האינטרנט מכיר את הבת שלכם טוב מכם

אב אמריקאי זעם על מרכול ששלח לבתו הצעות לרכוש בגדי תינוקות. בסוף התברר שהנערה הייתה בהיריון. אז איך הוא ידע את זה?

דורון פישלר | 2/4/2012 19:08 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשנת 1998 כשהאינטרנט היה צעיר, זה נראה כמו קסם. לאט-לאט, דרך מדורים בעיתונים ומיילים - כי אז עוד לא היה פייסבוק - התפשטה השמועה על אתר פלאי בשם ,The Similarities Engine "מנוע הדמיונות," שנותן המלצות מוזיקליות מופלאות: אתה כותב את שמותיהם של 5 מהאלבומים החביבים עליך, ומקבל בחזרה במייל רשימה מותאמת אישית עבורך של אלבומים אחרים שכנראה תאהב. ברוב המקרים הרשימה היתה מדויקת להפליא וגילתה לאנשים אמנים שעדיין לא הכירו. איך זה עובד!?

גוגל.
גוגל. "יודע" על על הזהות, ההעדפות והתחביבים שלנו גוגל- צילום מסך
התשובה היום נראית מובנת מאליה. "מנוע הדמיונות" היה אביהם האבולוציוני הקדמון של שירותים כמו פנדורה ו.last.fm- ההמלצות התבססו על רשימות האלבומים שהמשתמשים סיפקו: אם משתמשים רבים כללו ברשימה גם את טורי איימוס וגם את שרה מקלכלן, אפשר היה להמליץ בביטחון רב למדי על אחת מהן למי שציין רק את האחרת. על סמך כמות קטנה של מידע שהמשתמשים סיפקו מרצונם אפשר היה לנפק ניחוש מושכל על דברים אחרים שבהם הם עשויים להתעניין. דייויד וייטיז, האיש שמאחורי המנוע, סגר אותו אחרי פחות משנה, לאחר שרשם את הפטנט ומכר אותו. אותו פטנט שימש מאוחר יותר במוצרים של חברות כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט, סוני ועוד רבות אחרות.

פאסט פורוורד 14 שנים מאוחר יותר. גבר זועם פורץ לחנות של רשת המרכולים טארגט ודורש לדבר עם המנהל. הרשת, לטענתו של האיש, שלחה לבתו עלונים פרסומיים ובהם הצעות לבגדי תינוקות ולעריסות - והיא עדיין בתיכון! האם טארגט מעודדת היריון בקרב נערות!?  

זמן קצר לאחר מכן התבררה האמת המביכה: הבת באמת היתה בהיריון. היא לא סיפרה על כך לאף אחד - לא לאביה, ומובן שלא לסופרמרקט, אבל הסופרמרקט בכל זאת ידע. הניו-יורק טיימס, שפרסם את הסיפור, הסביר: העלונים הפרסומיים שכל לקוח של טארגט מקבל מותאמים אישית על-פי הרגלי הקניות של אותו לקוח, המזוהה לפי מספר כרטיס האשראי שלו. בלי לדעת על הקונה דבר מלבד אילו מוצרים הוא קנה, הם יכולים לנחש במידה רבה של ודאות את מינו, את גילו, את גובה משכורתו, את העדפותיו ואת תחביביו. בין היתר מחשבי החברה למדו לזהות את המוצרים האופייניים שנשים בהיריון קונות ולהקדים ולשלוח אליהן הצעות למוצרי תינוקות. המנועים הסטטיסטיים של טארגט הכירו את אותה נערה, מתברר, טוב יותר מאביה.
צילום: אי-אפ-פי
אתר קניות באינטרנט. יודע להמליץ לנו בדיוק מה שאנחנו מחפשים צילום: אי-אפ-פי
גוגל היא בכלל חברת פרסום

המנוע שמאפשר לזהות היריון על-פי רשימת קניות מבוסס בדיוק על אותו העיקרון של המנוע שהמליץ על פינק פלויד למי שאהב את ג'נסיס - כמה דורות טכנולוגיים קדימה, כמובן. היום מובן מאליו שכל קנייה באמזון תלווה בהמלצות כמו "לקוחות שהתעניינו במוצר זה התעניינו גם ב,"... רדיו מותאם אישית הוא המצאה ברוכה, וייתכן בהחלט שהסופרמרקט שלכם יודע עליכם הרבה יותר ממה שאתם חושבים. אבל מי שלוקחות את העיקרון של מנוע ההמלצות רחוק יותר מכל הן ענקיות הפרסום האינטרנטיות - גוגל ופייסבוק.

שלא תהיה טעות: גוגל היא חברת פרסום. אמנם היא מציעה שירותי חיפוש, מייל, מפות, מערכת הפעלה סלולרית ועוד עשרות שירותים שונים, אבל היא אינה מוכרת כמעט כלום - מלבד פרסומות. 97% מהכנסותיה של גוגל - מיליארדים בכל חודש - מגיעות ממכירת פרסומות. אלה הן אותן מודעות קטנות שאתם רואים לצד תוצאות החיפוש, לפני סרטונים ביו-טיוב ובתוך באנרים באתרים אחרים המפרסמים בעזרת רשת Adsense .
  
