שמים פתוחים מדי: אל על מבקשת תחרות הוגנת
בריטניה הצהירה בהפרטת בריטיש איירווייס כי תתמוך בה בתחרות מול החברות הזרות. בישראל, לא אימצו את המדיניות כלפי אל על
לאחר תוכנית ההבראה שאל על עברה בשנת 1982 הכפילה החברה את מספר המטוסים ושילשה את מספר היעדים שאליהם היא מגיעה. התייעלות זו נתנה לאל על יכולת להתמודד מול ענקי תעופה בשוק תחרותי עתיר תנודות וחוסר יציבות. גם ציבור הנוסעים מעדיף את אל על בשל מוניטין הטייסים, הבטיחות, הביטחון והשירות. ואולם, בשנים האחרונות ממשלת ישראל נוקטת צעדים שאינם מאפשרים לאל על לפעול בתנאי תחרות הוגנים. תחרות הוגנת היא כל מה שאל על מבקשת.
ממשלת בריטניה הצהירה בעת הפרטת בריטיש איירווייס כי תתמוך בה בתחרות מול החברות הזרות. ממשלת ישראל, לעומת זאת, לא אימצה מדיניות כזו כלפי אל על עת שהופרטה בשנת 2004. הממשלה התכחשה שנים לסוגיית תקציב הביטחון שבו נושאת אל על, הממשלה מעולם לא התחשבה בשמירת עקרון ההדדיות מול חברות התעופה הזרות, ודי לראות את היקף הטיסות לישראל של חברות כמו לופטהנזה, שמחזיקה יותר מ-700 מטוסים . המרוויח העיקרי מהמצב הוא הצרכן הישראלי, שוודאי היה שמח לראות מתחרים בינלאומיים גם בתחומי הבנקאות, המזון, התקשורת והאנרגיה.
מול אל על ניצב גם משרד התיירות. אל על מפרסמת את ישראל זה שנים בתקציבי ענק ומטיסה תיירים מעשרות יעדים, וזאת בשעה שמשרד התיירות תומך במדיניות שמעודדת הטסת תיירים במחירי הפסד לטובת אכלוס מלונות היוקרה בישראל. זה שנים שמשרד התיירות מתעלם מכך שמחיר החבילה הקרקעית, הכוללת לינה, השכרת רכב ומסעדות, היא המייקרת את העיסקה לתייר. הורדת מחיר החבילה הקרקעית מעולם לא העסיקה את הממשלה ומשרד התיירות פועל במקרה זה כלוביסט הטוב ביותר של המלונאים, ודי להשוות את מחירי הצימרים והמלונות בישראל לאלה באירופה.
אם כך, מדוע שממשלת ישראל לא תעודד מדיניות של "הגז והנפט הפתוחים" ותאפשר לכל חברה זרה לקדוח בישראל ללא הסכמי גומלין? הדבר יפתח את שוק האנרגיה לתחרות ויוזיל עלויות לצרכן. אלא שבינתיים הדבר מיושם בתעופה בלבד. למוזאון הלובר בפריז בלבד נכנסים פי שניים וחצי תיירים בשנה מאשר למדינת ישראל כולה, לצרפת נכנסים 76 מיליון תיירים בשנה, לאיטליה 43 מיליון ולספרד 52 מיליון. ביום שבו מספר התיירים המבקרים בישראל יגיע למספר המבקרים בטורקיה (29 מיליון), ניתן יהיה אולי לדון עם האיחוד האירופי על שמים פתוחים.
עד אז על הממשלה לאפשר לאל על לחתום על הסכמי קוד שר, עליה לחתור להכנסת אל על לאחת מבריתות התעופה, ליזום חוק דומה ל-Fly America Act האמריקאי , המחייב כל נוסע מגוף מתוקצב ממשלתית לטוס במוביל אמריקאי בלבד, עליה להקל על אל על את תקציב הביטחון ולסייע לרשות שדות התעופה להחזיר את "מדינת הסטארט-אפ" לקטגוריה 1.
ההיסטוריה מוכיחה כי חברות התעופה הזרות נעלמות מישראל כל אימת שעוברת על המזרח התיכון מתיחות או מלחמה. המשך מדיניות הממשלה ואימוץ התכתיבים האירופיים יגרמו לכך שבתרחיש מעין זה לא יהיה מי שיקיים את הקשר האווירי החיוני כל כך לישראל. יש להניח כי אין ממשלה אחראית בישראל שתיתן לכך יד.
הכותב הוא קברניט בואינג 777 באל על, בעל תואר בניהול תעופה ותואר שני במינהל ציבורי