גם החיפושיות עושות קאמבק
13 שנה, נצח במושגי תעשיית הרכב, נדרשו לפולקסווגן כדי לחדש את החיפושית החדשה. היום היא דומה יותר לחיפושית המקורית, אבל הסיכוי שלה לשוב ולתפוס את מקומה בראש פירמידת המכירות העולמית קלוש. מסע שורשים בעקבות אגדה מוטורית
את הפתרון לבעיה הזו, וגם לכמה בעיות אחרות, נוכל לראות עוד השנה על כבישי ישראל בדמותה של חיפושית חדשה. לא עוד "חיפושית החדשה," אלא פשוט מכונית חדשה שנקראת "חיפושית." חיפושית המקורית היא אחת המכוניות המפורסמות בדברי ימי תעשיית הרכב, אם לא המפורסמת בהן, אבל גם חיפושית החדשה עשתה היסטוריה בשנת ,1998 כשהיתה למכונית הראשונה בגל של מכוניות רטרו-מודרניות, כאלה שכמעט כל יצרני הרכב הוותיקים מייצרים כיום. אך בניגוד לחיפושית החדשה, שסיימה בשנה שעברה את חלקה בהיסטוריה, חיפושית אמורה להיות זולה יותר מפולקסווגן גולף, ולכן לראשונה יהיה לה סיכוי להציג בישראל היקף מכירות נאה.
קצת קשה להאמין, אבל חלפו 20 שנה מהיום שבו החליטו אנשי סדנת העיצוב של פולקסווגן בקליפורניה שהגיעה העת לברוא מחדש את החיפושית הקלאסית,, שהיא אבן היסוד של קונצרן פולקסווגן כולו. עד אותה השנה נמכרו ברחבי העולם 21 מיליון חיפושיות, והמכונית שנהגתה ב-1939או ב-1934 תלוי באיזו שנה מתחילה הספירה (ונולדה ב-1945 או ב-1941 (שוב תלוי ממתי סופרים) החזיקה בתואר המכונית שטווח הזמן של ייצורה לאורך השנים הוא הארוך ביותר בתעשיית הרכב.
במשך יותר משנתיים עמלו בפולקסווגן על תרגום הרעיון המקורי של חיפושית למונחים מודרניים, עד שב-1994 הוצג לראשונה קונספט 1 בתערוכת המכוניות של דטרויט. קונספט 1 נבנה במקור על הפלטפורמה של פולקסווגן פולו הקטנה והזולה, ולראשונה הוחלפו המנוע האחורי וההנעה האחורית של חיפושית המקורית בתצורה מודרנית של מנוע קדמי המניע את הגלגלים הקדמיים.
הערכים החשובים שנותרו בעיצוב הזה היו הפרופיל העגלגל והייחודי של חיפושית, השאיפה להשיג פשטות בייצור וההתבססות על פלטפורמה קיימת כדי להגיע למחיר מטרה עממי ושווה לכל נפש. קונספט 1 זכה לתגובות נלהבות, בעיקר מפני שהחיפושית הקלאסית היתה מכונית אהובה מאוד ורבים חיכו למהדורה המודרנית שלה. בפולקסווגן הרימו את הכפפה והחלו לעבוד במשנה מרץ על מכונית אמיתית.

ב-1998 הושקה חיפושית החדשה, אך היא לא הצליחה - ואולי גם לא ניסתה - להיכנס אל צמיגיה הענקיים של חיפושית המקורית. חיפושית החדשה התבססה על הפלטפורמה הגדולה והיקרה של הדור הרביעי של גולף, ומלבד זאת, מעצבי פולקסווגן העדיפו עיצוב, גם ברבדים גימיקיים, על פני שימושיות, וכך הפכו את חיפושית החדשה למכונית נישה.
בשנתיים הראשונות חוללה חיפושית החדשה היסטריה רבתי בצפון אמריקה: פולקסווגן לא עמדה בביקוש, ורשימת ההמתנה הארוכה מאוד כללה אלפי ספסרים, שמיד לאחר שקיבלו את המכונית מכרו אותה במחיר מופקע. היקף המכירות של חיפושית החדשה הגיע לשיאו בארה"ב ב,2003- אבל אז נרגעה ההיסטריה והחלה דעיכה ממושכת. אגב, באותה השנה יוצרה במקסיקו אחרונת החיפושיות הקלאסיות לצד חיפושית החדשה ונשלחה אחר כבוד למוזאון פולקסווגן בגרמניה.
למעט בארה"ב, ששוק הרכב בה היה אז הגדול בעולם, לא זכתה חיפושית החדשה להצלחה
אם לא די בכך, אמינותה של חיפושית החדשה התגלתה כבעייתית על אף השימוש במכלולים הידועים והמוכרים של פולקסווגן, ועל מזבח העיצוב הוקרבה גם נוחות הגישה לאלמנטים מכניים וחשמליים שונים, מהלך שסיבך וייקר את תחזוקתה.
לחיפושית החדשה חשיבות רבה כל כך, בייחוד בשל ההשראה, או לכל הפחות הדחיפה הרצינית, שהיוותה לעיצוב מיני החדשה של ב.מ.וו - תת-מותג שהפך לאחד מהמצליחים ביותר בתעשיית הרכב, כלכלית ותדמיתית. לימים התקנאו גם אנשי פיאט בהצלחה של
מיני, בראו את פיאט 500 ועד לרגע זה הם מתמוגגים בעקבות הצלחתה של המכונית שסייעה להם בתהליך ההיחלצות ממשבר כלכלי קשה.