הסיבה

שגוגל מצליחה כל כך היא שהפרסום בגוגל יעיל, והוא יעיל משום שהוא מותאם אישית. פרסומת המוקרנת בטלוויזיה תיחשף לעיני כל מי שצופה בה באותו רגע, בלי הבדל דת, גזע ומין - או, חשוב יותר, רמת הכנסה, גיל ותחומי עניין. פרסומת למכונית המוקרנת בפני ילדים בבית ספר יסודי היא בזבוז מוחלט מבחינת המפרסם. הפרסומות בגוגל, לעומת זאת, מותאמות אליכם אישית. הן מותאמות, בראש ובראשונה, לתוצאות החיפוש שביצעתם; אם חיפשתם ויטמינים - יופיעו, לצד תוצאות החיפוש, גם פרסומות לוויטמינים. המפרסם יכול להיות בטוח שלקהל יש לכל הפחות עניין כלשהו במוצר.

אבל זוהי רק הרמה הבסיסית ביותר; גוגל משדכת כל הזמן ביניכם לבין מפרסמים גם על-פי אתרים שביקרתם בהם, סרטוני יו-טיוב שצפיתם בהם, היסטוריית החיפוש שלכם, ואם אתם משתמשים בשירותי המיקום בסלולרי - גם על-פי המקום שאתם נמצאים בו. הצלבת כל המידע הזה יכולה להסגיר עליכם כמות   עצומה של מידע - הרבה יותר מכל רשימת קניות.

צילום מסך יוטיוב
קטגוריות דרמה ואנימציה בספריית הסרטים של יוטיוב צילום מסך יוטיוב
הביטלס ומטאליקה = פרופיל וירטואלי

ב-1 במרס השיקה גוגל את מדיניות הפרטיות החדשה שלה. גוגל הציגה את המהלך כהפשטה: במקום מסמך פרטיות שונה לכל אחד משירותי גוגל הרבים (חיפוש, ג'ימייל, מסמכים, יו-טיוב, מפות, ועוד עשרות שירותים שונים) - תצטרכו להקליק על "אני מסכים" בלי לקרוא את האותיות הקטנות רק פעם אחת. אין מה לומר, זה באמת פשוט יותר, אבל תהיה זו תמימות להאמין שהפשטות היא מטרת המהלך. המטרה האמיתית של גוגל היא איחוד המידע על משתמשיה - אתם - מכל שירותיה השונים למסד נתונים עצום אחד.
  
תנאי השימוש הקודמים של גוגל - שהיו נפרדים לכל שירות - אפשרו לה לאסוף הרבה מידע, אבל לא להצליב אותו. המידע שנאסף מהשירות הסלולריים היה נפרד מזה שנאסף משירותי החיפוש, המסמכים וכד'. התנאים החדשים מאפשרים לגוגל להצליב מידע מכל השירותים השונים. אם נחזור שוב לדוגמת המלצות המוזיקה: נתון בודד עליכם - אלבום אחד שאהבתם - הוא כמעט חסר ערך. כולם אוהבים את הביטלס. שני נתונים - הביטלס וגם מטאליקה - כבר מגדירים את הטעם שלכם באופן מובחן הרבה  יותר. ככל שנתונים רבים יותר, מסוגים שונים, מוצלבים, כך הפרופיל הווירטואלי שלכם הופך למדויק יותר. מכיוון שלגוגל יש מקורות מידע רבים כל כך, הצלבת כולם לכדי מסד נתונים אחד עשויה לאפשר לה לדעת עליכם יותר מכפי שאתם יודעים על עצמכם.

עד כמה כל זה צריך להטריד אתכם? תלוי בהשקפה וברמת הפרנויה. כמובן, לא כולם אוהבים את איסוף המידע האובססיבי של גוגל, והחברה ספגה הרבה תלונות על המהלך האחרון שלה. לא בטוח שזה ישנה. עדיין, לכאורה, ה"נזק" היחיד שתספגו הוא צפייה בפרסומות המכוונות אליכם אישית ברמת דיוק שעוד לא היתה כמוה. אין מקרה מתועד שבו גוגל השתמשה במידע שיש לה על תושבי העולם לרעה. הבעיה היא עקרונית. אם אתם מאמינים שיש לכם זכות לפרטיות, שברמה כלשהי מה שאתם עושים, איפה שאתם נמצאים, לאן שאתם גולשים ומה אתם עושים שם - כל אלה הם עניינכם הפרטי בלבד - תנאי השימוש החדשים של גוגל הם ניסוח משפטי ארוך ומפולפל של המילים "תשכחו מזה." יש לכם אח גדול. תתרגלו. וגם הסופרמרקט שלכם יודע עליכם לא מעט.

צילום מסך מיוטיוב
ביטלס ביוטיוב. ככל שהנתונים רבים יותר, כך הפרופיל הווירטואלי מדויק יותר צילום מסך מיוטיוב

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים