"הבנקים מזלזלים במגזר הערבי"
למרות שבבנק הערבי ישראלי מרגישים שינוי בפעילות בעקבות התפתחות החברה הערבית, את בעלי פאנט, באסם ג'אבר, זה לא מרגש: "המגזר הערבי מתקדם, אבל הבנקים לא מתקדמים איתנו. הם לא פועלים כדי לקדם את המגזר הערבי בישראל"
"הגיל הצעיר של לקוחותינו בולט מאוד", אומר גיטר, "50% מהם בני פחות מ-20. צעירים אלה משנים את המגזר. הצעיר הערבי מתוחכם יותר, משכיל יותר, מחובר לאינטרנט ומעורב בחיים הכלכליים יותר בהשוואה לדור הקודם".
לדבריו, גם שיעור החזר החובות של לקוחות הבנק טוב משל המערכת הבנקאית, והדבר משתקף בהפרשות הנמוכות של הבנק להפסדי אשראי, כ-0.17% מהתיק.
מנגד נשמעות זמירות אחרות: "מסיבה שאיני מצליח להבין השירות שהמערכת הבנקאית בישראל נותנת לאוכלוסייה הערבית שונה מהשירות שמקבלת ממנה האוכלוסייה הכללית", אמר לעסקים באסם ג'אבר, מנכ"ל ובעלים של אתר פאנט מקבוצת פנורמה. ג'אבר מבקש להדגיש שהוא מכוון למערכת הבנקאית בכללה ולא לבנק כזה או אחר. אתר פאנט הוא האתר הישראלי המוביל בשפה הערבית.
לדברי ג'אבר, הצד
העסקי של המגזר מתפתח בצורה משמעותית, וגם הגידול הטבעי שלו משמעותי. מגמות אלה מגדילות את הצרכים הבנקאיים של המגזר. "ללקוח ערבי או לבעל עסק ערבי עדיף לנהל את החשבון שלו בעפולה ולא בנצרת, ברהט ולא בבאר שבע", טוען ג'אבר. "כל הבנקים, כשהם מעניקים שירות למגזר הכללי, עושים זאת בזהירות גדולה יותר ומתוך כבוד גדולים יותר. במגזר הערבי עושים זאת עם זלזול מסוים וכדי לצאת ידי חובה".
"המגזר מתקדם", אומר ג'אבר, "פעם הבנקים נחשדו בזה, אבל היום הערבים פותחים יותר חשבונות ומשתמשים יותר בכרטיסי אשראי. אנני לא מרגיש שהבנקים משתנים איתנו ופועלים כדי לקדם את המגזר הערבי בישראל".
יודגש, כי מרבית הגידול ברווח וכן התשואה החריגה להון של הבנק הערבי ישראלי מוסברות בעיקר בשינויים חשבונאיים, ובהם שינויים בהפרשה לחובות מסופקים והשפעות המיסוי של ועדת טרכטנברג. עם זאת, גיטר מדווח על גידול אמיתי של 25% בפעילות הבנק בשנתיים האחרונות ומאבחן מגמות שינוי משמעותיות בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל. בנק ערבי ישראלי כולל 31 סניפים המשרתים את האוכלוסייה הערבית. גיטר מדגיש כי 80% מעובדי הבנק הם ערבים.

באסם ג'אבר. ''ללקוח ערבי עדיף לנהל את החשבון שלו בעפולה ולא בנצרת''
יח''צ
