כל הזכויות שמורות? בסין זה עובד אחרת

למייקל ג'ורדן נמאס מהחברה הסינית שרשמה סימן מסחרי על שמו ועושה כבר שנים הון על גבו: בשבוע שעבר הוא הסתער על בית הדין בסין כדי לתבוע את החברה ולסגור אחת ולתמיד את הברז. גם אפל והרמס נלחמות בקרב דומה, במדינה שבה כל שצריך הוא להקדים לחטוף את המותג כדי לגרוף עליו את כל הקופה

בנג'מין קרלסון | 8/3/2012 23:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קצת כמו לנסות להשיג זכויות על זהב באמריקה בימי המערב הפרוע: הגמול ענק ומי שמגיע קודם הוא שמקבל אותו.
מייקל ג'ורדן. של מי המותג?
מייקל ג'ורדן. של מי המותג? צילום: אי-פי


בשבוע שעבר הגיעו לסין 3 מותגי ענק - מייקל ג'ורדן, אפל והרמס - כדי להיאבק בבתי דין סיניים על הגנת שמותיהם מפני טוענים לבעלות עליהם, אשר פשוט רשמו אותם קודם. אף שזו איננה בעיה חדשה, דוגמאות אלה מדגישות את הקשיים הצפויים לחברות   זרות המנסות לנווט את דרכן במערכת המשפטית הסבוכה של סין. "כדי לקבל סימן רשום במערכת האמריקאית יש להראות כוונה לשימוש בו. בסין הקבלה מבוססת רק על סדר הרישום," אומר הורס לאם, עורך דין לקניין רוחני שפועל בבייג'ינג. הוא מסביר כי משום שלא קיים סימן רשום בינלאומי, "יש מקרים רבים שבהם מותגים נחטפים".

במקרה של ג'ורדן, כוכב הכדורסל חיכה שנים כדי להגיש את התביעה נגד יצרן מוצרי הספורט Qiaodan (שמו של ג'ורדן בסינית). החברה השתמשה בשמו של הספורטאי ויצרה חיקוי של הלוגו של אייר ג'ורדן כדי למכור ביגוד לאתלטים, וזאת ללא רשותו של ג'ורדן. מומחים אומרים כי ניסיונות עבר של חברת נייקי לעצור את Qiaodan נכשלו. על מנת לזכות בתיק יצטרכו עורכי הדין של ג'ורדן להוכיח שהחברה השתמשה בשמו גם מחוץ לסין תוך כוונה מודעת לרמאות, וששמו היה מפורסם בעת שהחברה ביקשה לרשום את המותג.

אך אפילו עם השערורייה הזאת ועם התביעה שנפתחת ונסגרת, Qiaodan ממשיכה להשתמש במספר 23 שעיטר את חולצתו של ג'ורדן כששיחק כדורסל באופן מקצועי. החברה הגישה 100 בקשות לסימנים רשומים הקשורים לאתלט, כולל שמו ושמות ילדיו. חלק מהמומחים טוענים כי לכוכב יהיה קשה לזכות במשפט. "הסימנים המסחריים האלה היו בשימוש בסין במשך זמן מה," מציין לאם. "אני חושב שזה לא הולך להיות תיק קל".

מערכת רישום הסימנים המסחריים בסין נקבעה לפני פחות מ-30 שנה ומצריכה תכנון לטווח הארוך. אם חברה יודעת מראש את שמות המותגים שהיא רוצה, היא יכולה להקדים ולרשום אותם עבור כמה מאות דולרים. אך אם היא לא רושמת עצמה קודם, עלות הדיון בנושא מרקיעה שחקים, ובתי הדין הסיניים נוטים להגן על המקדימים להירשם.

בית מוצרי היוקרה הרמס נתקל במחסום זה בשבוע שעבר, כאשר הפסיד בתביעה ליצרן אופנת גברים שטען לבעלות על שמו הסיני. בית המשפט פסק שהרמס איננה חברה מפורסמת דיה בסין וכי לא ניתן להוכיח שהסימן המסחרי נרשם באופן בלתי חוקי. "שוב ושוב אני רואה כיצד חברות גדולות, חלקן אפילו מופיעות בדירוג השנתי של מגזין פורצ'ן לתאגידים, עושות את הטעויות הפשוטות ביותר בסין", הסביר לאם. "הבעיה איננה העלות לרישום הסמל המסחרי, אלא שאנשים לא מכירים את המערכת, וגם שאותן החברות לא סימנו את סין כיעד רצוי בהתחלה".

אפל, החברה הגדולה בעולם מבחינת שווי השוק, נלחמת בבית המשפט כדי להוכיח שהיא רכשה את הזכויות לשם המותג אייפד מתאגיד פרוויו. בפרוויו

טוענים כי אפל רכשה את השם ממחלקה לא נכונה של החברה, ולפיכך אפל חייבת לה שני מיליארד דולר. כל זה יכול   היה להימנע אם אפל היתה עושה עבודה מדוקדקת יותר בהבטחת הרישיון למותג, שהפך מאז למוצר הנמכר ביותר בעולם. על פי נתוני דוח של הוועדה האמריקאית לסחר בינלאומי, בשנת 2009 הפסידו עסקים אמריקאיים 48 מיליארד דולר עקב גניבת סמלים מסחריים וזיוף סיני.
  
"הזייפנים מגיעים בכל הצורות והגדלים," אומר סטן אברהמס, עורך דין לקניין רוחני ופרופסור באוניברסיטה המרכזית של בייג'ינג לפיננסים ולכלכלה. "רבים מהם יוצרים כתובות ברשת וסמלים מסחריים. כבר שנים רבות הגניבה היא עסק עבור חברות אחדות".

מומחים טוענים שחוק הקניין הרוחני של סין עומד בסטנדרטים של ארגון הסחר העולמי ושרוב התאגידים הגדולים למדו כיצד להגן טוב יותר על המותגים שלהם. עם זאת, נכונותן של הרשויות להעניש עבריינים עדיין לוקה בחסר. "כשיש מערכת אכיפה טובה, אנשים מפחדים. השאלה היא לא מה הם חושבים שנכון או לא נכון לעשות, אלא אם הם חושבים שהם ייתפסו או לא", סיכם.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים