מסלול עוקף בירוקרטיה
פרשנות: אסור להתעלם מהעובדה שבתאגידים העירוניים מסתתרים שיקולים פוליטיים; חלקם משמשים לא פעם כאמצעי לקידום מקורבים של ראש העירייה ושל אנשי שלומו
רשות מקומית היתה מתקשה לבצע פרויקטים רחבי היקף בתחום התשתיות ללא התאגידים העירוניים. לתאגידים אלה קל יותר לפעול מבחינת נוהלי ההתקשרות עם ספקים, מבחינת נורמות השכר המשולם למנהלים ולחברי הדירקטוריון ועוד.
במטרופולין תל-אביב קשה לראות איך ניתן היה לממש את תנופת הפיתוח בנמל ללא חברת אוצר מפעלי ים. סביר להניח שחברת אתרים, שבשליטת עיריית תל-אביב ומשרד התיירות ובניהולו של המנכ"ל הנמרץ איתמר שמעוני, היתה מתקשה לעמוד במשימותיה במתכונת פעולה אחרת. פרויקט הטיילת על חוף הים, המתחילה במבואות הדרומיים של הרצליה ונמשכת עד יפו, היה נתקע ולא מצליח להתרומם לו היתה מבצעת אותו העירייה בלעדית.
העובדה שבחלק ניכר מהתאגידים מחזיקים או שולטים גופים נוספים לבד מהרשויות המקומיות מבטיחה כי הם יתנהלו לפי אמות
מידה ונורמות עסקיות. פרסום המאזנים מאפשר לשלוט בכל פרויקט ופרויקט ולמנוע חריגות תקציביות. זכור כי בזמן ששלמה להט כיהן כראש עיריית תל-אביב הוקמו ללא כל בקרה תקציבית פרויקטים כמו מוזאון ארץ ישראל, למגינת לבם של אנשי האוצר.
עם זאת, אסור להתעלם מהסתתרותם של שיקולים פוליטיים בתאגידים העירוניים. חלקם משמשים לא פעם כאמצעי לקידום מקורבים של ראש העירייה ושל אנשי שלומו. אם האחרון מעוניין לצ'פר מקורב כלשהו הוא מצרף אותו לדירקטוריון של תאגיד עירוני או ממנה אותו ליו"ר דירקטוריון של התאגיד.
דוח הביקורת שערך משרד הפנים נועד להבטיח כי התאגידים אינם חורגים מהנורמות ומההוראות שהתחייבו לפעול לפיהם. ביחס לדוחות ביקורת אחרים, הממצאים אינם מרחיקי לכת. הדרישה העיקרית היא לרענן הנהלים הקיימים ולכתוב נהלים חדשים.
אחת ההמלצות הבולטות בדוח היא שכיו"ר דירקטוריון של תאגיד עירוני יכהן ראש העירייה עצמו. זו משימה קשה, שספק אם ראשי הערים מסוגלים לעמוד בה. אם התאגידים העירוניים יפרסמו דוחות כספיים במתכונת המקובלת בחברות ציבוריות, אין סיבה שבבוא העת הם לא ירשמו את מניותיהם למסחר בבורסה.