. אני אגבה את הצוות ואוביל את הדברים".

זליכה נמנע מלפרט מקצועית את התורה שעומדת מאחורי כל המלצה אבל לא חסך במילים חמות כלפי ענף הרכב והעוסקים בו. "הגם שניסיוני רב מאוד בהגבלים עסקיים, מעולם לא נתקלתי בשוק כל כך לא תחרותי כמו שוק הרכב, שבו נערמו לאורך השנים עשרות רבות של הגבלים עסקיים זה על זה", אמר זליכה.

"שולי הרווח של היבואנים הם שערורייתיים, זאת בושה וכלימה לכל ממשלות ישראל שלא טיפלו בנושא זה עד היום, ואני מקווה שאמצעי התקשורת הפרטיים יצליחו להתגבר על היקפי הפרסום שהיבואנים מפרסמים אצלכם ולהעביר את המידע בצורה אובייקטיבית. כלי התקשורת הם גורם שלא סייע בעבר לישראל להפוך לתחרותית יותר".

כאשר בוחנים לגופן את מרבית ההמלצות של הוועדה, קל לזהות שעשרות מהן נוגעות לעודף הרגולציה של משרד התחבורה, ובמיוחד לתחומים שידועים למשרד כבעייתיים במשך עשרות שנים.

כך למשל, ממליצה ועדת זליכה להקים מנגנון של שמאי רכב שיהיו כפופים למשרד התחבורה ולא לחברות הביטוח, כדי להבטיח את עצמאותם ולצמצם את הלחץ שמופעל עליהם. אלא שבכירי משרד התחבורה, שנמנעו במשך שנים מלהתערב בשוק הזה נראים כמעט מופתעים כשהם לומדים עליו מדוח הוועדה.

המלצה אחרת דורשת ממשרד התחבורה להקים מחירון ממוחשב לרכבים משומשים, אשר יוזן על-ידי נתוני המוכרים והקונים של רכב. במשך חמש השנים האחרונות לא הצליח משרד התחבורה להקים מאגר מידע פשוט לרכב משומש, אשר יכלול בסך הכל את פרטי הבעלות הקודמים של הרכב ואת המעורבות שלו בתאונות אם היתה כזאת.

גם בכל הקשור ליבוא ומסחר בחלקי רכב ובדרכי הפיקוח על מסחר זה, ערם משרד התחבורה "ערימות של רגולציה", בפראפראזה על דברי זליכה,

וגם בתחום זה, אם אכן ייושמו מסקנות ועדת זליכה, ייאלצו פקידי משרד התחבורה לעשות סוף סוף את מה שנמנעו מלעשות במשך למעלה מ-20 שנה.

השר כץ הודה היום שהמבחן האמיתי של ההמלצות יהיה היישום שלהן, אבל הבטיח שלא להמתין לקבלת כל מכלול ההמלצות אלא ליישם כל דבר שיהיה מוכן ליישום ברגע שבו הוא יהיה מוכן.

לצידם של השינויים ה"כבדים" - כמו הרצון לאלץ יבואני רכב למכור חלק מזכיונות היבוא שלהם, המלצות זליכה כוללות עשרות שינויים קטנים שנמצאים בתחום הסמכות הבלעדית של משרד התחבורה, אבל ספק רב מאד אם ומתי ניתן יהיה לבצע אותם.

אחד החסמים העיקריים לשינויים ורפורמות בתוך משרד התחבורה הם אנשי המשרד עצמו, אשר מפזרים מידע בעל רמת דיוק נתונה במחלוקת. כך למשל, אמר היום עוזי יצחקי כי "רפורמת היבוא המקביל הניבה תוצאות בכניסתם של יבואנים ומותגים חדשים לשוק הרכב". בפועל, אם נכנסו יבואנים ומותגים חדשים כנראה שהם מוכרים אך ורק לאנשי משרד התחבורה.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים