תעריפי הביטוח לאופנועים יירדו בשיעור של עד 40%

הצעת החוק הקובעת כי מרכיב ההעמסה יהיה 6.5%-5.5% מעלות הסיכון עברה בכנסת; בשוק הביטוח זועמים: "אם המדינה רוצה לסבסד את ציבור הרוכבים שתעשה זאת באמצעות מיסוי, ולא תטיל זאת על ציבור הנהגים"

אריק בנדר ומורן רייכמן | 1/3/2012 8:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשורה לרוכבי האופנועים: ב-1 במאי יירדו תעריפי הביטוח לרכב דו-גלגלי ב-40% לכל היותר, לפי הקטגוריות שהאופנוען משויך אליהן, כגון גיל הרוכב ונפח המנוע של כלי הרכב. ההוזלה תתאפשר לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שיזם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הקובעת כי מרכיב ההעמסה יהיה 6.5%-5.5% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי.
אופנועים
אופנועים צילום: המועצה האזורית שומרון


משמעות הדבר היא ששיעור מרכיב ההעמסה יהיה לא קבוע, אלא משתנה. החוק יאפשר לאוצר גמישות בביצוע שינויים בשיעור מרכיב ההעמסה בהתאם לנתונים הדינמיים כמו מספר התביעות, היחס בין כלי הרכב הדו-גלגליים העולים על הכביש ובין כלי רכב אחרים ועוד. רוב האופנוענים רוכשים את ביטוח החובה מחברת הפול, המאגדת את כל חברות הביטוח ומחויבת לבטח בביטוח חובה את כל מי שחפץ בכך ולא עלה בידו להשיג פוליסה במחיר סביר בשוק החופשי. רוב הביטוחים הללו נעשים בפול מתוך אילוץ, שכן חברות ביטוח רבות מסרבות לבטח אופנועים או גובות תעריפים גבוהים מאוד תמורת הפוליסה. את התעריפים שהפול גובה קובעת הרשות, כלומר שר האוצר או מי מטעמו שמונה לשם כך.

בעבר שיעורו של מרכיב ההעמסה לא נקבע במדויק, אך צוין כי הוא לא יעלה על 8% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי. בפועל, בשנים האחרונות נקבע מרכיב העמסה בשיעור נמוך מאוד, שלא הביא להוזלה בתעריפים לאופנועים. החוק שאושר נועד לתת לאוצר גמישות בשמירת העיקרון שנקבע בחוק הקודם - הקלה במחירי ביטוח החובה לכלי רכב דו-גלגליים.

לפי ההצעה, כאמור, בקביעת תעריפי ביטוח לפול ינוע שיעור מרכיב ההעמסה בין 5.5% ל-6.5%.
כמו כן, נקבעה הוראת שעה, ולפיה ב-8 החודשים האחרונים של 2012 מרכיב ההעמסה לא יפחת מ-6.3% וב-2013 הוא לא יפחת מ-6.2%.

"מטרת החוק היא להפחית את תעריפי הביטוח לרוכבים, שרבים מהם צעירים שלא תמיד יכולים לעמוד בתעריפים הגבוהים. החוק יסייע להם ויעודד את השימוש באופנוע, בעיקר לאור התועלת הטמונה בו מבחינת צמצום הגודש בכבישים וזיהום האוויר", הסביר ח"כ שאמה-הכהן.

נסים בנימין, נציג ענף כלי הרכב הדוגלגליים: "לאחר שנתיים וחצי של מאבק הבאנו בשורה ממשית לרוכבים. זה הישג משמעותי ותיקון עוול שנגרם להם".

מנגד , בשוק הביטוח זועמים על החוק החדש. "למה ביטלו את חוק טל? כי החליטו שאוכלוסייה אחת לא צריכה לתמוך באוכלוסייה אחרת. אז למה בשוק הרכב מחוקקים חוק כזה? ", תהה שחר רון, מנכ"ל ואקטואר של חברת רון בינה אקטוארית. רון מנהל עבור משרד האוצר את מאגר הנתונים הסטטיסטיים הקשורים לביטוח החובה בישראל. לדבריו, "אם המדינה רוצה לסבסד את ציבור הרוכבים היא צריכה לעשות זאת באמצעות מיסוי ולא להטיל זאת על ציבור הנהגים בלבד".

" משמעות הסבסוד היא כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לטווח הארוך מדובר בהשפעה מהותית", הסביר רון, "תעריף הסיכון של רוכבי אופנוע ב-2010 עמד על 5,500 שקל ואילו הפרמיה הממוצעת היתה כ-3,500 שקל . כל אופנוע סובסד ב-2,000 שקל בשנה. החוק החדש יגדיל את הסבסוד". לדבריו , "הקטנועים הקטנים מסובסדים בעשרות ואולי במאות שקלים, אך האופנועים מסובסדים ב-7,000 שקל בגלל הסיכון הגבוה. כך הציבור מסבסד את דווקא את אלה שיכולים להרשות לעצמם אופנועים יקרים".

צילום: פלאש 90
יו''ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה - יוזם הצעת החוק. צילום: פלאש 90
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים