מהפכה צרכנית? הצעה לחייב פרסום מחירים
הצעת חוק חדשה תחייב את כל רשתות המזון, הדלק והפארם למסור מחירים בזמן אמת, כך שהצרכן יוכל להשוותם בטלפון הנייד

המהפכה תישא פירות דרך הסמארטפון? צילום: איי-אפ-פי
"גם היום בשנת 2012 עם כל החידושים הטכנולוגיים ואחרי המחאה החברתית-צרכנית של הקיץ האחרון -השקיפות ויכולת השוואת מחירי המוצרים העומדות בפני הצרכן הישראלי מפגרות הרבה אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.
לדברי ח"כ שאמה, כיום הצרכן הישראלי אינו יכול לבצע השוואת מחירים אמיתית בין מחירי מוצרים זהים הנמכרים ברשתות שונות, ולבטח לא בזמן נתון בהתחשב במבצעים ובהטבות. ההשוואה היחידה העומדת בפני הצרכן היא בין המוצרים על אותו המדף, באופן שמצמצם את התחרות.
האמצעים - שנות האלפיים; התחרות - ימי הביניים
מטרת הצעת החוק הינה ליצור במשרד התמ"ת בסיס נתונים המעודכן באופן רציף של כל מחירי המוצרים ברשתות המזון, הפארם והדלק שעל בסיסו יהיה ניתן לפתח אפליקציות או אתרים, ולאפשר לצרכן הישראלי בלחיצת כפתור והזזת אצבע לבצע השוואת מחירים. לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, עלות מימוש ההצעה תהיה שולית לעסקים ולמדינה.
"לחיצת אצבע אחת תערוך סקר מחירים מותאם אישית בשנייה אחת ותחשוף לעיני הצרכן איפה הכי כדאי לו לקנות. זו ההגדרה לתחרות אמיתית ובריאה בלי אותיות קטנות ושטיקים
פרסומיים.", מסביר ח"כ שאמה הכהן.
האפליקציה תוכל, לדוגמא, לסייע לציבור ההורים, על ידי התראה על ירידת מחיר או מבצע של חיתולים חד פעמיים או מזון לתינוקות. כידוע, מוצרים אלה שווים הון להורים צעירים, והם תקפים בדרך כלל לזמן קצר, ולרוב שומעים עליהם רק לאחר שהזריזים יותר חיסלו את המלאי.
"כיום האמצעים בידנו - סמארטפונים, מחשבים ניידים, פס מהיר ועוד - הם של שנות האלפיים, אך התחרות בין הרשתות והשקיפות לצרכן היא של ימי הביניים", אמר ח"כ שאמה.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