לחיפושית החדשה חשיבות רבה כל כך, בייחוד בשל ההשראה, או לכל הפחות הדחיפה הרצינית, שהיוותה לעיצוב מיני החדשה של ב.מ.וו - תת-מותג שהפך לאחד מהמצליחים ביותר בתעשיית הרכב, כלכלית ותדמיתית. לימים התקנאו גם אנשי פיאט בהצלחה של מיני, בראו את פיאט 500 ועד לרגע זה הם מתמוגגים בעקבות הצלחתה של המכונית שסייעה להם בתהליך ההיחלצות ממשבר כלכלי קשה.
מפתיע שדווקא אנשי פולקסווגן, החלוצים, לא השכילו למנף את הרעיון שלהם ולשפר את חיפושית החדשה כדי להוציאה ממשבצת הגימיק לעבר כיבוש שוק שמשפר את המאזן הכלכלי. לפולקסווגן נדרשו לא פחות מ13- שנה - יותר מכפל הזמן המקובל בתעשיית הרכב בין דורות של מכוניות - כדי לשוב אל החיפושית ולהתמודד עם האתגר: מציאת דרך לחדש את החידוש של הקלאסיקה.
חיפושית החדשה יוצרה בעיקר במקסיקו ובמשך תקופה קצרה )עד )1999 גם בגרמניה. המראה הידידותי והעגלגל שלה הפך אותה לחביבה במיוחד; הוא כלל כנפיים מנופחות, פנסים עגולים גדולים מלפנים ומאחור ועיצוב בועתי.
באופן מוזר עיצוב הפנים שלה ניסה להיראות עתידני ולכל הפחות מודרני מאוד, אבל בתוך המכונית התקבלה תחושה מנוכרת ולא מקורית. על מזבח העיצוב הוקרב מרחב הראש של הנוסעים מאחור, ולכן השימוש בשני המושבים האחוריים הפך תאורטי בלבד. בשורה התחתונה, חיפושית החדשה היתה תרגיל בעיצוב שהתגלגל לתרגיל בשיווק, אך מעולם לא קיבל ציון מספק במבחן ההנדסה.
הדבר המדהים ביותר הוא שבפולקסווגן לא הבחינו בעמיתיהם מבוואריה ובשיטתיות שבה הפכה ב.מ.וו את מיני למותג מוצלח ומצליח כל כך, או שלא הפנימו את השיטה. כאמור, רק 13 שנה אחרי הולדתה מחדש של החיפושית הם שיגרו לעולם דור שני של האייקון המוטורי הזה, ועדיין לא לגמרי ברור אם הם התגברו על כל הכשלים.
השינוי הראשון סמנטי - הסרת המילה "החדשה" משם הדגם, אבל השינוי השני משמעותי הרבה יותר: מהנדסי פולקסווגן השתמשו, למרבה הצער, בפלטפורמת הדור השישי של גולף, זה שמוחלף השנה, וכך האריכו את הדגם, הרחיבו אותו והגדילו את בסיס הגלגלים שלו. ההגדלה והשינוי המשמעותי בעיצוב הגג הפכו את ייעודו של המושב האחורי מתאורטי למעשי, ממקום שיכול לאכלס שני ילדים למקום שגם שני מבוגרים ממוצעים יכולים לשבת בו. הפרופיל של חיפושית נראה כעת כמו הכלאה בין פורשה 911 לדודג' קאליבר - הוא בועתי ומעוגל פחות, אך שימושי יותר ונעים לעין.

שינוי מבורך ודרמטי הוא עיצוב חדש של סביבת הנהג, שרוחש הרבה יותר כבוד למכונית המקורית: השמשה הקדמית ולוח המחוונים זקופים כעת, לוח השעונים שאל את המראה הארוך והאליפטי במקצת מהמקור, והשילוב הכללי של אלמנטים מודרניים וקלאסיים נעים וידידותי הרבה יותר. בארה"ב מחירה של חיפושית גבוה, אך רק במעט ממחירה של טויוטה קורולה, מכונית בעלת מנוע ורמת אבזור יקרים יותר; ובאירופה - שם תחל בקרוב מכירת גרסאות 1.2 ו1.4- הליטרים - היא תהיה זולה במעט מגולף. בניגוד למיני, שאנשיה בנו סביבה עולם שלם של שיווק ושל מיתוג, חיפושית, גם היום, היא דגם בודד שאין סביבו תכונה מיוחדת.
לקראת תחילת השיווק באירופה ערכה פולקסווגן עבור עיתונות הרכב העולמית השקה של המכונית על כבישי פורטוגל, לא הרחק מליסבון. על כבישים שחלקם מדמים את הגרועים שבכבישי מעצ הפגינה חיפושית התנהגות כביש רגועה למדי, אם כי לא מלהיבה. היא רחוקה מאוד מלספק את חוויית הנהיגה המהנה שמיני מספקת, נוחה מעט פחות ומדויקת פחות מגולף.
בישראל תשווק חיפושית עם מנועי 1.2 ו-1.4 ליטר מוגדשים במחיר שיתחיל מתחת לזה שמוצע עבור דגמי גולף המקבילים. סביר מאוד להניח שבעלי משפחות עם ילדים וכלב לא יבחרו בה כמכונית ראשונה שלהם, אבל מי שמחפש לעצמו ייחוד או קרוע מנוסטלגיה לחיפושית המקורית יוכל כעת לנהוג בכלי רכב ייחודי וסטייליסטי שמעניק הרבה כבוד לשורשיו.
